DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60732METOZ-MIM0155 | Binalarda Çevresel Sistemler | 3 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi SIRMA KONUK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi SIRMA KONUK |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrenciye, insanlar ve diğer canlılar için sağlıklı ve çevresel etmenler açısından verimli mekanlar oluşturabilme yetisi kazandırmaktır. Binalar ve çevresel etmenleri içeren iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve ergonomi gibi kavramlar hakkında derinlemesine verilen bilgiler doğrultusunda; bina servis sistemlerinin tasarımını algılama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirme konularında öğrencileri gerekli yetkinlik seviyesine ulaştırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Kapalı ve açık kültürel yaşama mekanlarının kullanıcısına uygun olan konfor koşullarını sağlayabilmesi için gerekli olan ekoloji, klimatoloji (iklimlendirme), aydınlatma, akustik ve ergonomi konuları ile bağlantılarının kurularak sağlıklı bir şekilde tasarlanmasını ve planlanmasını içermektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yapı malzemelerinde ısı transferi konusunu bilir. |
||
2) İhtiyaca bağlı yapı performans kriterlerini tanımlar. |
||
3) İklimsel analizi yapı türüyle ilişkilendirebilecek bilgiye sahiptir. |
||
4) Yeşil ve sürdürülebilir bina tasarımının ilkeleri konusunda bilgi edinir ve sürdürülebilirliği, yeşil bina tasarımı ve yönetimini, yeşil bina puanlama sistemlerini kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Isı kazanımı ve ısı kaybı hesaplarını yapar. |
||
2) Tasarım stratejilerini iklimsel uygunluğa bağlı olarak değerlendirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Yapılarda çevresel kontrol sistemlerine dair temel ilke ve uygulamalara giriş | Ders tanıtım dokümanı | |
2) | Yapı tasarımında iklimsel unsurlar: güneş; Projelerin belirlenmesi | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
3) | Yapı tasarımında iklimsel unsurlar: rüzgâr | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
4) | Isı transferi ve ısıl konfor | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
5) | Yapı malzemelerinin ısıl özellikleri; Ev ödevi 1 | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar; Ev ödevi 1 | |
6) | Pasif güneş ısıtması stratejileri; Ev ödevi 1’in sunumu | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
7) | Pasif soğutma transferleri; Projenin ilk tesliminin yapılması | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
8) | Ara sınav | - | |
9) | Yapılarda günışığı Ev ödevi 2 | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar; Ev ödevi 2 | |
10) | Yapılarda yapay ışık Ev ödevi 2’nin sunumu | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
11) | Mimaride çevresel gürültü kontrolü | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
12) | Mimari akustik; Ev ödevi 3; Projenin ikinci tesliminin yapılması | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar; Ev ödevi 3 | |
13) | Yapılarda yangın önleme ve yalıtım çözümleri; Ev ödevi 3’ün sunumu | Related documents, presentations, discussions | |
14) | Mekanik ısıtma, havalandırma ve iklimlendirme | İlgili dokümanlar, sunumlar ve tartışmalar | |
15) | Projenin son tesliminin ve sunumunun yapılması | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Çelebi M.R (2003). Yangın, Yapı Tasarım İlkeleri. İ.K.Ü. Özer, M., (1982), Yapılarda Isı-Su Yalıtımları, İstanbul, Özer Yayınları. Sunar Ş. Yangından Korunma ve Bina Yangın Güvenliği Önlemleri. İTÜ. Baker, N. & Steemers, K., 2005, Energy and Environment in Architecture, E & FN Spon. Barron, M., Auditorium acoustics and architectural design, E & Fn Sponan imprint of Routledge, London, 1998. Bean, A. R. Lighting: Interior and Exterior. Elsevier: 2004. Brown, G.Z., 2000, Sun, Wind & Light: Architectural Design Strategies, 2nd Edition, Wiley. Cavanaugh, W. J., Wilkes, J. A., Architectural Acoustics, John Willey and Sons, New York. Fanger, P. O., 1970, Thermal Comfort: Analysis and Applications in Environmental Engineering, New York: McGraw-Hill. Hendriks, L., & Hens, H., 2000, Building Envelopes in a Holistic Perspective, Leuven: Acco. Kibert, Charles J. Sustainable construction: green building design and delivery. Hoboken, N.J.: John Wiley, 2005. Kwok, A., Grondzik, W., Grondzik, W. T. The Green Studio Handbook. Elsevier: 2007. Lawrence, A., Architectural acoustics, Elsevier publishing company limited, Oxford, 1970. Lechner, N. Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects. John Wiley & Sons: 2009. Lynch, K. & Hack, G., 1994, Site Planning, Third edition, Ninth Ed., MIT Press. Yeang, K., 1995, Design With Nature, Mac Graw Hill, Inc. |
Diğer Kaynaklar: | Cuttle, C. Lighting by Design. Elsevier: 2008. Davies, N., Jokiniemi, E. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011. Hetreed, J., Ann Ross, A. Architect's Pocket Book. Elsevier. Pauwels, W. Light in Architecture. Beta-Plus: 2010. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | |||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 1 | % 30.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 5.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 105 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 129 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |