ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0165 Mimari Tasarım III 3 Güz 2 6 5 8
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60731METOZ-MIM0073 - Mimari Tasarım I
60731METOZ-MIM0114 - Mimari Tasarım II
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dr. Öğr. Üyesi ESRA GİRGİN
Öğretim Görevlisi SIRMA KONUK
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrenimin birinci ve ikinci yıllarında geliştirilen tasarım becerisinin, program oluşturmak ve kentsel alanlarda bina (veya bina grubu) tasarlamak için kullanımını teşvik etmektir.
Dersin İçeriği: Tarihi kentsel bağlamları ve çok boyutlu çevresel koşulları dikkate alan bina tasarımı; yerleşim-barınma ilişkilerinin, fonksiyonel karmaşıklık ve mekânsal çeşitlilik gösteren binaların analizi ve tasarımı; taşıyıcı sistemlerin analizi ve taşıyıcı sistem tasarımı, mekân/taşıyıcı sistem ilişkilerinin, ısıl performansların, iklimsel ve akustik kontrol ve kullanıcı ihtiyaçlarının araştırılması.

Tarihi kentsel bağlam içerisinde, kentsel mekan sürekliliği kapsamında, tasarım tema ve problemlerinin belirlenmesi, kavramsal ve fiziksel olarak tarihsel mekanın tanımı, bileşenler, sokaklar, meydanlar, avlular, kent parçasında sosyal analiz, işlevsel analizler, doğal ve topografik niteliklerin incelenmesi, mimari programların oluşturulması, kent parçası için senaryolar üretilmesi, kentin özellik gösteren bölgelerinde çeşitli türden yapıların tasarlanması ya da mevcut tarihi yapıların dönüştürülmesi ve işlevlendirilmesine ait tartışmalar.

Derse Özgü Kurallar

Belgeler: İçerik ve uygulamaya yönelik her türlü kaynak (kitap, makale, katalog, kitapçık, standart, vb.)

Ödevler: Projeler stüdyoda çalışılacaktır; bir sonraki ders için evde tamamlanıp getirilebilir.

Sınavlar: Proje kritikleri; eskiz sınavları; seminerler; sunumlar; jüriler.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimari kavram geliştirme ve kavramsal değerlendirme yapar.
  2) Kompozisyon tekniklerini mimari tasarım projelerinde uygular.
  3) Tasarım problemlerinin çözümüne dair yöntemsel yaklaşımlar geliştirir.
  4) Basit tektonik ifadeleri olan mimari formlar yaratır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım problemlerini çözerken dijital ve geleneksel sunum tekniklerini bir arada kullanır.
  2) Mimari grafikler üretirken, dijital ve geleneksel sunum tekniklerini bir arada kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Proje konusu ve arazisi duyurusu; ön tartışmalar Proje tanımı kâğıdı
2) Proje arazisi gezisi ve yerinde gözlem; Bilgi toplama Yazılı ve görsel bilgi toplama araçları
3) Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma; İhtiyaç programının belirlenmesi -
4) Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmalarının teslimi ve sunumu Arazi analiz paftaları ve proje ön raporu
5) Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar Tasarım eskizleri
6) Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi Tasarım paftaları
7) Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar Tasarım eskizleri ve maket
8) Belirlenen tasarım alternatifine dair vaziyet planı teslimi ve birinci ara dönem jürisi Tasarım eskizleri ve maket
9) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
10) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
11) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
12) Vaziyet planı, planlar, kesitler ve görünüşlerin teslimi ve ikinci ara dönem jürisi; Eskiz sınavı Tasarım eskizleri ve maket
13) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
14) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler Tasarım eskizleri ve maket
15) Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; Final juri tarihi daha sonra duyurulacaktır. Proje paftaları ve maket
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kuban, D., Mimarlık Kavramları, Yem Yayın, İstanbul, 1990.

İnceoğlu N. ,İnceoğlu M., Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama Tasarım Yayın Grubu, İstanbul,2004.

Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM

Ching, F.D.K., Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler, YEM

Ching, F.D.K., Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç, YEM
Santamouris, M. (ed.). Urban Buildings: An Integrated Approach. Earthscan: 2006.

Slessor, C. CA: Contemporary Architecture, (2. Ed.). The Images Publishing: 2004.

Smithies, K. W., Principles of Design in Architecture, Van Nostrand Reinhold, Londra, 1981.
Diğer Kaynaklar: Lynch, K., Kent İmgesi, İş Bankası Yayınları

Lee, J.H., (2009). Celebrating the City Urban Facilities, C3 Publishing.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. 5
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. 5
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 15.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 6 84
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 8 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 2 6 12
Proje 0 0 0
Ödevler 2 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 188
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 204
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 8