ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Çocuk GelişimiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912TATOZ-CGE0072 Çocuk Beslenmesi 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi BÜŞRA DİKEN ÇOLAK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenmenin temel kavramları, besin öğelerinin tanınması, vitamin ve minerallerin işlevleri ve besinsel kaynakları ve besin grupları ile yeni doğan, süt çocuğu ve adölesan döneminde beslenme planlamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Karbonhidratlar, yağlar ve proteinler, vitamin, mineraller ve su, enerji metabolizması, besin grupları, diyet posası, prebiyotikler- probiyotikler, besinleri işleme yöntemleri ve saklama şekilleri, işlevsel besin nedir, etiket okuma, katkı maddeleri, yeni doğan-süt çocuğu ve adölesan dönemlerinde beslenme.

Derse Özgü Kurallar

Derse hazırlanarak gelme, soru-cevap, beyin fırtınası ile öğrencinin derse aktif katılımı ve derse %70 devam etme zorunluluğu vardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beslenme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
  2) Makro ve mikro besin ögelerini tanır.
  3) Beslenme ve sağlık ilişkisini kurarak analiz eder.
  4) Farklı yaş gruplarındaki çocukların beslenme gereksinimlerini hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
  5) Batı tarzı beslenme düzeninin ve işlenmiş gıdaların çocukların fizyolojik, bilişsel ve ruhsal gelişiminde oluşturabileceği problemleri kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Beslenmenin Temel İlkeleri ve Beslenme ile ilgili Temel Kavramlar Power point sunumu
2) Besin Grupları Power point sunumu
3) Besinleri Hazırlama ve Pişirmede Hijyen ve Sanitasyon Power point sunumu
4) Besinleri Sağlıklı Saklama İlkeleri Power point sunumu
5) Gebe ve Emzikli Beslenmesi Power point sunumu
6) Süt Çocukluğu Döneminde Beslenme Power point sunumu
7) 1-3 Yaş Arası Çocuklarda Beslenme Power point sunumları
8) Ara Sınav
9) Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Beslenmesi (3-6 Yaş) Power point sunumu
10) Okul Çağı Döneminde Beslenme Power point sunumu
11) Adölesan (Ergenlik) Döneminde Beslenme Power point sunumu
12) Çocuklarda Beslenme Bozuklukları Power point sunumu
13) Çocuklarda Beslenme Bozuklukları Power point sunumu
14) Menü Hazırlamada Besin Ögelerinin Düzenlenmesi Power point sunumu
15) Özel Durumlarda Beslenme Power point sunumu
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Power point sunumları
Diğer Kaynaklar: 1. Beslenme - Prof. Dr. Ayşe Baysal,
2. Ansiklopedik Beslenme ve Diyet ve Gıda Sözlüğü- Prof. Dr. Meral Aksoy
3. Beslenme Biyokimyası- Prof. Dr. Meral Aksoy- Hatiboğlu Yayınevi
4. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. Gülden Köksal, Uzm. DYT.
Hülya Gökmen, Hatiboğlu Yayınları, 2000.
5. Anne ve Çocuk Beslenmesi- Prof. Dr Mine Arlı, Prof. Dr. Nevin Şanlıer, Doç. Dr. Saime Küçükkömürler, Yrd. Doç. Dr. Melek Yaman- Pegem Akademi, 2017
6. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması- Ayşe Baysal, Nazife Küçükaslan, Ekin Yayınları, 2009
7. Literatürdeki güncel yayınlar ve dergiler

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Çocuk gelişimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
1) Çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun, eğitici materyal tasarlar. 3
1) Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 4
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 3
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitime ihtiyacı olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar. 5
2) Alanında faaliyet gösteren bir kurumda eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 3
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 4
2) 0-18 yaş grubu çocuklarının eğitiminin; önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi ifade eder. 4
2) Bilgiye erişimde kaynaklara doğru ulaşır ve kullanır. 3
2) Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar. 4
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır. 4
3) Gelişim alanları ile ilgili kuramları açıklar. 3
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
3) Alanı ile ilgili konularda ve süreçlerde bilgisayar programlarını ve teknoloji kullanır. 3
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3
4) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 4
4) Çocuk hakları ile ilgili temel, kuramsal bilgileri açıklar.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 4
5) Alanı ile ilgili konularda, normal gelişim gösteren çocukların ve özel gereksinime ihtiyacı olan çocukların ailelerini bilgilendirir. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 5
6) Alanı ile ilgili konularda mesleki etik ve sorumluluk bilinci oluşturur. 3
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 5
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 4
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. 4
11) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 4
12) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 44
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 50
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4