DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0206 | Mimari Tasarım IV | 3 | Bahar | 2 | 6 | 5 | 8 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: |
60731METOZ-MIM0165 - Mimari Tasarım III |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere kentsel ölçekte mimari tasarım yapmak üzere araştırma yapma, kavram geliştirme, karmaşık program çözümleme ve teknik becerileri kullanma yetkinlikleri kazandırmayı amaçlar. Öğrencilerin bir tasarım problemini insan-çevre ve yapı-çevre ilişkileri çerçevesinde tanımlamaları ve tasarımın biçimsel, yapısal ve sembolik unsurları üzerinde yoğunlaşmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | İşlevsel analiz ve mekânsal planlama; bağlamsal koşullar ve kentsel tasarım unsurları; kamusal, yarı-kamusal ve özel alanlar arasındaki ilişkiler; özelleşmiş program elemanları ve mekânsal yapılanmaları (konferans salonları, ofisler, kütüphaneler, v.b.); tekrar eden birimler, dolaşım örüntüleri, yapı sistemleri bütünlüğü, ulaşılabilirlik ve ergonomi konularını kapsayan yapısal çözümlemeler. Çok-fonksiyonlu kentsel bağlamlar ve karmaşık yapı organizasyonları unsurlarını dikkate alan ileri düzey mimari tasarım problemleri; ileri düzey sayısal tasarım yöntemlerinin kullanımı-tasarım ve sunuma dair yöntemler. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kentsel bağlamlarla ilgili mimari kavramlar üretir ve değerlendirir. |
||
2) Tasarım-temelli biçimsel denemeler yapar. |
||
3) Belirli bir arazi üzerinde kentsel analiz tekniklerini uygular. |
||
4) Mimari kavramlardan birer tasarım stratejisi olarak yararlanır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mimari proje gerçekleştirme konusunda teknik yetkinlik gösterir. |
||
2) İleri düzey sunum tekniklerini kullanır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Tanışma, Ders Tanıtımı, Alan ve Proje hakkında bilgilendirme, İhtiyaç Programının Açıklanması Mimari sunum teknikleri üzerine seminer ve alanlara ilişkin tartışmalar | ||
2) | Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmaları | ||
3) | Analiz ve çıkarımlar üzerine tartışma yapılacaktır. Öğrenciler tarafından vaziyet yaklaşımları ve konsept hakkında ön bilgilendirme açıklanacaktır. Örnek projeler üzerinden incelemeler tartışılacaktır. | ||
4) | Vaziyet Kararları ve Konsept tasarım yaklaşımı eskizlerle ifade edilmelidir. Kütle önerileri sunulmalıdır. Eskiz, model ya da maket ile öneriler sunulabilir. Örnek incelemeleri üzerinden tartışma devam edecektir. | ||
5) | Alan modeli çevresi ve peyzajıyla tamamlanmış olmalıdır. Analiz ve çıkarım paftaları son hali kontrol edilecektir. Vaziyet Kararları ve Konsept tasarım yaklaşımı eskizlerle ifade edilmelidir. Kütle önerileri sunulmalıdır. Eskiz, model ya da maket ile öneriler sunulabilir. 1/500 vaziyet planı ve kütle çalışmaları üzerine tartışılacaktır Örnek projeler üzerinden yapılan incelemeler üzerine tartışılacaktır. | ||
6) | 1/1000 vaziyet planı ve silüetler Kütlenin yeni hali değerlendirilecektir. Konsept tartışmaları 1/500 plan-kesit-görünüş incelenecektir. 3d çalışmalar üzerinden proje tartışılacaktır | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Proje revizyonları incelenecektir. | ||
10) | Proje revizyonları incelenecektir. 1/200 plan kesit görünüş incelenecektir. | ||
11) | Proje revizyonları incelenecektir. 1/200 plan kesit görünüş tartışması | ||
12) | Proje revizyonları incelenecektir. 1/200 plan kesit görünüş tartışması 1/50 detaylar belirlenecektir, cephe sistemleri tartışılacaktır. | ||
13) | Proje revizyonları incelenecektir. 1/200 plan kesit görünüş tartışması 1/50 detaylar tartışması | ||
14) | Proje revizyonları incelenecektir. 1/50 detaylar tartışması Konsept paftası diyagramlar ve anlatım dili üzerine tartışılacaktır. | ||
15) | FİNAL TESLİMİ | ||
16) | FİNAL TESLİMİ |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Antoniades, A., Architecture and Allied Design: An Environmental Design Perspective, Kendal, Dubuque, lowa, 1986. • Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM • Ching, F.D.K., Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç, YEM • Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2002. • Imrie, Rob and Hall, Peter. Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments. London and New York: Spon Press, 2001. • Lang, J., "Theories of Perception and Formal Design", Designing For Human Behavior, Lang, J., Burnette,C., Molesk W. Vachon D. (Ed.), Dowden, Hutchinson and Ross, Pa., 1974. • Lee, J.H., 2008. Architecture for Public, C3 Publishing. • Lee, J.H., 2009. Public Space for Amusement & Achievement, C3 Publishing. • Lynch, K., Kent İmgesi, İş Bankası Yayınları • Preiser, W. F. E. and Ostroff, Elaine. Ed. Universal Design Handbook, New York: McGraw Hill, 2001. • Rapoport, A., Kültür Mimarlık Tasarım, Yapı Endüstri Merkezi Yayın, Çeviri: Selçuk Batur, 2004. • Rasmussen, S.E., Yaşanan Mimari, Remzi • Santamouris, M. (ed.). Urban Buildings: An Integrated Approach. Earthscan: 2006. • Tunalı,İ., Estetik, Remzi Kitabevi • Yem Kitabevi, Eğitim Yapıları Online Kaynaklar : • www.archdaily.com • www.dezeen.com • www.designboom.com • www.arkitera.com • www.divisare.com |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | |||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 1 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 15.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 22 | 44 | 968 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 4 | 8 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 4 | 8 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 984 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 988 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 8 |