ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Medya ve İletişimSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50211METOZ-MDI0072 Kurgu Teknikleri ve Uygulamaları 1 Bahar 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Sinema, dizi, reklam, klip ve kısa film kurgu teknikleri hakkında teorik bilgi vermek ve uygulama becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği: Temel kurgu kavram ve yapılarını, teorik olarak örnekler üzerinden anlatıp birebir uygulamalar pratiğe dökmek ve her öğrencinin bireysel olarak yapacağı bir kısa film çalışmasını ortaya çıkartmasını sağlamak

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel kurgu tekniklerine hakim olmak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu teknikeri ve kavramlarını tüm medya alanlarında kullanabilmek
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Müzik klibi kurgusu yapmak
  2) Reklam filmi kurgusu yapabilmek
  3) Temel drama film kurgusu yapabilmek

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kurgu nedir? Kurguya giriş, Teknik ve içerik Kesme nedir? Teknik ve içerik
2) Müzik klibi kurgusu nedir? Müzik klibi kurgusunda kesme, zincirleme, kararma-açılma, siyaha ve ve beyaza geçme Müzik kurgusu mantığı neye göre kurulur? Ses kuşağı nedir?
3) Bir öykü anlatan müzik klibinde kurgu Öykü anlatmayan müzik klibinde kurgu, senkron görüntüler ve asenkron görüntüler Müziğin vurgularına göre kesme, müziğin ritmine göre yumuşak geçişler
4) Reklam filmi nedir? Reklam filmi kurgusu nasıl yapılır? Reklam filmlerinde kesme ve diğer kurgu yöntemleri, packshot ekleme
5) Reklam filmlerinde müzik nasıl yapılır? Kurgudaki karşılığı nedir? Reklam filmlerinde ses kurgusu eklam filmlerinde ses neden yüksek verilir? Reklam filmlerinde devamlılık var mıdır?
6) Devamlılık nedir? Hareket, nesne, yön, oyun, oyunculuk vb. açısından Klip ve reklamda devamlılık, görüntü açısından kurgudaki karşılığı Devamlılığı bozmak klipte ve reklamda nasıl etkiler yaratır?
7) Ses kurgusu hatırlatılarak kısa metraj film kurgusuna giriş Kısa metraj filmde kurguda kaçınılması gereken noktalar Ses kurgusunda nokta efektler
8) Ara Sınav
9) Haftalık dizi çekimlerinde kurgu kolaylıkları için kullanılan yöntemler Haftalık dizi kurgusu, görüntü ve ses açısından Haftalık dizide müzik kurguyu nasıl güçlendirir
10) Günlük dizi nasıl çekilir? Çekilirken kurgusal anlamda neye dikkat edilir? Günlük dizi kurgusu, görüntü ve ses açısından Müzik nasıl kullanılır
11) Uzun metraj filmlerde kurgu Uzun metraj filmlerde kesme, kararma-açılma,erime,zincirleme ve özel efekt geçişleri neden yapılır? Uzun metrajda müzik kullanılmalı mıdır? Sebepleri
12) Müzikal filmler nasıl çekilir ve kurgulanır? Birdman filminde kurgu?(Tek plan filmlerde) Uzun metrajda sahne içi kurgu nedir?
13) Sahne değiştirme kurgusu nedir? Mekan atlatma kurgusu, kurguyla aks değiştirme. Jenerik kurgusu, fragman kurgusu nedir? Senaryo kurgusu nedir? Görüntüyü ters çevirme, blurlaştırma, keskinleştirme, zoom yapıp arayı atmak Fade-in-Fade-out, beyazdan geçme, siyahtan geçme, dissolve, kesmeyi yeniden başlatma, greenbox çekimlerde görüntü kurgusu
14) Dizi filmlerde bölüm özeti kurgusu? These kurgusu Tv programlarında kurgu, çok kamerayla çekilen görüntülerin kurgusu ve kameranın görüntülerinin eşlemesi 30 derece kuralı nedir?
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Walter Murch- Göz Kırparken, Jules Verne Yayınevi
• Edward Dmytryk- Sinemada Kurgu, Afa Sinema
• Video ve Film Kurgusuna Giriş- Bülent Küçük Erdoğan, Turhan Yavuz, İbrahim Zengin, Es yayınları.
• Kurgu Estetiği ve Teknikleri- Yelda Özkoçak Derin yayınları
• Filmin Dili : Kurgu- Murat Toprak, Kalkedon Yayıncılık
• Dijital Video ile Sinema- İlker Canikligil, Alfa Yayınları
• Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu Aleksey G. Skolov, Agora Kitaplığı
• Adobe Premiere Pro CC Classroom in a Book- Maxim Jago, Adobe
Diğer Kaynaklar: • Walter Murch- Göz Kırparken, Jules Verne Yayınevi
• Edward Dmytryk- Sinemada Kurgu, Afa Sinema
• Video ve Film Kurgusuna Giriş- Bülent Küçük Erdoğan, Turhan Yavuz, İbrahim Zengin, Es yayınları.
• Kurgu Estetiği ve Teknikleri- Yelda Özkoçak Derin yayınları
• Filmin Dili : Kurgu- Murat Toprak, Kalkedon Yayıncılık
• Dijital Video ile Sinema- İlker Canikligil, Alfa Yayınları
• Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu Aleksey G. Skolov, Agora Kitaplığı
• Adobe Premiere Pro CC Classroom in a Book- Maxim Jago, Adobe

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Medya ve İletişim alanı ile ilgili kuramsal, teknolojik ve uygulamalı bilgileri öğrenir. 5
2) Medya ve iletişim alanında edindiği bilgileri yaratıcı tasarımlar ve süreçler içerisinde geliştirir. 4
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 1 16 16
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 13 13
Sunum / Seminer 1 9 9
Proje 1 9 9
Ödevler 1 12 12
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 59
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 12 24
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 48
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 107
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4