ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0042 Mimari Tasarıma Giriş 1 Bahar 2 6 5 8
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 1905001292020 - Temel Tasarım | 60731TATOZ-MIM0281 - Temel Tasarım
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirerek onları mimari tasarıma alıştırmayı amaçlar. Temel tasarım ilkelerini mimari tasarımla ilişkilendirmeleri yönünde teşvik ederken, aynı zamanda farklı tasarım ve temsiliyet araçları ve yaklaşımlarıyla tanıştırır.
Dersin İçeriği: Mimari mekân, form, kavram, tasarım ve çevre ilişkileri kavramlarına giriş.
Mekan çözümlemeleri, fonksiyon, leke çalışmaları çözümlemelerine giriş.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım fikirleri ve üç-boyutlu mekânlar arasındaki ilişkileri kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mekânsal düzenlemeler yapmak üzere temel tasarım prensiplerini uygular.
  2) Tasarım sürecinde binanın sağlamlığını dikkate alarak mekân ve strüktür arasında bütünlük sağlar.
  3) Mekânı biçimsel ve topoğrafik koşullar çerçevesinde tanımlar ve farklı özelliklerdeki mekânlar arasında bütünlük kurar.
  4) Bir tasarım düşüncesini aktarmak üzere grafik anlatım oluşturur.
  5) Tasarım fikirlerini analiz, edebi tasarım anlatımları ve sözlü sunumlar aracılığıyla yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım gereklilikleri olarak ve kültürel, doğal ve manevi değerlere saygı duyma bağlamında çevresel koşullara karşı duyarlılık geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Proje I konusu ve programı duyurusu; Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma Proje tanımı kâğıdı
2) Proje ana kavramlarının belirlenmesi Analizlerin değerlendirilmesi ve sunumu, Proje I konularının belirlenmesi Yazılı ve görsel bilgi toplama araçları ön proje raporu
3) Kavramsal tasarıma giriş; kavramlar ve skeçler Skeçler ve şemalar aracılığıyla kavramsal tasarımın sunumu Kavramsal tasarım eskizleri
4) Proje I'in sunumu, eskiz sınavı Teknik Gezi
5) Proje II bilgi toplama, Analizlerin değerlendirilmesi ve sunumu, eskizler, analizlerin sistematik ifadesi- poster tasarımı ve maket
6) Ana kavramlarının belirlenmesi Tasarım Geliştirme Çalışmaları eskizler, maket üzerinden çalışmalar, poster tasarımı, çizimler
7) Proje II Sunumu
8) Ara jüri, proje teslimi
9) Ana proje konusu ve programı duyurusu Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma, Hazırlık raporu Proje tanımı kâğıdı
10) Fonksiyon şemaları ve kavram geliştirme eskizleri Analiz paftaları
11) Tasarım geliştirme çalışmaları Proje eskizleri
12) Tasarım geliştirme çalışmaları Proje eskizleri
13) Tasarım geliştirme çalışmaları Proje eskizleri
14) Final projesi teslimi: final jürisi ve dönem değerlendirmesi Proje paftaları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mimarlıkta Süreç: Kavramlar-İlişkiler, Utarit İzgi, YEM
Mimarlık Kavramları, Doğan Kuban, YEM
Görme Biçimleri, John Berger, Metis
Mimarlar için Heidegger, Adam Sharr, YEM
Kent İmgesi, Kevin Lynch, İş Bankası
Rand, Ayn. 2005. Hayatın Kaynağı, Plato Yayıncılık.
Rasmussen, Elier R., 1994. Yaşanan Mimari. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Bielefeld,B., Kouli, S., 2010. Tasarım Fikirleri, YEM Yayınları.
Ching, Francis, 2002. Architecture: Form, Space and Order. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996.

Ching, Francis, 2009. Architectural Graphics. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996.
Diğer Kaynaklar: Ching, F.D.K. Architecture: Form, Space, and Order. Wiley; June 2007.

Ching, F.D.K. Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç (Drawing: a Creative Process). Çelen Birkan. (çev.). 3. baskı, YEM Yayınları, İstanbul: 2010.

Schrimbeck, E. Idea, Form and Architecture. New York: Van Nostrand Reinhold: 1987.Nikolas Davies, Erkki Jokiniemi. Architect's Illustrated Pocket Dictionary. Elsevier: 2011.

Ann Ross. Architect's Pocket Book. Elsevier.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. 5
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. 5
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Projeler 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 13 6 78
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 6 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Sunum / Seminer 2 6 12
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 189
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 204
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 8