ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Çizgi Film ve AnimasyonSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOZ-CFA0312 Animasyon için Desen II 1 Bahar 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi ALİ ÇAĞAN UZMAN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencinin, Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nün saptadığı program çerçevesinde, desen eğitiminin ikinci yarıyılında fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerini kaynak olarak ele alarak, gözlem, analiz ve sentez sistematiği içinde yorumlayıp resmetmesi amaçlanır. Sanat tarihindeki temel kavramları irdeleyen tartışmalarla çizgi film ve animasyon öğrencisinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği: Öğrenciler bu derste tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konulardaki bilgilerini geliştirerek, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini iç mekan ve dış mekan çizim çalışmaları, insan anatomisi üzerine desen çalışmaları (el, portre, figür vs.), ustalardan portreler ve çok figürlü kompozisyonların kopya çalışmaları ile uygulamaya dökerler.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çizgi Film ve Animasyon Programı’nın temelini oluşturan desen çalışmalarının uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
  2) Tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi terimlerini tanımlar.
  3) Fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerinin kopyalarını görselleştirmenin yöntemini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan figürünü ve sanat eserlerini görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
  2) Çağdaş ve geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi kendi çalışmalarına özgün yorumunu katarak uyarlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanatsal ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
  2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Canlı modelden çalışmalar. 45’er dakikalık pozlandırma ile üç model çalışması. Çizim malzemeleri
2) Isınma hareketleri; El, bilek, kol ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. / Hızlı Pozlar: Canlı modelden süreli figür çalışmaları (30 dakikadan 1 dakikaya gerisayımlı) Çizim malzemeleri
3) Rakursi canlı model çalışması; tüm gün tek model Çizim malzemeleri
4) Ustalardan Kopyalar 1: Portre çizim çalışması; Rönesans Dönemi ustalarından portre çalışması. Çizim malzemeleri
5) Ustalardan Kopyalar 2: Portre çizim çalışması; Barok Dönemi ustalarından portre çalışması. Çizim malzemeleri
6) Canlı model karşısında portre desen çalışması. Çizim malzemeleri
7) Öğrencinin ayna karşısında kendi portresinin çizim çalışması. Çizim malzemeleri
8) ARA SINAV (Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi.) Tüm çizimler
9) Natürmort Kompozisyon Çalışması: Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. Çizim malzemeleri
10) Natürmort çalışmasının devamı. Çizim malzemeleri
11) Lekesel Çizim Çalışmaları: Mekan ve objeler ile kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. Çizim malzemeleri
12) Güncel bir konu hakkında özgün bir deneysel desen çalışması. Çizim malzemeleri
13) Dış mekan çizimi; seçilmiş bir tarihi mekanda (örneğin Aya Sofya Müzesi, Sultanahmet Meydanı, İstanbul Arkeoloji Müzesi vs.) desen çalışması gerçekleştirme. Çizim malzemeleri
14) İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. Çizim malzemeleri
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Eyüboğlu, Sabahattin ve İpşiroğlu, Mazhar Şevket (2013) Avrupa Resminde Gerçek Duygusu. İstanbul: Hayalperest Yayınevi
● Gombrich, E. H. (1992) Sanatın Öyküsü (çev. Bedrettin Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi
● Wölfflin, Heinrich (2015) Sanat Tarihinin Temel Kavramları (çev. Hayrullah Örs). İstanbul: Hayalperest Yayınevi
Diğer Kaynaklar: ● Berger, John (2009) Görme Biçimleri (çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları
● Norling, Ernest R. (1999) Perspective Made Easy. New York: Dover Publications
● Bammes, Gottfried (1989) Wir zeichnen den Menschen: Eine Grundlegung. Leipzig: Seemann Verlag

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Çizgi Film ve Animasyonda görsel ögeleri yaratıcı ve anlaşılabilir bir biçimde tasarlar. 5
2) Çizgi Film ve Animasyonda özgün olma ilkesini benimser. 5
3) Çizgi Film ve Animasyonda farklı disiplinleri sentezler. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 5.00
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 11 31
Laboratuvar
Uygulama 1 3
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 1 3
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 37
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 2
Ara Sınavlar 1 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 45
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4