ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Görsel İletişimSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413YETOS-YON2270 Liderlik ve Ekip Çalışması 2 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi İBRAHİM EREN ÖZSOMUNCU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi FİLİZ MIZRAK
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Liderlik ve Takım çalışması dersi öncelikli olarak uzaktan ve ve öğrencinin seçimi dolayısı ile verilen bir derstir. Bu bakımdan öğrencinin kişisel yaşamında ve ilerideki yaşam alanlarında bu tür kişisel gelişim ve yetkinliklerini artırma düşüncesine sahip olduğu sonucu çıkarılmalıdır.
Bu bakımdan öncelikle kendine liderlik yapması gerektiği, aldığı kararların içinde bulunduğu durumu değiştirmeye ve dönüşüm sağlamaya yönelik olması gerektiğini anlamalı ve zihinsel, düşünsel ve davranışsal değişimini buna yönelik olarak oluşturmalıdır. Kişisel düşüncesi ve davranışlarındaki bu farklılık ayrıca yaşamının diğer alanlarında örneğin iş ve toplumsal ilişkilerine yönelik de olmalı. Hayatının bu döneminde ortaya çıkan Liderlik ve diğer insanlarla olan iletişimi ileriki dönemlerde de devam etmeli. Bu dersin içerik ve anlatımı bu düşünceye yönelik olarak verilmekte ve bu çıktılar amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Etkili liderliğin önemi, Liderlerin başarılı uygulamaları, Liderlik Kuramları, Duygusal Zeka, Takım üyelerinin güçlü yanlarını anlamak, Başarılı ekip çalışmasına katkıda bulunmak, Kişisel iletişim becerilerini geliştirmek, Etkili zaman yönetimi, Takım olarak çalışmak, Sanal ekipler, Takım üyesi olmak, Değişimi yönetmek.
Liderler, geleceğin liderleri olarak da görülmektedir. Vizyoner liderler yeni ufuklar çizebilen insanlardır. Uzağı gören liderler, örgütlerindeki personelin potansiyelini iyi değerlendirerek, onlara yaptıklarından çok daha iyi şeyler yapabileceklerine ikna ederler. Geçmiş, bugün ve gelecek liderlerin davranışlarını etkileyen üç önemli zaman dilimidir. Liderlik davranışında gelecek yönelimli davranışları büyük önem taşımaktadır. Liderlik bir ufuk liderliğidir ve geleceğe yönelir. Liderler, vizyonlarıyla isteyenleri geleceğe taşımaya çalışırlar.
liderlik, “geleceği öngörerek şekillendirebilmek, bunun için gerekli stratejik yönetim anlayışını oluşturabilmek, bu doğrultuda diğer yönetici ve iş görenleri yetkilendirerek, onları örgüt vizyonu doğrultusunda yenilikçi ve yaratıcı hedeflere yönlendirerek, karmaşık küresel rekabet ortamında, gerektiğinde hızla stratejik değişimi sağlayabilmek” olarak tanımlanabilir.
Liderliğin ve değişim, dönüşümün diğer kavramı Takım ve işleyişe etkileridir.
Takım en basit şekliyle, benzer amaçlı ve ortak değerleri paylaşan kişilerin oluşturduğu ilişkiler topluluğu şeklinde tanımlanabilir. Diğer bir tanıma göre takım, ortak ve değerli bir amaç, hedef, misyon için dinamik, birbirine bağımlı ve uyumlu bir şekilde birlikte hareket eden; her biri yapması için özel rol veya işlemlerle görevlendirilmiş ve her birinin sınırlı bir üyelik süresi olan iki veya daha fazla insanın oluşturduğu ayırt edilebilir bir grup olarak tanımlanabilir.
Küçük örgütlerde takım yapısı, bütün örgütü tanımlayabilir. Takımlar, insanın tek başına üreteceğinden daha büyük fikir ve bilgi üretir, verimlilik, kalite ve morali iyileştirir, daha riskli ve yenilikçi kararlar verebilir. Bu nedenle örgütler, takım çalışmasını kurum içinde organize etmeli ve buna destek vermelidir. Bir topluluğa takım diyebilmemiz için birtakım kriterleri yerine getirmesi gerekir.
Takımı oluştururken iyi bir planlama önemlidir. Fakat en önemlisi takımı oluşturma süresi içerisinde takımın ihtiyaçlarına göre yapılan değişikliklerdir. Takım oluşturma, takım üyelerine etkili bir takım çalışması için gerekli olan takım doğasını anlamaya başlamalarını ve takımın etkinliğini arttırmak için takım üyelerine imkân sağlar. Takım oluşturma belirli bir süreci içerdiğinden bu sürecin başarısı için başlangıçta iyi bir planlama yapılmalı ve zaman iyi bir şekilde kullanılmalıdır.
Takım oluşturulup süreç işlerken Güç sahibi ile liderin kim olacağı ve bireylerin yüklenecekleri roller konusunda bir görüş ve fikir birliği sağlanmaktadır. Her şeyin sistematik bir hale gelmeye başlayan yapısal düzen içerisinde bireylerin birbirlerini kabullenip anlamaya çalıştıkları gözlenmeye başlanmaktadır.
Takım çalışmasının temeli çalışanların yetkilendirilmesi anlayışına dayanmaktadır. Yetkilendirme sayesinde çalışanlar üzerinde çalıştıkları işler konusunda ortak sorumluluk ve ortak karar verme haklarına sahiptirler. Esasen çalışanların güdülenmeleri ve çalışma etkinliklerini geliştirmeleri bakımından bu bir zorunluluktur.
Takımın bir parçası olarak çalışanların kendilerini geliştirmeleri hem takım hem birey hem de örgütsel olarak önemli katma değerleri de beraberinde getirmektedir. Bu özellikler, takım oluşturulduktan sonra, takım üyeleri arasında kendiliğinden oluşabilir veya takım lideri tarafından geliştirilebilir.
Örgütlerin başarılı olması büyük ölçüde örgüt içerisinde çalışan personelin yüksek performansla çalışmasına bağlıdır. Personelin performansı ise; onların gereksinimlerinin, beklentilerinin ve isteklerinin yerine getirilmesi ve doğru şekilde yönlendirilmesi ile mümkün olabilmektedir. Örgütlerde takım temelli bir örgüt modelinin uygulanması, motivasyon açısından beklenen performans düzeyinin ortaya çıkmasını sağlayacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Liderlik ve Ekip Çalışması günümüzde bütün organizasyon yapılarının her aşamasında uygulanan ve ilerleyen yönetim süreçlerinde etki alanlarına ve hedef kitlenin yapısı ve büyüklüğüne göre çeşitlenip kurallar oluşturularak, farklılıklar gösteren, toplumsal, sosyolojik, ve bilimsel içerikteki stratejik, ölçme değerlendirme ilkelerine uygun, çağdaş nitelikli faaliyet alanıdır. Merkezinde insan, toplum ve kurumsal örgütlenmeler ve onun ilkeleri vardır.
Lider başarılı olabilmek için 360 derecelik bir eylem çarkının her evresini doğru sıralamayla, zamanında ve tam uygulamak zorundadır. Liderin kullanacağı checklist'i oluşturan veri toplama, analiz, öneri, tartışma, karar, planlama, uygulama ve takip aşamalarını ve bunların stratejilerini içeren işleyişleri doğru biçimde ortaya koymalı ve Takımına benimsetip uygulamalıdır. Çıktılarını yeniden değerlendirmelidir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Lider ve Liderlik etme nedir içerdikleri farklar. Liderlik ve rol modellerimiz. Yaşam misyonumuz ve liderlik alanları inter aktif olarak tartışılıp düşünce farklılıklarının ortaya konularak yeni yaklaşımların, çözüm noktaları ve süreçlerinin olabileceği belirtilmiştir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Takım en basit şekliyle, benzer amaçlı ve ortak değerleri paylaşan kişilerin oluşturduğu ilişkiler topluluğu şeklinde tanımlanabilir. Diğer bir tanıma göre takım, ortak ve değerli bir amaç, hedef, misyon için dinamik, birbirine bağımlı ve uyumlu bir şekilde birlikte hareket eden; her biri yapması için özel rol veya işlemlerle görevlendirilmiş ve her birinin sınırlı bir üyelik süresi olan iki veya daha fazla insanın oluşturduğu ayırt edilebilir bir grup olarak tanımlanabilir. Takım oluşturmanın en genel amacı; birbirleriyle dayanışma içinde olan, destekleyen ve birbirlerine güvenen bir takım oluşturulup, verilen bir işi tamamlamak, aynı zamanda da bu işi yaparken üyelerin değer farklılıklarına, davranış biçimlerine ve becerilerine saygılı olmaktır. Takımlar bir anda meydana gelebilecek topluluklar değillerdir. Üyelerin birbirleriyle tanışıp, etkileşim içerisinde birlikte hareket etmeleri belli bir zaman diliminde olabilecektir. Takımlar ancak belirli aşamaları geçerek olgunluğa ulaşmaktadırlar. Takım üyeleri misyonlarını kararlılıkla benimseyip onu uygulamaya çalışırlar. Takım üyeleri birbirleriyle uyum içinde her nevi uyuşmazlık ve anlaşmazlıklarını olgun bir tarzda ele alıp çözümlemeye çalışırlar. Üyelerin takım amaçlarını gerçekleştirmek için çok sık etkileşimde bulunmaları, konuları tartışmaları ve birbirlerini bu yönde etkilemeye çalışmaları bu aşamanın bir diğer tipik özelliğini oluşturur.
  2) . Dönüştürücü liderlikte liderin, izleyenlerinin yeteneklerinin ortaya çıkarılması, kendilerine güvenlerini artırmaları, motive etmeleri ve değer yargılarını ve inançlarını değiştirmek gibi etkilerine karşılık, izleyenler de liderin belirlediği hedefleri gerçek kılmak gibi etkilerle karşılık vererek karşılıklı bir güdülenme gerçekleştirmiş olurlar . Etkileşimci liderlik tepkiseldir ve temelde var olan konu ve sorunlara yöneliktir. Etkili bir etkileşimci lider, karşılıklı alışverişe önem verdiği için her zaman durumsal faktörleri ve değişen durumlarda izleyicilerin beklentilerini doğru olarak tanımlamaya çalışır. Lider tiplerinin öğrenciler tarafından öğrenilmesi sorunlara yaklaşımda bakış açısı farkları ortaya koyarak sorunlara ve durumlara farklı yaklaşmayı gerektirebileceğini öğrenip farklı yolları ortaya koymayı ve en optimal çözümü bulmayı gerektiren çabanın ne olduğu konusunu analiz etmeyi de onlara göstermiştir.
  3) Güçlü İletişim ve kazanılan Yetkinliklere bağlı olarak amaç belirleme ve süreç yönetimi. Çıktıların yeniden değerlendirilmesi ve sorun çözücü modellemelerinin oluşturulması. Çıktıların takımla paylaşılıp benimsetilmesi. Belirlenen amaç ve vizyon doğrultusunda sürecin yönetimi ve ilerletilmesi.
  4) Liderin özellikleri yerine grup üyelerine, yani izleyicilere karşı gösterdiği davranışlar üzerinde yoğunlaşmıştır. Liderin astları ile haberleşme şekli, yetki devredip etmemesi, planlama ve kontrol şekli, amaçları belirleme şekli v.b. davranışları lider etkinliğini belirleyen önemli faktörler olarak ele alınmıştır. Farklı kişilik özellikleri taşıyan bireylerin belli durumlarda farklı davranışlar (tepkiler) sergilediği birçok araştırma tarafından ortaya koyulmuştur.
  5) Liderin astları ile haberleşme şekli, yetki devredip etmemesi, planlama ve kontrol şekli, amaçları belirleme şekli vb. gibi davranışlar liderliğin etkinliğini belirleyen önemli faktörler olarak ele alınmıştır. Liderin kendisi kadar izleyicilere de ağırlık verilmiştir. Bu derste sonuç olarak değişik liderlik tarzları belirlenmiş ve bunların etkinlikleri araştırılmıştır. Liderlik davranışları, yapısal özelliklerden bağımsız olarak benimsenebilir (yani, demokratik bir davranış sergilemek yapının değil, öğrenmenin bir ürünüdür) ve liderle grubun üretimini ve ilişkisini etkileyebilir. İkincisi liderlik davranış biçimleri, en azından bu derslerde işlendiği gibi, grubun üyelerini ve grubun yapacağı işi dikkate alan iki boyutta anlatılmıştır.
  6) Liderlik alanına yeni bir ivme kazandırarak liderlikte ne tür davranış biçimlerinin önemli olduğu sorusuna yoğun bir şekilde eğilmişlerdir. Bir yönetici, örgütünün yalnız kısa süre verimliliği değil, düzenleyici değişkenleri, yalnız kısa süreli amaçları değil, uzun sürelileri göz önüne almak zorundadır. Grup faaliyetini yönetme, grup planlaması, haberleşme, programlama, yeni fikirleri uygulamaya koyma gibi faaliyetler açısından oldukça ileri algılama yeteneğini ifade eder. Yapıyı harekete geçirmeye önem veren bir liderin gösterdiği davranış ya da eğilim, özellikle yapılan işin başarıya ulaşması amacından kaynaklanır ve bu sonuca yönelik olduğu yönünde konu anlatımı ve örneklemeler yapılarak tartışılmıştır.
  7)
    8.1) Modern liderlik kuramları ile liderlerin karizma sahibi olma, kendi alanlarında değişim ve yaratıcılığı kullanarak kültürel değişimi ve dönüşümcülüğü sağlama, vizyon sahibi olma ve kuantum fiziği etkileri ve özelliklerine benzer etkileri liderlik alanında sergilemek suretiyle dinamik belirsizlik ortamlarında başarılı olmaları ön plana çıkarılmaktadır. Öğrenciler bu bakış açısını öğrenerek, yetkinliklerini güncel yaşamın içerisinde olaylara nasıl yaklaşmaları gerektiğini ve sonuçlarını farklı bakış açılarıyla analiz ederek çözümler ortaya koymalarını gerektiren durumları tartışıp, sahip oldukları düşüncelerini ortaya koyarak analiz etmenin yöntemlerini tanımlamaya çalışmışlardır. Buradan da çözüm yolları ve basit içerikli modellemeler yapmışlardır.
  8) Takım, tıpkı birbirlerine tam anlamıyla uyan ve birlikte bir netice oluşturan bir yapboz oyununun parçaları gibi, bireylerin ortak bir hedef doğrultusunda, meslek, görev ve yetenekleriyle birbirlerini tamamladığı bir gruptur. Bu tanımda yer alan iki standart, ortak hedef ve tamamlayıcı katılım, takım kavramının vazgeçilmezleridir. Etkili bir takım, görevini tamamlayarak en etkin biçimde hedefine ulaşan ve ardından da eğer gerekirse daha zor hedeflere talip olan takımdır. Küçük örgütlerde takım yapısı, bütün örgütü tanımlayabilir. Takımlar, insanın tek başına üreteceğinden daha büyük fikir ve bilgi üretir, verimlilik, kalite ve morali iyileştirir, daha riskli ve yenilikçi kararlar verebilir. Bu nedenle örgütler, takım çalışmasını kurum içinde organize etmeli ve buna destek vermelidir. Bir topluluğa takım diyebilmemiz için birtakım kriterleri yerine getirmesi gerekir. Öğrencinin Takımım bir üyesi olması ve sorunlara çözüm bulmanın yöntemlerini yetkinliklerine katması ve bunu takımın diğer üyeleriyle paylaşması ve yeni metotlar kullanması önemli bir farkındalık olmaktadır.
  9) Takım çalışmasında lider gerekliliği vurgulanmış, Liderlik için gerekli yeterlilikler belirtilmiş ve strateji oluşturma ile takımdaki çatışmada Liderin rolü izah edilmiştir. Liderlik, Organizasyon için gerçekleştirilebilir bir gelecek yaratacak değişiklikleri başlatmak için geleceği görme, vizyon oluşturma, esnekliği sağlama, stratejik olarak düşünme ve diğerleri ile çalışabilme becerileri olarak tanımlanmaktadır.
  10)
    11.2) Liderlik, etkin bir biçimde güç kullanılma sürecinin işleyişi ve ortaya konulması. Güç kavramı ise başkalarını etkileyebilme yeteneğinin belirmesi aktarılması, hedefe göre tanımlanması. Diğer bir deyişle, güç; bir kimsenin başkalarını, kendi istediği yönde davranışa yönlendirebilme yeteneğinin gücünün tanımı. Etkileme ise, kişinin gücünü kullanırken yararlandığı bir sürecinin bütünü belirlemesi,. Güç kavramı ile etkileme kavramı birbirine çok yakın iki kavramlar olmasına rağmen ve ikisini birbirinden farklarının ortaya konulması çalışmaları inter-aktif biçimde öğrencilerle birlikte yapılmıştır.
  11) LİDERLİKLE İLGİLİ TEMEL YAKLAŞIMLARIN ANALİZİ Bu bölümde özellikler yaklaşımı, davranışsal liderlik yaklaşımları ve durumsal liderlik yaklaşımları üzerinde durulmuş. Bu liderlik yaklaşımlarına ek olarak günümüzde modern liderlik yaklaşımları başlığında ele alınmıştır. Burada özellikler, davranışsal ve durumsal liderlik yaklaşımlarına ilişkin genel değerlendirme yapıldıktan sonra modern liderlik yaklaşımları da ele alınıp analiz edilmiştir.
  12) Takımı oluştururken iyi bir planlama önemlidir. Fakat en önemlisi takımı oluşturma süresi içerisinde takımın ihtiyaçlarına göre yapılan değişikliklerdir. Takım oluşturma, takım üyelerine etkili bir takım çalışması için gerekli olan takım doğasını anlamaya başlamalarını ve takımın etkinliğini arttırmak için takım üyelerine imkân sağlar. Takım oluşturma belirli bir süreci içerdiğinden bu sürecin başarısı için başlangıçta iyi bir planlama yapılmalı ve zaman iyi bir şekilde kullanılmalıdır. Takım çalışmasında takım üyeleri aynı zamanda ortak karar verme kadar ortak sorumluluk anlayışına göre çalışmalarını yürütmektedirler. Takımlar örgütsel görevleri yerine getirmede aktif olarak hep birlikte çalışma sorumluluğunu hisseden, bunu özümseyen üyelerden oluşmaktadırlar. Paylaşılan sorumluluk ağı bireyi daha fazla örgüt ortamının bir parçası kılmaktadır
  13) Takımların performansına pozitif yönde etki eden çok sayıda faktör bulunmaktadır. Bu faktörler arasında yer alan etkili liderlik, takım içindeki iletişim ve takım arasındaki uyumun takımların performansını doğrudan etkilediği düşünülmektedir. Son yıllarda yapılan çalışmalarda bu üç faktöre heterojenlik ve motivasyon kavramlarının da eklendiği görülmektedir. Örgütlerin başarılı olması büyük ölçüde örgüt içerisinde çalışan personelin yüksek performansla çalışmasına bağlıdır. Personelin performansı ise; onların gereksinimlerinin, beklentilerinin ve isteklerinin yerine getirilmesi ve doğru şekilde yönlendirilmesi ile mümkün olabilmektedir. Örgütlerde takım temelli bir örgüt modelinin uygulanması, motivasyon açısından beklenen performans düzeyinin ortaya çıkmasını sağlayacaktır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) LİDERLİK VE TAKIM ÇALIŞMASI ; GENEL DEĞERLENDİRME VE KAVRAMLARI CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI Araçlar Ve Yaklaşımlar Remzi Kitapevi Materyal
2) Liderlik, etkin bir biçimde güç kullanılma sürecidir. Güç kavramı ise başkalarını etkileyebilme yeteneğidir. Diğer bir deyişle, güç; bir kimsenin başkalarını, kendi istediği yönde davranışa yönlendirebilme yeteneğidir. Etkileme ise, kişinin gücünü kullanırken yararlandığı bir süreçtir. Bu sürecin tanımlanması ve takıma ve hedef kitleye amaca uygun olarak aktarılması ve yöntemleri, sonuçları inter aktif olarak çalışılacaktır. Power point slaytları
3) Güçlü İletişim ve kazanılan Yetkinliklere bağlı olarak amaç belirleme ve süreç yönetimi. Çıktıların yeniden değerlendirilmesi ve sorun çözücü modellemelerinin oluşturulması. Akademik kaynaklar ve tezler.
4) Liderlik, gücü etkin kullanma sürecinin işleyişi ve tezahürüdür. Güç kavramı, başkalarını etkileme, aktarma, amaca göre tanımlama yeteneğinin ortaya çıkmasıdır. Akademik kaynaklar ve Bilimsel tezler.
5) LİDERLİKLE İLGİLİ TEMEL YAKLAŞIMLARIN ANALİZİ Bu bölümde özellikler yaklaşımı, davranışsal liderlik yaklaşımları ve durumsal liderlik yaklaşımları üzerinde durulması planlanmaktadır Bu liderlik yaklaşımlarına ek olarak günümüzde modern liderlik yaklaşımları başlığında ele alınıp burada da özellikler, davranışsal ve durumsal liderlik yaklaşımlarına ilişkin genel değerlendirme yapıldıktan sonra modern liderlik yaklaşımları da ele alınıp analiz edilecek. Akadenik kaynaklar ve Bilimsel Tezler
6) Liderin astları ile haberleşme şekli, yetki devredip etmemesi, planlama ve kontrol şekli, amaçları belirleme şekli vb. gibi davranışlar liderliğin etkinliğini belirleyen önemli faktörler olarak ele alınıp, Liderin kendisi kadar izleyicilere de ağırlık verebileceği tartışılacaktır. Bilimsel kaynaklar ve Akademik Tez çalışmaları
7) Bu derste sonuç olarak değişik liderlik tarzları ve bunların etkinlikleri araştırılacak. Liderlik davranışları, yapısal özelliklerden bağımsız olarak benimsenebilir (yani, demokratik bir davranış sergilemek yapının değil, öğrenmenin bir ürünüdür) ve liderle grubun üretimini ve ilişkisinin etkileri ortaya konulacaktır. Bilimsel Kaynaklar ve akademik tezler, pratik örnekler.
8) SINAV HAFTASI -19 KASIM CUMARTESİ SAAT 10; 15 DE ÇUBUKLU YERLEŞKESİNDE SINAV OLACAK.
9) Takım en basit şekliyle, benzer amaçlı ve ortak değerleri paylaşan kişilerin oluşturduğu ilişkiler topluluğu şeklinde tanımlanabilir. Diğer bir tanıma göre takım, ortak ve değerli bir amaç, hedef, misyon için dinamik, birbirine bağımlı ve uyumlu bir şekilde birlikte hareket eden; her biri yapması için özel rol veya işlemlerle görevlendirilmiş ve her birinin sınırlı bir üyelik süresi olan iki veya daha fazla insanın oluşturduğu ayırt edilebilir bir grup olarak tanımlanabilir. Takım oluşturmanın en genel amacı; birbirleriyle dayanışma içinde olan, destekleyen ve birbirlerine güvenen bir takım oluşturulup, verilen bir işi tamamlamak, aynı zamanda da bu işi yaparken üyelerin değer farklılıklarına, davranış biçimlerine ve becerilerine saygılı olmaktır. **CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *YÜKSEK LİSANS TEZLERİ *KEN BLANCHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
10) Takım oluşturmanın en genel amacı; birbirleriyle dayanışma içinde olan, destekleyen ve birbirlerine güvenen bir takım oluşturulup, verilen bir işi tamamlamak, aynı zamanda da bu işi yaparken üyelerin değer farklılıklarına, davranış biçimlerine ve becerilerine saygılı olmaktır. Takımlar bir anda meydana gelebilecek topluluklar değillerdir. Üyelerin birbirleriyle tanışıp, etkileşim içerisinde birlikte hareket etmeleri belli bir zaman diliminde olabilecektir. Takımlar ancak belirli aşamaları geçerek olgunluğa ulaşmaktadırlar. **CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *YÜKSEK LİSANS TEZLERİ *KEN BLANCHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
11) Takım oluşturma işlemi hem dinamik hem de interaktiftir. Başarılı olmak için yaratıcılık ve esneklik gerekir. Takım üyelerinin çalışma ilişkilerini ve takım fonksiyonlarını geliştirdiği bir işlemdir. Takım oluşturma işlemi sürekli değişim gerektirir. Takımı oluştururken iyi bir planlama önemlidir. Fakat en önemlisi takımı oluşturma süresi içerisinde takımın ihtiyaçlarına göre yapılan değişikliklerdir. Takım oluşturma, takım üyelerine etkili bir takım çalışması için gerekli olan takım doğasını anlamaya başlamalarını ve takımın etkinliğini arttırmak için takım üyelerine imkân sağlar. Takım oluşturma belirli bir süreci içerdiğinden bu sürecin başarısı için başlangıçta iyi bir planlama yapılmalı ve zaman iyi bir şekilde kullanılmalıdır. **CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *YÜKSEK LİSANS TEZLERİ *KEN BLANCHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
12) Takım Çalışanlarının örgütsel amaç ve vizyon çerçevesinde kanalize edilebilmeleri bu konularda bilgi sahibi olmalarını gerektirmektedir. Takım sayesinde örgütlerde çalışan bireyler temel hedefler ve örgütsel vizyonun belirlenmesi ve bu sürecin gerçekleştirilmesinde takımın yapması gerekenler konusunda belirli bir bilinç düzeyine sahiptirler. Birlikte çalışma konseptinin oluşturulabilmesi ve başarıya ilişkin bir sinerjik yapının oluşturulabilmesi ancak takım üyeleri arasında yer alan kesintisiz ve açık iletişime bağlıdır. Böyle bir sistemde bütün çalışanlar problem ve sorunlara ilişkin görüş ve düşüncelerini serbestçe ifade etmekte ve alternatiflerin değerlendirilmesi konusunda ortak karar vermektedirler. **CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *YÜKSEK LİSANS TEZLERİ *KEN BLANCHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
13) Çatışma örgütsel amaçlara ulaşmayı engelleyici ve örgütsel sorunları çözümsüzlüğe sevk edici olmadığı sürece örgütsel amaçlara katkı yapıcı bir karakter kazanabilir. Bu süreçte ortak karar verme çabası çalışanların kendi yaratıcılıklarını ortaya koymalarını ve düşünce ufuklarını geliştirmelerini sağlayabilir. Takımsal Yetkilendirme, Takım çalışmasının temeli çalışanların yetkilendirilmesi anlayışına dayanmaktadır. Yetkilendirme sayesinde çalışanlar üzerinde çalıştıkları işler konusunda ortak sorumluluk ve ortak karar verme haklarına sahiptirler. Esasen çalışanların güdülenmeleri ve çalışma etkinliklerini geliştirmeleri bakımından bu bir zorunluluktur. **CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *YÜKSEK LİSANS TEZLERİ *KEN BLANCHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
14) TAKIM İÇİ ÇALIŞMALAR TAKIM ÜYELERİNİN DEĞER VE YETKİNLİKLERİNİ ÇEŞİTLİ DÜZEYLERDE ETKİLER. DEĞİŞTİRİR. Takımlar, üyelerin bireysel olarak sahip oldukları yetenekleri bir bütün olarak kullanma isteğinin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Takım performansını iyileştirmek için takım çalışmalarında üyelerin kişilik ve değerlerine değil davranış ve yaptıklarına odaklanılır. Örgütlerde yeni teknolojilerin kullanımı ve gelişmiş bilgi Teknolojilerinin kullanımı bireylerin yüz yüze karşılaştığı durumlarla sınırlanmış olan örgüt ve takım kavramını farklılaştırmıştır. *CEM KOZLU LİDERİN TAKIM ÇANTASI *KEN BLANCEHARD LİDERLİKTE ÇITAYI YÜKSELTMEK * YÜKSEK LİSANS , DOKTORA TEZLERİ * DİĞER AKADEMİK KAYNAKLAR
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: * Cem Kozlu
Liderin Takım Çantası
Araçları ve Yaklaşımlar
* Bilimsel makaleler ve oluşturulan powerpoint ders notları.
* Ken Blanchard
Liderlikte Çıtayı Yükseltmek
Diğer Kaynaklar: - Cem Kozlu
Liderin Takım Çantası
Araçlar ve Yaklaşımlar
- Liderlikte Çıtayı Yükseltmek
Ken Blanchard (keizen Kitap)
- Yüksek Lisans Tezleri

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11
DÖÇ12
DÖÇ13
DÖÇ14

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanında sanatsal, kültürel, estetik değerlere sahiptir.
2) Alanında edindiği bilgilerle yaratıcı tasarımlar geliştirir.
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11 DÖÇ12 DÖÇ13 DÖÇ14
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ