ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731TATOZ-MIM0021 Mimarlığa Giriş 1 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrenciyi mimarlığın kapsamı ve diliyle tanıştırmayı amaçlar. Öğrencilerin bu dili tanımlamaya ve sunmaya dair beceriler geliştirmesi beklenir.
Dersin İçeriği: Mimarlığın kapsamı ve diline giriş; farklı ölçek ve mekânsal düzeylerde tasarım aktiviteleri; mekânların düzeni ve karakteri; biçim, strüktür, kullanım ve anlama yönelik analizler; mimari forma etki eden fiziksel ve kültürel faktörler.

Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında proje odaklı öğrenme bileşeni bulunmaktadır. Proje odaklı öğrenme bileşeni dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrenciler tarafından bireysel olarak veya proje takımları halinde belirli adımlardan geçilerek ve belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir veya daha fazla sayıda projenin öğrenme amaçlı proje yapılmasını içermektedir. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni ağırlıklı olarak proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı ve/veya jüri tarafından değerlendirilmektedir.

Derse Özgü Kurallar

Derse zamanında gelinmelidir.
Uygulamalara katılınmalıdır
Odevler istenilen gereklere uygun hazırlanmalı ve zamanında teslim edilmelidir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Paralel derslerde ve üst dönem derslerinde gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli bilgiye sahiptir.
  2) Mimarlığın biçimsel, strüktürel ve fonksiyonel özelliklerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimari tasarıma dair biçim, strüktür, işlev ve mekânsal gerekliliklere yönelik ilişkiler kurar ve analizler yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş ve tanışma. Ders tanımının açıklanması. Mimar nedir? Mimarlık Nedir? Tartışma ve kısa film gösterimi İlgili dokümanlar ve sunumlar
2) Mimarlığın ana bileşenleri nelerdir? Mimari tasarım süreci döngüsü nedir? Proje 1: Ön çalışma : Her öğrenciden seçeceği proje konusu üstüne bilgi alınması. İlgili dokümanlar ve sunumlar
3) Mimarlığı Biçimlendiren Faktörler: 1.Bağlam ve çevre içinde fiziksel çevre: Arazi, Yönlenme, İklim, Topografya, Malzeme. Uygulama 1 : Verilen birkaç örnek tasarım konusu üzerinden mimari tasarım sürecinde fiziksel çevre analizine dair planlama yapılması ve buna dair teslim İlgili dokümanlar ve sunumlar
4) Mimarlığı Biçimlendiren Faktörler: Bağlam ve çevre içinde sosyo-kültürel çevre: Tarih, Kimlik, Din, Yerin Ruhu, Bellek, Yer ve Mekân, Kent. Uygulama 1’e devam: örnek uygulama içinde fiziksel çevre analizi içinde dikkat edilmesi gereken noktaların tartışılması İlgili dokümanlar ve sunumlar
5) Sosyo-Kültürel Çevre: Tarih ve gelenek: Mezopotamya, Mısır, Antik Dönem (Ege,Anadolu, Yunan) Klasik Dönem(Roma), Ortaçağ Dönemi(Bizans-Selçuklu-Gotik), Rönesans (Italya-Osmanlı), Barok(Geç Osmanlı) ve Aydınlanma, Endüstri Devrimi. İlgili dokümanlar ve sunumlar
6) Sosyo-Kültürel Çevre: Çağdaş Kavramlar : Modernizm, Uluslararası Stil, Brütalizm, High-Tech, Postmodernizm, Dekonstrüksiyon, Kesişmeler, Teknoloji ve malzeme etkisi -
7) Güzellik , sanat ve mimarlık İlgili dokümanlar ve sunumlar
8) Ara Sınav İlgili dokümanlar ve sunumlar;
9) İŞLEV: Kullanıcı Gereksinimleri, Statik ve Dinamik ölçüler. Mekan Organizasyonu. FORM: Geometri, Biçim, Temel Şekiller. İlgili dokümanlar ve sunumlar
10) Işık, renk ve doku İlgili dokümanlar ve sunumlar
11) Geleneksel Yapı malzemeleri ve strüktür elemanları -
12) Tarih boyunca toplum yapısı ve mimarlık mesleği ilişkisi İlgili dokümanlar ve sunumlar
13) Kent ve Mimarlık İlgili dokümanlar ve sunumlar
14) Proje sunumları -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Kitabı / Textbook:
Fundamentals of Architecture; Farrelly,L., 2007, AVA Publishing. /
Mimarlığın Temelleri, Farrelly, L., 2011, Literatür Yayınları.

Diğer Kaynaklar: 1. Adım Adım Tasarım Yöntemleri; Jormakka, K., 2010, YEM Yayın.
2. Adım Adım Tasarım Fikirleri; Bielefeld,B.; El Khouli, S. ; 2010, YEM Yayın
3. Yapı Dergisi, YEM Yayın.
4. Bina Bilgisine Giriş; Kıran, A., Polatoğlu, Ç., 2011, YTÜ Basım Merkezi.
5. Yaşanan Mimari; Rasmussen, S.E.
6. Mimarlık Kavramları; Kuban, D., Yem Yayın.
7. Sanatın Öyküsü, Gombrich.
8. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Hasol, D.; YEM Yayın.
9. İngilizce Mimarlık Terimleri Sözlüğü Hasol, D.; YEM Yayın.
10. Form, Space, Order, Ching, F. New York: John Wiley & Sons, Inc. 1996.
11. Visual Dictionary of Architecture, Ching, F.
12. Özer, Bülent, Yorumlar; Kültür, Sanat, Mimarlık , Yem Yayınları
13. Architecture in Use, van der Voordt,van Wegen
14. www.archdaily.com
15. www.dezeen.com

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. 5
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Laboratuar 1 % 10.00
Uygulama 3 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 4 1 4
Proje 4 5 20
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 108
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 2 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 132
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5