ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Dijital Oyun TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOS-ILT0555 Tasarım Kültürü 4 Güz 3 0 3 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, (post) modern dünyanın temsiliyet ve yorum problematikleri üzerinden 19. yüzyıldan bugüne tasarımın kültürel bağlamını anlamaya çalışmaktadır. Ders, bu doğrultuda kültürel ve tarihsel ögelerin bir indeksini sunarak tasarım nesnesini bir kültür ürünü olarak inceleyebilmek için bir çerçeve oturtmayı amaçlamaktadır. Sonuç olarak, öğrencilerin kültür ile tasarımı ilişkilendirebilecekleri bir zemin elde etmiş olmaları beklenmektedir. Bu zemin, tasarım yüzyılı olarak anılan 21. yüzyılın sakinlerini gördükleri/tasavvur ettikleri/deneyimledikleri bir kültürel 'artifact' olarak dünyayı daha iyi anlamak ve yorumlamak konusunda da daha donanımlı kılacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders tasarım ve tüketimin kültür ile olan karmaşık ilişkisini kavramaya odaklanacaktır. Kültürel ve sosyal bir pratik olan tasarımın toplumsal kimlikler ve yaşam tarzlarının üretilmesine aracılık eden tüketim kavramlarıyla ilişkisi tartışılacaktır. Ders tasarım ürünlerinin, yalnızca işlevsel olarak değil, aynı zamanda zevk ve kültür göstergesi olarak tüketim kültürünün bir parçası haline gelmesi üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Tasarım kültürü kavramlarını tanımlar.
  2) ● Tasarım kültürünü arka plan bağlamında ifade eder.
  3) ● Tasarım kültürünü yaratıcı endüstriler ve yeni teknolojiler çerçevesinde açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Tasarım kültürünü estetik olduğu kadar ekonomik bir değer olarak da değerlendirebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Gelecek nesiller için tasarımı, innovasyona dayalı tasarımı ve mimarlıkla tasarım ve sanatla tasarım arasındaki ilişkiler kurabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Ders oryantasyonu ve tasarım kültürü tanımı.
2) 2. Tasarım kültürü nedir? Neden markalaşmayı anlamak için kültür, toplum ve ekonomi gibi kavramlarla çalışmaya ihtiyaç duyuyoruz?
3) 3. Ortaçağ, Rönesans ve lonca sistemi ve tasarım
4) 4. Sanayi devrimi ve sosyal kültürel yaşama etkisi 19. Yüzyıl- Dünya Fuarları - Arts and Crafts ve Art Noveau Akımları
5) 5. Mekanik Çağ - Mekanik (T)Üretim Modernizm(ler), Modernlik ve Modern
6) 6. Küreselleşme ve tüketim kültürü
7) 7. Tasarım, Temsil ve "Material Culture"
8) 8. Belgesel Gösterimi: Objectified
9) 9. Tasarım ve gündelik yaşam
10) 10. Sanayi Devrimi v.4 Makinelerden Tasarım Kurgu'ya
11) 11. 20 Yuzyil Tasarim akimlarinin tasarim kulturune etkileri
12) 12. Postmodernizm: Postmodern teoriler. Tasarım ve Popüler kültür
13) 13. Tasarım kültürü ve Ekoloji
14) 14. Tasarım Kültürü ve Teknoloji
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Adrian Forty, “Design, designers and the literature of design,” in Objects of Desire: Design and Society Since 1750 Objectified [documentary film], 2009, Gary Hustwit

• Baudrillard, Jean, (2014), “Nesneler Sistemi”, Oğuz Adanır Ve Aslı Karamollaoğlu, Boğaziçi
Üniversitesi Yayınevi: İstanbul, 3. Baskı.
• Berger, John. (2011), “Görme Biçimleri”, Çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları: İstanbul,
15. Baskı.
• Ergüven, Ardan.(2021), “İyi Tasarım Nedir?”, Humanist, Istanbul

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme.
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme.
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme.
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme.
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme.
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme.
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme.
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme.
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme.
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 5 15
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 21
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 63
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4