ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50213METOZ-GRT0143 İllüstrasyon 2 Güz 1 2 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, İllüstrasyonun kitle iletişim araçlarında ve reklamcılıktaki rolünü anlatmak. Soyut kavramların ve duygusal temaların tasviri için illüstrasyon yolu ile görsel çözümler üretebilme kabiliyeti kazandırmak.
Dersin İçeriği: İllüstrasyon sanatının tarih boyunca gelişim tarihi ve günümüzdeki işlevinin anlatımı. Çeşitli projeler için güncel yazılımlar ile üretilmiş illüstrasyonların işlevsellik, kompozisyon, özgünlük vb. bağlamlar açısından irdelenmesi. Belirlenen konular üzerine uygulamalı illüstrasyon üretimi.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İllüstrasyonun anlamı, tarihi gelişimi, temel kavramları, estetik ve teknik bilgileri hakkında bilgi sahibi olma. Toplumsal işlevinin farkına varma.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Günümüz tasarım dünyasında illüstrasyon yaparken kullanılan yazılımlarda hakimiyet kazanma.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İllüstrasyonun özgünlüğü ve estetik boyutu hakkında fikir sahibi olma ve etkin biçimde kullanabilme.
  2) İhtiyaç duyduğu anda illüstrasyon alanında gerekli elektronik veya basılı kaynaklara erişebilme kabiliyeti.
  3) İllüstrasyonu tasarım hayatında bir çözüm olarak kullanabilecek yetkinliği kazanma.
  4) İnterdisipliner üretimin nasıl geliştiğinin farkına varma ve farklı özellikleri etkili kullanarak bir proje yürütme kapasitesi.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) LOW POLY İLLUSTRASYON Dosya oluşturma ve kaydetme seçenekleri Temel Çizim Araçları Smart Guides
1)
2) BOYAMA VE GÖLGELENDİRME TEKNİKLERİ Layer’larla çalışma Renk, ışık ve gölge teknikleri Kontür ve masklama
3) BLOB BRUSH TOOL İLE İLÜSTRASYON OLUŞTURMA Blob brush tool ve Eraser tool ile illüstrasyon çizimi Vektörel çizim fırçalarına giriş Kaligrafik çizim teknikleri
4) MESH TOOL İLE İLÜSTRASYON OLUŞTURMA Mesh tool’un kullanım şekilleri Degradeler Renk topografisi
5) BLEND TOOL İLE İLÜSTRASYON OLUŞTURMA Blend tool ile illüstrasyon çizimi Layerlama ve gruplama teknikleri Geleneksel animasyona giriş
6) BLEND TOOL İLE ANİMASYON YAPIMI Blend tool ile illüstrasyon çizimi Layerlama ve gruplama teknikleri Geleneksel animasyon
7) SULU BOYA İLÜSTRASYON Fırça galerisi ve texture fırçaları Kaligrafik çizim teknikleri Efekt galerisi
8) Ara sınav
9) LOGO TASARIMI Logo için illüstrasyon üretimi 3D efektler aracılığıyla vektörel çizim oluşturma Perspektif bilgisi İLÜSTRASYONA DOKU KAZANDIRMA Blend modları Mekan ve karakter tasarımında devamlılık
10) TİPOGRAFİ Type tool ve metin yönetim araçları Distort efektleri ile yazıya manipüle etme Poster kompozisyonu
11) İZOMETRİK İLÜSTRASYON Oyun için grafik tasarımı Ölçü ve birimlerle illüstrasyon oluşturma
12) ANİMASYON İÇİN KARAKTER TASARIMI Puppet tool Özgün karakter tasarımı için kolay teknikler Rotoskop
13) MEKAN TASARIMI Image trace ile pixel tabanlı resimlerden vektörel texture oluşturma Melez tekniklerle kolaj yapımı
14) DESEN VE FON Sembol galerisi ve kullanımı Stilize edilmiş sembol oluşturma Şekil oluşturucu ile illüstrasyon ve fon yapımı
15) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. D. Rees, How to be an Illustrator, London, 2008
2. F. D.K. Ching, Drawing: A Creative Process, New York, 1990
3. C. Slade, The Encyclopedia of Illustration Techniques, New York, 1997
4. R. Howard, The Illustrator's Bible, New York 1992 5. A. Loomis, Creative Illustration, New York, 2012

Diğer Kaynaklar: 1. Web, Teaching Illustration (S. Heller, M. Arisman),
2. The Education Of An Illustrator (S. Heller, M. Arisman),
3. The One Show, Illustration Showcase, Watercolour Foundation Course (C. Tappenden),
4. Lürzer’s Int’l Archive, Anatomy Drawing School (A. Szunyoghy, G. Feher),
5. Drawing The Head And Figure (J. Hamm),
6. The Encyclopedia Of Drawing Techniques (H. Harrison),
7. Text And Image (M. Wigan),
8. The Illustration Handbook (N.&T. Souter),
9. Graphic Design (C.&P. Fiell),
10. Grafik Tasarım (A. Weill)

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 1 1 2 1 2 3 4 5 6 7
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirebilen 1
2) Elle çizim-boyama yapabilen, Fotoğraf çekebilen, Görsel/grafik tasarım yapar (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). Tipografiyi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilen, Bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımları kullanabilen, Web tasarımı yapabilen, 2
3) Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurabilen 3
4) Grafik Tasarım ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, yorumlar ve mesleğin psikolojik, sosyolojik, etik ve ekonomik sorumluluk ve yükümlülüklerini uygulayabilen 4
5) Mesleki performans ve ilişkiler bağlamında tüm süreçlere (tasarım-basım-sunum) ilişkin bireysel ve grup içi profesyonel stratejiler ve planlar geliştirir. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 15 2 30
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 5 5
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 65
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3