DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOS-ILT0555 | Tasarım Kültürü | 4 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders, (post) modern dünyanın temsiliyet ve yorum problematikleri üzerinden 19. yüzyıldan bugüne tasarımın kültürel bağlamını anlamaya çalışmaktadır. Ders, bu doğrultuda kültürel ve tarihsel ögelerin bir indeksini sunarak tasarım nesnesini bir kültür ürünü olarak inceleyebilmek için bir çerçeve oturtmayı amaçlamaktadır. Sonuç olarak, öğrencilerin kültür ile tasarımı ilişkilendirebilecekleri bir zemin elde etmiş olmaları beklenmektedir. Bu zemin, tasarım yüzyılı olarak anılan 21. yüzyılın sakinlerini gördükleri/tasavvur ettikleri/deneyimledikleri bir kültürel 'artifact' olarak dünyayı daha iyi anlamak ve yorumlamak konusunda da daha donanımlı kılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders tasarım ve tüketimin kültür ile olan karmaşık ilişkisini kavramaya odaklanacaktır. Kültürel ve sosyal bir pratik olan tasarımın toplumsal kimlikler ve yaşam tarzlarının üretilmesine aracılık eden tüketim kavramlarıyla ilişkisi tartışılacaktır. Ders tasarım ürünlerinin, yalnızca işlevsel olarak değil, aynı zamanda zevk ve kültür göstergesi olarak tüketim kültürünün bir parçası haline gelmesi üzerinde durulacaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ● Tasarım kültürü kavramlarını tanımlar. |
||
2) ● Tasarım kültürünü arka plan bağlamında ifade eder. |
||
3) ● Tasarım kültürünü yaratıcı endüstriler ve yeni teknolojiler çerçevesinde açıklar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ● Tasarım kültürünü estetik olduğu kadar ekonomik bir değer olarak da değerlendirebilir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ● Gelecek nesiller için tasarımı, innovasyona dayalı tasarımı ve mimarlıkla tasarım ve sanatla tasarım arasındaki ilişkiler kurabilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | 1. Ders oryantasyonu ve tasarım kültürü tanımı. | ||
2) | 2. Tasarım kültürü nedir? Neden markalaşmayı anlamak için kültür, toplum ve ekonomi gibi kavramlarla çalışmaya ihtiyaç duyuyoruz? | ||
3) | 3. Ortaçağ, Rönesans ve lonca sistemi ve tasarım | ||
4) | 4. Sanayi devrimi ve sosyal kültürel yaşama etkisi 19. Yüzyıl- Dünya Fuarları - Arts and Crafts ve Art Noveau Akımları | ||
5) | 5. Mekanik Çağ - Mekanik (T)Üretim Modernizm(ler), Modernlik ve Modern | ||
6) | 6. Küreselleşme ve tüketim kültürü | ||
7) | 7. Tasarım, Temsil ve "Material Culture" | ||
8) | 8. Belgesel Gösterimi: Objectified | ||
9) | 9. Tasarım ve gündelik yaşam | ||
10) | 10. Sanayi Devrimi v.4 Makinelerden Tasarım Kurgu'ya | ||
11) | 11. 20 Yuzyil Tasarim akimlarinin tasarim kulturune etkileri | ||
12) | 12. Postmodernizm: Postmodern teoriler. Tasarım ve Popüler kültür | ||
13) | 13. Tasarım kültürü ve Ekoloji | ||
14) | 14. Tasarım Kültürü ve Teknoloji |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Adrian Forty, “Design, designers and the literature of design,” in Objects of Desire: Design and Society Since 1750 Objectified [documentary film], 2009, Gary Hustwit • Baudrillard, Jean, (2014), “Nesneler Sistemi”, Oğuz Adanır Ve Aslı Karamollaoğlu, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: İstanbul, 3. Baskı. • Berger, John. (2011), “Görme Biçimleri”, Çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları: İstanbul, 15. Baskı. • Ergüven, Ardan.(2021), “İyi Tasarım Nedir?”, Humanist, Istanbul |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme. | |
2) | Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme. | |
3) | Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. | |
4) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme | |
5) | Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme. | |
6) | Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme. | |
7) | Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme. | |
8) | Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme. | |
9) | Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme. | |
10) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. | |
11) | Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. | |
12) | Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 21 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 63 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |