Dersin Amacı: |
Dersin temel amacı, öğrencilere, işletmelerin finansal varlıklara ne şekilde yatırım yapabileceklerini ve bu yatırımlarını nasıl finanse edecekleri konularını teorik temelde ve uygulama örnekleri ile birlikte açıklamaktır. Bunu sağlamak için finansman ile ilgili temel kavramları, finansal yönetimi, finansal piyasaları, finansal tabloları ve bu tabloların analizini, işletme sermayesi yönetimini, paranın zaman değerini, faiz oranlarını, sermaye maliyetini, sermaye bütçelemesini, finansal varlıklardaki risk ve getiri kavramlarını, işletmelerde finansal başarısızlık durumlarını, vadeli işlem piyasalarını, portföy kuramını ve tüm bu kavramları içeren analizleri öğrencilere sistematik bir çerçevede öğreterek teorik altyapının ve pratik düşünmenin sağlanması hedeflenmektedir. Öğrencilere verilecek olan seminer ödevleri ile birlikte konularla ilgili detaylı problemlerin çözülmesi ve birlikte paylaşılması sureti ile öğrencilerin işletme finansı, finansman yönetimi alanlarında kendilerini geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
İşletme finansmanının temel kavramları, finasal piyasalar, finansal atablolar ve analizi, işletme sermayesi yönetimi, piyasa faiz oranları, kısa vadeli finansal planlama, paranın zaman değeri, sermaye maliyeti, sermaye bütçelemesi, varlık değerlerinin hesaplanması, işletmelerde finansal başarısızlık durumu, uzun vadeli finansal planlama, vadeli işlem piyasaları, alternatif finansman yöntemleri, portföy yönetimi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) işletme finansı ile ilgili teorik ve uygulama örnek bilgilerini edinmek ve işletme finansmanı konusunda karşılaşabileceği tüm sorunlara çözüm üretebilecek bir donanıma sahip olmak.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) işletme finansmanı ile ilgili olarak teorik bilgileri kullanarak gerekli tüm hesaplamaları uygulamalı olarak yapabilmek
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Finans yöneticisinin işletme finansmanı alanında sahip olması gereken tüm özellikleri anlamak ve finansal yönetim alanında gereken yetkinliğe sahibi olmak
|
2) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
3) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İşletmelerde Finansman Fonksiyonu ve Finansal Yönetim |
|
|
2) |
Finansal Piyasalar |
|
|
3) |
Finansal Tablolar ve Finansal Tablo Analizleri |
|
|
4) |
İşletme Sermayesi Yönetimi |
|
|
5) |
Faiz Hesaplamaları ve Piyasa Faizlerinin İncelenmesi |
|
|
6) |
İşletmelerde Kısa Vadeli Finansal Planlama |
|
|
7) |
Paranın Zaman Değeri |
|
|
8) |
Sermaye Maliyeti |
|
|
9) |
Sermaye Bütçelemesi |
|
|
10) |
Finansal Varlık Değerlerinin Hesaplanması |
|
|
11) |
İşletmelerde Finansal Başarısızlık Durumu |
|
|
12) |
Uzun Vadeli Finansal Planlama |
|
|
13) |
Vadeli Türev Piyasaları ve Uygulamaları |
|
|
14) |
Portföy Yönetimi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Prof.Dr.Güven Sayılgan; İşletme Finansmanı Siyasal Kitapevi, 8. Baskı, 2019
Prof.Dr.Ramazan Aktaş, Prof.Dr.Mete Doğanay,Doç.Dr.Yunus Gökmen, Yrd.Doç.Dr.Kartal Somuncu; Finansal Yönetim; Beta Yayınevi, 2017.
Serdar Kaya; Excel Anlatımlı Finansal Modelleme, Ciniun Yayınları, 2020.
Sait Y.Kaygusuz; Finansal Tabloların Okunması ve Yorumlanması, Dora Yayınevi, 2018
Literatür araştırması yapılacaktır.
|
Diğer Kaynaklar: |
Prof.Dr.Nurhan Aydın; Finans Matematiği, Detay Yayıncılık, 3.Baskı, 2016
Doç.Dr. Metin Çoşkun; Finansal Modelleme, Detay Yayıncılık, 2016
Ahmet Tokaç; İşletmelerde Finansal Yönetim Becerileri, Derin Yayınları, 2018
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
5 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
5 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
3 |
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
3 |
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
3 |
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
3 |
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
3 |
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
3 |
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
2 |
|
3.3 Liderlik ve takım çalışması, girişimcilik ve değişim yönetimi becerilerini kazanır. |
3 |
|
3.4 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
3 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
2 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
3 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
2 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
1 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
1 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
1 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
1 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1.5 |
1.5 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4.5 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
46.5 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |