DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOS-MIM0367 | Çağdaş Türk Mimarisi | 4 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Seçmeli Ders II |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi STAFF |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Küresel bağlamda mimari üretimi etkileyen teknolojik, estetik, ekonomik ve sosyal değişimler ışığında 20. ve 21. yüzyıllarda mimarlık alanında ortaya konan uygulamaların, kavramların ve tartışmaların öğrenilmesi. Bununla birlikte mimari düşüncedeki önemli değişimler konusunda eleştirel bir bakış açısı kazanılması. Özellikle 1980 sonrasında Türkiye’deki mimarlık pratiğinin ve düşüncesinin yaşadığı dönüşümlerin genel bir çözümlemesinin yapılabilmesi ve çağdaş Türk mimarlığında yer alan aktörlerin ve yaptıkları yapılarının tanınabilmesi. |
Dersin İçeriği: | Mimari üretimi etkileyen küresel bağlamda teknolojik, estetik, ekonomik ve sosyal değişimler ışığında 20. ve 21. yüzyıllarda mimarlık alanında ortaya konan uygulamaları, kavramları ve tartışmaları dönemsel olarak ele anlatılması. Dönemsel örnekler üzerinden konuların irdelenmesi. Küresel anlamda dönemsel olarak hakim olan mimari anlayışın Türkiye’de ortaya konan örnekler üzerinden okunması. Özellikle 1980 sonrasında Türkiye’deki mimarlık pratiğinin ve düşüncesinin yaşadığı dönüşümlerin genel bir çözümlemesi, |
Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrencilerden bireysel olarak belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir projenin yapılması planlanmaktadır. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni; proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı tarafından değerlendirilmesini içermektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
çağdaş mimarlık kavramları
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
• Çağdaş mimarlığın gelişimini anlayacak ve değerlendirebilecektir.
• Güncel mimarlık sorunları ve olanaklarının farkına varabilecektir.
• Türkiye’de mevcut Çağdaş mimarlık sorunları ve tartışmaları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Ders kapsamı, işleyişi, not değerlendirme ve kriterleri proje hakkında genel bilgilendirme. Çağdaş Mimarlık anlayışı ve akımları proje konularının belirlenmesi. | ||
2) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Fütürizm, Kübizm ve De Stijl, Alman Ekspresyonizmi ve Bauhaus | ||
3) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Uluslararası Mimarlık, yerel ve ulusal ikilemi, Modernite ve Modern Kent, CIAM Kongreleri – Modern Mimarlığın Eleştirisi Türkiye’de modern mimarinin ilk dönemi | ||
4) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Türkiye’de ulusal mimariye geçiş dönemi 1920-1930 Türkiye’de II. ulusal mimari dönemi 1940-1950 | ||
5) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Geç Modernizm-Postmodernizm Türkiye’de 1950-1960 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi | ||
6) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Anlam ve biçimsel zenginleşme, yeni tarihselcilik Türkiye’de 1970-1980 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar | ||
7) | Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Dekonstrüktivizm, High-Tech, proje ara teslimi | ||
8) | ARA SINAV | ||
9) | Küreselleşme 1980 ler Türkiye Sosyo-Kültürel Ortamı Türkiye’de 1980-1990 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | ||
10) | Sürdürülebilir Mimarlık 1990 lar Türkiye Sosyo-Kültürel Ortamı 1990-2000 Türkiye’de mimarlık- örnekler üzerinden anlatım Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | ||
11) | 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | ||
12) | 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | ||
13) | 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | ||
14) | 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerinin teslimleri | ||
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Le Corbusier, Towards an architecture, Paris 1923. 2. Gropius, W.,The New Architecture and The Bauhaus, 1935. 3. Rossi, A., The Architecture of the City, Milano, 1966. 4. Venturi, R., Izenour, S., Scott-Brown, D., Learning from Las Vegas, MIT Press 1970. 5. Koolhaas, R., Mau, B., SMLXL, 010 Rotterdam, 1995. 6. . Bir Mimarlığa Doğru, Le Corbusier, Yapı Kredi Yayınları,2013, Çeviren: Serpil Merzi Özaloğlu. 7. Sözen, M. - Tapan, M., 50 Yılın Türk Mimarisi, İstanbul, 1973. 8. Aslanoğlu, İ., Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara 1980. 9. Yavuz, Y., Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi ve Mimar A. Kemalettin Bey, Ankara, 1981. 10. Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Ankara, 1984. 11. Batur, A., M. Vedat Tek Kimliğinin İzinde Bir Mimar, İstanbul 2003. 12. Bozdoğan, S., Modernizm ve Ulusun İnşaası - Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul, 2008. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Le Corbusier, Towards an architecture, Paris 1923. 2. Gropius, W.,The New Architecture and The Bauhaus, 1935. 3. Rossi, A., The Architecture of the City, Milano, 1966. 4. Venturi, R., Izenour, S., Scott-Brown, D., Learning from Las Vegas, MIT Press 1970. 5. Koolhaas, R., Mau, B., SMLXL, 010 Rotterdam, 1995. 6. . Bir Mimarlığa Doğru, Le Corbusier, Yapı Kredi Yayınları,2013, Çeviren: Serpil Merzi Özaloğlu. 7. Sözen, M. - Tapan, M., 50 Yılın Türk Mimarisi, İstanbul, 1973. 8. Aslanoğlu, İ., Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara 1980. 9. Yavuz, Y., Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi ve Mimar A. Kemalettin Bey, Ankara, 1981. 10. Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Ankara, 1984. 11. Batur, A., M. Vedat Tek Kimliğinin İzinde Bir Mimar, İstanbul 2003. 12. Bozdoğan, S., Modernizm ve Ulusun İnşaası - Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul, 2008. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 1 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 0 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 0 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 0 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |