ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Havacılık Yönetimi (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60413MEEOZ-BUS0237 Labor Relations 4 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Elective Course II
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR BURÇAK GÜRSOY YENİLMEZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR BURÇAK GÜRSOY YENİLMEZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, çalışma yaşamında işçi ve işveren ilişkilerini düzenleyen evrensel ve ulusal temel kavram ve ilkeleri uygulamadan örneklerle açıklamayı ve işçi ve işveren taraflarının karşılıklı hak ve yükümlülüklerini düzenleyen 4857 Sayılı İş Kanunu ile 6356 Sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu'nun temel hükümlerine ilişkin bilgilerin aktarılmasını amaçlamaktadır. Dersin bir diğer amacı öğrencileri geniş anlamıyla sosyal politika alanıyla tanıştırmak ve ilgili kurumsal yapı, güncel kavram ve uygulamaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: İş sözleşmesinin yapılması, sona ermesi, çalışma ve dinlenme süreleri bireysel iş hukuku kapsamında; sendikalar, toplu iş sözleşmesi sürecinin temel unsurları, toplu iş uyuşmazlıkları ve çözüm yolları toplu iş hukuku kapsamında derinlemesine incelenecektir. Çalışma ilişkilerinin hukuki boyutlarının ardından, ülkemizde ve dünyada sosyal politika alanına hem kuramsal hem uygulama bakımından odaklanılacak. Bu bölümde, insana yakışır iş, istihdamın durumu, bakım hizmetleri, dezavantajlı gruplar, esnek çalışma, gelir eşitsizliği, uzaktan çalışma konuları ele alınacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalışma yaşamında işçi ve işveren tarafları arasındaki ilişkileri düzenleyen uluslararası ilkeler ve normlar hakkında bilgi sahibidir.
  2) Türkiye'de işçi ve işveren tarafları arasındaki ilişkileri düzenleyen çalışma yasaları ve mevzuatı hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalışma yaşamında işçi ve işveren tarafları arasında çıkan anlaşmazlık ve uyuşmazlıkları analiz edebilir, çözüm önerileri üretebilir
  2) Yargı kararlarını inceleyip yorumlama ve uygulama yetisine sahiptir
  3) İş sözleşmelerinin hazırlanması, düzenlenmesi, takibi ve sona erdirilmesi ile ilgili işlemleri yürütülmesinde görev alabilir
  4) Toplu sözleşme sürecinin hazırlık, yürütülme ve uygulanmasının takibi aşamalarında ve sendika ile olan ilişkilerin yürütülmesinde görev alabilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Dersin Tanıtımı
2) İş Hukukuna Giriş – İş Hukukunun Temel Kavramları Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölüm. Ders Notları Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölüm. Ders Notları
3) Bireysel İş Hukuku: İş Kanununun Uygulama Alanı – İş Sözleşmesi ile ilgili Genel Bilgiler Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
4) Bireysel İş Hukuku: İş Sözleşmesinin Yapılması – İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
5) Bireysel İş Hukuku: İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve Sona Ermenin Hukuki Sonuçları - I Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
6) Bireysel İş Hukuku: İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve Sona Ermenin Hukuki Sonuçları - II Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
7) Bireysel İş Hukuku: Çalışma ve Dinlenme Süreleri Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
8) Ara Sınav
9) Toplu İş Hukuku: Sendikalar Hukuku – Kuruluşu – Üyelik – Sendikal Güvenceler Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
9) Toplu İş Hukuku: Sendikalar Hukuku – Kuruluşu – Üyelik – Sendikal Güvenceler Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
10) Toplu İş Hukuku: Toplu İş Sözleşmesi Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
11) Toplu İş Hukuku: Toplu İş Uyuşmazlıkları ve Çözüm Yolları - I Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
12) Toplu İş Hukuku: Toplu İş Uyuşmazlıkları ve Çözüm Yolları - II Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, İlgili Bölümler. Ders Notları.
13) Çalışma İlişkileri ve Sosyal Politika: Kuramsal Yaklaşımlar Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika, İlgili Bölümler. Ders Notları. Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika, İlgili Bölümler. Ders Notları.
14) Çalışma İlişkileri ve Sosyal Politika: Dünya ve Türkiye’de Durum Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika, İlgili Bölümler. TUİK, İstatistiklerle Türkiye. Ders Notları. Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika, İlgili Bölümler. TUİK, İstatistiklerle Türkiye. Ders Notları.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku (Ankara: Seçkin, 2019).
Murat Demircioğlu ve Tankut Centel, İş Hukuku, 20. baskı (İstanbul: Beta Yayınları, 2019)
Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika (Bursa: Dora Yayıncılık, 2020)

Diğer Kaynaklar: Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku (Ankara: Seçkin, 2019).
Murat Demircioğlu ve Tankut Centel, İş Hukuku, 20. baskı (İstanbul: Beta Yayınları, 2019)
Aysen Tokol ve Yusuf Alper, Sosyal Politika (Bursa: Dora Yayıncılık, 2020)
TUİK, İstatistiklerle Türkiye (2019)

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Havacılık yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) İşletme yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
3) Havacılık yönetimi ile ilgili işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri uygulamaya geçirir.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 20 40
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 90
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 132
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5