ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Havacılık Kabin HizmetleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50613YETOS-BIT2012 Herkes İçin Yapay Zeka 1 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞE BERİKA VAROL MALKOÇOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere yapay zekâ kavramı, süreçleri ve temel teknikleri hakkında farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: 1. Yapay zekayı açıklar.
2. Yapay zekanın tarihsel gelişimini ve felsefesini bilir.
3. Yapay zekanın farklı disiplinlerdeki kullanım alanlarını tarif eder.
4. Yapay zekanın analiz mantığı açıklar.
5. Yapay zekânın amaçlarını ve bu amaçlara ulaşmak için kullandığı yöntemleri açıklar.
6. Yapay zeka ile toplumsal, teknolojik ve ekonomik değişimi açıklar.
7. Yapay zeka ile etik arasındaki ilişkiyi bilir.
8. Gelecekteki yapay zekanın gelişim sürecini ifade eder.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yapay Zeka Nedir? Tarihsel Gelişimi ve Felsefesi
2) Yapay Zeka ile Değişim Süreci (Meslek değişimi, toplumsal değişiklikler)
3) Yapay Zeka Uygulama Alanları (Doğal Dil işleme, bilgisayar görüşü, karar verme, problem çözme, ses tanıma …)
4) Yapay Zeka Nasıl Öğrenir?
5) Büyük Veri (Veri Madenciliği, Metin Madenciliği, Öğrenme Analitiği…)
6) Yapay Zeka Uygulamalarında Kullanılan Programlar ve Uygulama
7) Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Örnekleri I (Mimarlık)
8) ARA SINAV
9) Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Örnekleri II (Sağlık)
10) Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Örnekleri III (Siber Güvenlik)
11) Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Örnekleri IV (Sanat)
12) Yapay Zekanın Kullanım Alanları ve Örnekleri V (Eğitim)
13) Yapay Zeka ve Etik
14) Yakın Gelecekte Yapay Zeka
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgileri tanımlayabilme.
1) Takım çalışması ve ekip ruhunu sahip olabilme.
1) Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlayabilme.
1) Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olabilirken, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışarak onları yönetebilme.
1) Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilime ve yönetebilme.
1) Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklayabilme.
2) Kabin ve Kokpit ekiplerini planlayabilme.
2) Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklayabilme.
2) Uluslararası havacılıkla ilgili genel bilgilere sahip olabilme.
2) Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinebilme.
2) Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alarak, ekip çalışma becerisine sahip olabilme.
3) Check-in ve boarding işlemlerini yapabilme.
3) Havaalanındaki yer hizmetleri operasyonları hakkında genel bilgilere sahip olabilme.
3) Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilme.
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklayabilme.
3) Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını açıklayabilme.
4) Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetlerin işleyiş süreçlerine vakıf olabilme.
4) Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurabilme.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme.
4) Havacılık alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip edebilme.
4) Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında sorumluluk alabilme.
5) Terminal binalarındaki yolcu hizmetleri süreçleri konusuna vakıf olabilme.
5) Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanabilme.
5) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimcilik becerisi gösterebilme.
6) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek, yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirebilme.
7) Yolcu ilişkileri ve iletişim alanlarlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme.
7) Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
8) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik edebilme.
9) Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında süreçlere vakıf olabilme.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarabilme.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
10) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilirken, meslektaşları ile iletişim kurabilme.
11) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanabilme.
12) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılarak ve bunları destekleyebilme.
15) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahipken; kültürel farklılıklara saygılı olabilme.
16) Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygulayabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ