Dersin Amacı: |
Dersin amacı, algılamada etken olan uyarı ögelerinin (ritm, leke, denge, kompozisyon, renk, tipografi gibi) iletişim değeri açısından psikolojik boyutu ile birlikte ele alınarak tasarım bağlamında uygulanmasıdır. Görsel bildirişimde işaretlerin değerlendirme ölçütleri, kullanım alanları ile birlikte değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Görsel algılama ve algıyı etkileyen unsurlar incelenerek tasarım ilkeleri ve bu ilkeler kapsamında analiz ve değerlendirmeleri yap ılması. Görsel anlatımda nokta, çizgi, doku, strüktür, form art ımı, form üretimi ve prensipleri; görsel anlatımdaki olanakları incelenerek değerlendirilir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1-Sanat ve tasarım konusunda gerekli malzeme bilgisi, teknik ve teknolojik
donanıma sahip olur ve bu bilgileri ifade eder.
2-Değişen ve gelişen toplum dinamiklerine uygun olarak tasarımlar yapar.
3-Eğitimin her aşamasında bilim, teknoloji ve sanatsal değerler doğrultusunda
özgünlük, anlatım gücü, bilimsel metodun uygulanması, çözümleme ve
malzeme kullanabilme becerisini gösterir.
4-Yaratıcı düşüncenin oluşumunda görme, algılama, farkına varma, ifade
edebilme ve bu farklılıkları yeni bir kurgu ve düşünce için bir araya getirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1 - Alanıyla ilgili temel sorunları tanır ve bu sorunları tartışır. Bu sorunları Küresel
ve bölgesel sorunlarla (çevre vb.) ilişkilendiren tasarımları yorumlar.
2 - Zaman ve mekan koşullarını değerlendirerek bu koşullar çerçevesinde bir
proje tasarlar ve görselleştirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1 - Sanat ve tasarım konusunda gerekli malzeme bilgisi, teknik ve teknolojik
donanıma sahip olur ve bu bilgileri kullanır.
2 - Fikirlerini sözel olarak ifade edebilen bireyler olabilme yetisi kazanır ve kendi
çalışmalarını tartışarak kritik eder.
3 - Yaratıcı düşüncenin oluşumunda görme, algılama, farkına varma, ifade
edebilme ve bu farklılıkları yeni bir kurgu ve düşünce için bir araya getirir.
|
2) 1 - Kalıpların dışına çıkabilen, yeni, özgün sanat yapıtları üretir.
2 - Teknik kavramları irdeleyerek tasarım olgusunu sorgulayan ve düşünerek
tasarlama eylemini yaşam biçimi haline dönüştürür.
|
3) 1 - Alanı ile ilgili bilimsel araştırma yapabilecek yeterliğe ulaşır.
2 - Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini
ekonomik anlamda yapılandırır.
3 - Sanat tarihi, estetik, sosyoloji, psikoloji ve felsefe ile diğer sanatlar arasındaki
ilişkileri tartışabilecek yeterliliğe ulaşır.
|
4) 1 - Yaşadığı çevrenin olanaklarını keşfederek, değerlendirir, eleştirir, kendi
sanatsal duyarlılığı ve estetik kaygıları dahilinde yeniden dizayn eder.
2 - Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini
ekonomik anlamda yapılandırır.
3 - Bireysel ya da grup olarak sanatsal oluşum ve etkinliklere katılır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Derse giriş ve işleniş hakkında bilgi
Ders planın ve not değerlendirmesinin anlatılması
(Oryantasyon)
|
|
|
2) |
İletişim Nedir?
İletişim Süreci
İletişim Kurma Nedenleri
İletişim Kategorileri
|
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı
|
|
3) |
Tasarım Nedir?
Tasarım Çeşitleri
Tasarım Süreci
|
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı
|
|
4) |
Görsel Tasarım Öğeleri |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitab
|
|
5) |
Renk: Renk psikoloji özellikleri ve algılanan etkileri – anlamları, boyutları, renk seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı
|
|
6) |
Görsel Algılama ve Algıyı Etkileyen Unsurlar |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı
|
|
7) |
Ödev sunumu ve genel tekrar |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Görsel algı kuramları - Gestalt |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı.
|
|
10) |
Görsel algı kuramları - Bilişsel |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı.
|
|
11) |
Görsel algı kuramları - Olasılıklı Öğreti |
Bilgisayar, projeksiyon makinası ve ders kitabı.
|
|
12) |
Görsel algı kuramları - Doğrudan |
Bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
13) |
Görsel algı kuramları - Nörofizyolojik |
Bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
14) |
Görsel algı kuramları - Yapılandırmacı |
Bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
15) |
Final |
Bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Bilgisayar destekli projeksiyon ile sunum.
|
Diğer Kaynaklar: |
-Grafik Tasarımda Görsel Algı, Abdulgani Arıkan, 2008 Eğitim Kitabevi.
-Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, BARNARD Malcolm, Ütopya Yayınevi.
-İletişim ve Grafik Tasarım, Emre BECER, Dost yayınları.
-Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, 2017, Tevfik Fikret Uçar, İnkılap Yayınevi
-Grafik tasarım temelleri : Grafik tasarımda renk / Gavin Ambrose, Paul Harris ; çev. Bengisu Bayrak. Yayın, Dağıtım İstanbul : Literatür Yayınları, 2013.
-Grafik tasarım temelleri : Grafik tasarımda imge / Gavin Ambrose, Paul Harris ; çev. Mustafa Kemal İz. Yayın, Dağıtım İstanbul : Literatür Yayınları, 2013.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirebilen |
1 |
|
1.1 Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır. |
1 |
|
1.2 Temel tasarım işlemlerini uygular. |
|
|
1.3 Sanat ve uygulama alanlarını birlikte kullanır. |
|
|
1.4 Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir. |
|
2) |
Elle çizim-boyama yapabilen, Fotoğraf çekebilen, Görsel/grafik tasarım yapar (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). Tipografiyi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilen, Bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımları kullanabilen, Web tasarımı yapabilen,
|
|
|
2.1 Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır. |
|
|
2.2 Eğitim amaçlı grafik tasarımları yapar. |
|
3) |
Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurabilen |
3 |
|
3.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur. |
3 |
|
|
|
4) |
Grafik Tasarım ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, yorumlar ve mesleğin psikolojik, sosyolojik, etik ve ekonomik sorumluluk ve yükümlülüklerini uygulayabilen |
4 |
|
4.1 Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder. |
4 |
|
4.2 Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir. |
|
5) |
Mesleki performans ve ilişkiler bağlamında tüm süreçlere (tasarım-basım-sunum) ilişkin bireysel ve grup içi profesyonel stratejiler ve planlar geliştirir. |
5 |
|
5.1 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.4 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.5 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
5.6 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.7 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15 |
1 |
15 |
Sunum / Seminer |
7 |
1 |
7 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
2 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
2 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
58 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |