ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60314YETOS-OKR2386 Okuryazarlık 3 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Okuryazarlık dersinin amacı okuma yazma bilmekle okuryazar olmanın farklı şeyler olduğunu öğrencilerimize kavratmak ve nitelikli bir okuryazarlık tesis etmeleri için ihtiyaç duydukları farkındalığı kazandırmaktır. Dil yetisinin, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesinin okuryazarlıkla ilişkisi irdelenir. Okuma kültürünün tarihçesi verilerek öğrencilere modern toplumu mümkün kılan süreç içinde matbaa, kitap, kütüphane, bilim, edebiyat gibi unsurların kurucu rolü anlatılır. "Neden okumalıyım?" sorusuna, dünyanın önemli yazarlarının verdiği yanıtlar eşliğinde karşılık aranır. Makale, deneme, öykü, roman, tiyatro oyunu, şiir gibi farklı yazınsal türlerin nitelikleri öğretilir. Kurmaca ve kurmaca olmayan yazınsal türleri okumak, anlamak, yorumlamak için yaklaşımlar sunulur. Öğrencilerimizin okumak ve yazmak konusunda bir temele sahip olmaları amaçlanır. Yazı denemeleri yapılır.
Dersin İçeriği: Dil nedir? Dilin insanda ortaya çıkışı. Ferdinand de Saussure ve Noam Chomsky'nin dil konusundaki yaklaşımları. Dil-düşünme, dilsel gelişim-okuryazarlık ilişkisi.
Sözlü kültür-yazılı kültür, sözlü edebiyat-yazılı edebiyat, ikincil sözlü kültür. Walter J. Ongun Sözlü ve Yazılı Kültür kitabında temellendirdiği farklılıklardan yola çıkarak sözlü kültür ve yazılı kültür ortamında var olmuş insanların zihinsel ve davranışsal farklılıkları.
Gutenberg matbaasının icadından sonra Avrupa'da yaşanan değişiklikler. Rönesans, reform, aydınlanma dönemlerinin okuma kültürünün gelişmesiyle ilişkisi. "Kitap", "kağıt", "kütüphane", "okur" kavramları, matbaa sonrası yaygınlaşan yayıncılık sektöründen nasıl etkilendi? İlk basılan kitaplar, en çok okunanlar ve etkileri.
"Entelektüel" kavramı ve tanımları. Toplumların entelektüel bireylere neden ihtiyacı var. Edward Said'in Entelektüel adlı kitabında sunduğu perspektifle entelektüel-okuryazarlık ilişkisi.
Yazınsal türlerin ayrışması.
Makale, deneme, mektup, anı, gezi yazısı, günlük, biyografi, otobiyografi gibi kurmaca olmayan türlerin nitelikleri. Bu türden yazıların/kitapların üretilmesinin önemi. Bu türleri okumak, anlamak, değerlendirmek için yöntem ve yaklaşımlar.
Şiir, öykü, roman, tiyatro oyunu gibi türlerin nitelikleri. Bu türleri okumak, anlamak, yorumlamak için temel düzeyde bilinmesi gerekenler.
Öğrencilerin taleplerine göre deneme, öykü, şiir, mektup, günlük gibi yazı türlerinin ders içinde üretilmesi ve bir atölye çalışması örnekleyecek şekilde öğrencilerle birlikte çalışılması.

Derse Özgü Kurallar

Derse devam zorunludur.
Canlı derste yoklama alınır. Sekiz saat (4 ders) devamsızlığı aşan öğrenci devamsızlıktan kalır.
Online Beykoz'da paylaşılan tüm metinler, linkler, videolar, ders özeti ya da PPS dosyaları zorunlu ders kaynaklarıdır.
4 farklı ölçme değerlendirme yapılır. Dönem ortalamasına ara sınav %30, küçük sınav %10, ödev %10 ve final %50 etki eder.
Küçük sınavın mazeret sınavı yoktur. Her öğrenci maille belirtilen tarihleri takip etmelidir. Ödevin bir süresi vardır. O süre içinde Online Beykoz'daki ödev alanına yüklenmelidir. Ödevler Turnitin'le toplanır. Çalıntı ödevler, internetten kopyalanmış ödevler, yapay zeka metni olduğu düşünülen ödevler sıfır alır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Okuryazarlık dersini alan öğrenciler; okuryazarlığı okuma-yazma bilmekten ayırabilirler. Okuryazarlığın dil ve düşünce gelişimi, aktif ve katılımcı vatandaşlık, düşünce ve ifade özgürlüğü, derinlikli bilme, bilgi ve iktidar arasındaki hiyerarşik ilişkileri sorgulayabilme, sınıfsallık ve tahakküm, entelektüelin işlevi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme gibi konularla ilişkisini kavrayabilirler.
  2) Bu ders öğrencilerimize, sözlü kültürün, yazılı kültürün ve elektronik çağı kültürünün (ikincil sözlü kültürün) farklarını kavratır. Yazıyla ve yazılı kurallarla, kanunlarla, kitapla, yazılı bilgiyle ilişkilenmiş insan zihninin, davranışlarının, seçimlerinin önemini fark etme olanağı sunar.
  3) Öğrencilerimiz "entelektüel"in okuryazarlıkla ilişkisini kavrar. Toplumların entelektüel bireylere olan ihtiyacını anlar. Entelektüelin insan hakları kültürüne, eşitlik ve adalete dayalı bir toplumun yaratılmasındaki rolünü idrak eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrencilerimiz bu derste farklı türdeki yazılı metinlerin niteliklerini öğrenirler. Metinleri okumak, anlamak, yorumlamak ve kullanmak konusunda yol ve yöntemlere sahip olurlar.
  2) Öğrencilerimiz matbaanın icadından sonra gelişen okuma kültürü bağlamında kitap, kütüphane, okur kavramlarının nasıl değiştiğini öğrenir. Nitelikli bir okuryazar olmak konusunda harekete geçer. Kendi okuma programını ve kütüphanesini oluşturabileceği şekilde yönlendirilir.
  3) Öğrencilerimiz farklı türden metinleri okuyup anlamak konusunda yöntemlere sahip olur. Kendileri de yazı çalışmaları yapar. Kendilerini yazılı olarak ifade etmek bağlamında yönlendirilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için okunması gereken makaleler Online Beykoz ders paneli üzerinde öğrencilerle paylaşılır.

Çeşitli yazınsal türlerde okunacak kitaplar her dönem değişebilir. Kitaplara dair bilgiler öğrencilerle derste ve toplu mail aracılığıyla paylaşılır.

Genellikle bir deneme kitabı, bir öykü, bir roman, bir tiyatro oyunu ya da şiir kitabı okutulur. Türlere ait nitelikler bu örnek okumaların eşliğinde çalışılır. Her öğrenci bu kitapları edinir, okur, sınıf tartışmalarında etkin bir katılım gösterir.
Diğer Kaynaklar: Alberto Manguel. Okumanın Tarihi. Yapı Kredi Yayınları.
Edward Said. Entelektüel. Ayrıntı Yayınları.
Italo Calvino. Klasikleri Niçin Okumalı? Yapı Kredi Yayınları.
Marshall McLuhan. Gutenberg Galaksisi. Yapı Kredi Yayınları.
Maryanne Wolf. Proust ve Mürekkepbalığı: Okuyan Beynin Bilimi ve Hikâyesi. Koç Üniversitesi Yayınları.
Paulo Freire. Ezilenlerin Pedagojisi. Ayrıntı Yayınları.
Paulo Freire ve Donaldo Macedo. Okuryazarlık: Sözcükleri ve Dünyayı Okumak. İmge Kitabevi.
Theodor W. Adorno. "Biçim Olarak Deneme". Edebiyat Yazıları. Metis Yayınları.
Walter J. Ong. Sözlü ve Yazılı Kültür. Metis Yayınları.


BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ