Dersin Amacı: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, kurgunun ortaya çıkışından günümüze olan sürecine teorik olarak açıklayabilecektir. Adobe Premiere yazılımını kendi projelerinin kurgusunu gerçekleştirecek seviyede kullanır. Derste aldığı bilgilerle farklı türde (kurmaca, belgesel, klip, haber, deneysel vb.) video içeriklerini yazılım üzerinde düzenler. |
Dersin İçeriği: |
Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu), Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı, Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut, Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri, Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu, Haber ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu, Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit, Motion Menüsü Kullanımı & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme), Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri, Keying & Color Correction & Grading, Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı, Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri – Render & Export başlıkları
dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kurgu kuramlarını tanımlar.
|
2) Yatay ve dikey kurgu arasındaki farkı açıklar.
|
3) Kurgu yazılımında kısayolları tanımlar.
|
4) Görüntü ve ses üzerinde senkronizasyonu test eder.
|
5) Hareketli grafik ve yazı ekleme işlemlerini gerçekleştirir.
|
6) Temel kurgu tekniklerini tanımlar.
|
7) Kurgu tekniklerini yapılandırır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Diyalog kurgusunu birleştirebilir.
|
2) Kurgu geçiş yöntemlerinin nerede ve ne zaman kullanacağı konusunda tahminde bulunur.
|
3) Ses miksajına ait temelleri düzenler.
|
4) Farklı türler üzerinde kurgulama hızını geliştirir.
|
5) Yazılım üzerinde görüntüyü aktarma ve projeyi sonlandırmayı gerçekleştirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kurgu yazılımı üzerinde bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yeteneğini geliştirir.
|
2) Sinema ve televizyonda kurgu süreçlerinin temelini özetler ve uygulama öncesi bunları tasarımlar.
|
3) Efekt (geçiş) yaratır ve tasarlar.
|
4) Yazılım üzerinde farklı kurgu projeleri tasarlar.
|
5) Tasarlanan kurgu projelerini yazılımın sunduğu olanakları kullanarak tüm yönleriyle düzenler.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Devamlılık Kurgusu
|
|
|
2) |
Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu) & Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı |
|
|
3) |
Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut |
|
|
4) |
Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri |
|
|
5) |
Diyalog ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu |
|
|
6) |
Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit |
|
|
7) |
Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Geçiş Yöntemleri ve Motion Menüsü Kullanımı-I |
|
|
10) |
Motion Menüsü Kullanımı II & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme) |
|
|
11) |
Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri |
|
|
12) |
Keying & Color Correction & Grading |
|
|
13) |
Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı & Render & Export |
|
|
14) |
Sinema Haftası ve Kapanış & Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Çizgi film ve animasyon alanına ait temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kuramları açıklayabilir. |
|
2) |
Animasyon üretim süreçlerini ve ilgili teknikleri tanımlayabilir. |
|
3) |
Çizgi film ve animasyonun sanat, kültür ve eğlence endüstrisindeki yerini analiz edebilir. |
|
4) |
Animasyon karakterleri ve sahne tasarımları oluşturabilir. |
|
5) |
Temel animasyon tasarımı ilkelerini etkili bir şekilde uygulayabilir. |
|
6) |
Farklı animasyon tekniklerini kullanarak özgün projeler geliştirebilir. |
|
7) |
Bireysel ve ekip çalışmaları içinde animasyon projeleri geliştirebilir ve yönetebilir. |
|
8) |
Kendi animasyon tarzını ve anlatım dilini oluşturabilir. |
|
9) |
Animasyon alanındaki yeni teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve uygulamalarına entegre edebilir. |
|
10) |
Görsel anlatım ve hikâye anlatımı tekniklerini sürekli geliştirebilir. |
|
11) |
Animasyon prodüksiyon süreçlerinde etik kurallar ve fikri mülkiyet haklarına uygun hareket edebilir. |
|
12) |
Çizgi film ve animasyon projelerinde kültürel çeşitlilik ve toplumsal duyarlılığı gözetebilir. |
|
13) |
Animasyon projelerini etkili bir şekilde sunabilir ve profesyonel ağlar geliştirebilir. |
|
14) |
Farklı disiplinlerle iş birliği yaparak animasyon projelerinde yenilikçi çözümler üretebilir. |
|
15) |
Dijital medya ve interaktif platformlar için animasyon içerikleri tasarlayabilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
3 |
42 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
47 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
3 |
6 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
6 |
6 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
18 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
65 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |