ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Görsel İletişimSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50214METOZ-GOI0102 Tipografi 1 Bahar 1 1 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Latin alfabesinin gelişim süreci ile ilgili kuramsal bilgiler.
2. Harflerin anatomik yapıları.
3. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Görsel denge ve kurallar.
4. Genel anlamda bir tasarım çalışmasında (afiş, ilan panoları, dergi, kitap, CD vb.) yazının etkin
bir ifade aracı olarak kullanılması. Doğru yazı karakteri seçimi.
5. Espas kavramı, noktalama işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve
çözümleri. Yazıyı doğru kullanma kuralları.
Dersin İçeriği: Alfabenin gelişimi. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Doğru yazı karakteri seçimi. Espas kavramı, noktalama
işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve çözümleri. Yazının kullanım kuralları.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dizgi bloklama yöntemlerini bilir ve tasarımlarında kullanır. Baskı yazılarında kullanılan yazı karakterlerinin yapısal özelliklerini bilir. Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. Günümüzde kullanılan font ve yazı aileleri hakkında bilgi sahibi olur. Alfabenin tarih sürecindeki gelişimini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Grafik tasarımda tipografi ve yazı ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir. Grafik tasarımda tipografi ve yazı ürünleri ve projeler oluşturur. Tipografi ve yazıda yaratım, uygulama ve üretim aşamalarını planlar
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tipografi ürünü oluşturmada ,fikir, taslak, konsept yaratma, uygulama ve baskıya hazırlama süreçlerini bağımsız olarak hazırlar. Tasarımlarını, projelerini sunabilme ve sergileyebilme becerisine sahiptir. Yenilenen iletişim ve tasarım bakış açılarını, güncel yazı aillerini takip eder.
  2) Tipografi alanında edindiği ileri düzey bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur. Tipografi mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. Tipografi tasarımlarını objektif bir bakış açısıyla değerlendirme becerisini kazanır.
  3) Tipografi tasarım kriterleri doğrultusunda tasarlar. Yazıyı etkin ve hızlı bir şekilde tasarlama ve yaratma becerisine sahiptir. Tipografinin tanımını, tarihsel gelişimini, harflerin anaatomik yapılarını bilir. Bunu göz önüne alarak yazı ve karekter tasarlamyı bilir.
  4) Ekip çalışmalarında uyumlu, verimli, ve etkin olarak yer alabilme becerisine sahiptir. İleri düzey sunumlar hazırlayabilecek nitelikte sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tipografinin tanımı, Tarihsel gelişimi ve Grafik tasarımdaki yeri ve önemi Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
2) Tipografide kullanılan temel terimler, Latin alfabesi öncesi, yazı ve alfabenin gelişimi-Piktografik ve ideografik yazı Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
3) Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
4) Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve kendi içinde farklılaşması (light, medium, bold, black, italik vb) Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
5) Majiskül, minüskül yazılar ve metin içerisindeki etkileri ve hiyerarşik düzenin örneklerle gösterilmesi. Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
6) Baskı yazıları ve sınıflandırılması,font ve yazı aileleri Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
7) Espaslar, harf boşluklarının çeşitli oranlaması Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
8) Ara sınav Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
9) Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisaya
10) Yazı karakterlerini tanıma ve türlerine göre metin içinde kullanılması Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
11) Harflerle oynayarak bir çalışma yapmak Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
12) Hatalı ve doğru örnek çalışmalar üzerinde tartışma Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
13) Baskı yazılarında et kalınlıkları, serifler, italik, dar ve geniş yazılar ve özellikler Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
14) Dizgide ve görüntüde harf yükseklikleri, Okuma ve okumanın süreci Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
15) Roma kapital, kursiv ve Karl Devri miniskül yazıları Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
16) Final Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: " Advertising graphics - Bockus, H.William " "Gutenberg galaksisi: tipografik insanın oluşumu -McLuhan, Marshall- çev. Gül Çağalı Güven " Yazı ve Tipografi Ders Notları- Yrd.Doç.Dr. Çetin ERDEN / "Advertising graphics - Bockus, H.William" "Gutenberg galaxy: formation of typographical person-McLuhan, Marshall- trans. Rose Calligraphy" Text and typography Lecture Notes- Yrd.Doç.Dr. Çetin ERDEN
Diğer Kaynaklar: "Advertising graphics - Bockus, H.William" "Gutenberg galaxy: formation of typographical person-McLuhan, Marshall- trans. Rose Calligraphy" Text and typography Lecture Notes- Yrd.Doç.Dr. Çetin ERDEN

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanında sanatsal, kültürel, estetik değerlere sahiptir. 3
2) Alanında edindiği bilgilerle yaratıcı tasarımlar geliştirir. 4
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 1
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 4 6 24
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 72
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 17
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 89
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4