ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Dijital Oyun TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60215TATOZ-DOT0505 Ses Tasarımı 3 Güz 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. MERAL DİDAR GÜZELKARA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:







Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere oyun için ses uygulamaları yapabilmelerini sağlamak adına, sesin fiziksel çalışma biçimlerini, kayıt, düzenleme ve oyun ile senkronizasyon tekniklerini ve dijital oyun için ses uygulamalarının konvansiyonlarını tanıtmayı amaçlar. Ders öğrencilerin ses tasarımının tüm aşamalarını pratik bir biçimde deneyimleyerek ve üreterek, süreci yaparak tanımaları hedefler.
Dersin İçeriği: Bilgisayar laboratuvarında, her öğrencinin bir ses işleme donanımı ve yazılımını kontrol edecekleri bir düzende, öğrenciler ilk önce analog ve dijital sesin fiziğiyle ve teknik özellikleri ile tanışır. Ardından ses işleme yazılımlarını teknik ve sanatsal biçimlerde kullanmayı, oyun için ses düzenlemesi ve üretimi yapmayı her hafta farklı bir güncel ses tasarımı konvansiyonu üzerine yoğunlaşarak deneyimlerler.

Derse Özgü Kurallar

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ses dünyası ile bir iletişim mecrası olarak tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Oyun da dahil, görsel-işitsel iletişim mecraları için ses tasarımı uygulamaları yapar.
  2) Dijital ses işleme ortamını teknik ve sanatsal bir araç olarak eşzamanlı olarak değerlendirir.
  3) Sesi bir hikâye anlatma aracı olarak değerlendirir.
  4) Bağımsız biçimde sanatsal ve operasyonel kararlar alarak proje neticelendirir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ses Tasarımı nedir? Ses Tasarımcısı ne yapar?
2) Ses fiziğine giriş
3) Logic Pro X’e giriş
4) Müzik, Diyalog, Efekt / EQ, Compression, ZBEler (TBEs)
5) Seslendirme ve Diyalog işleme
6) Sampling, sentezleme, MIDI
7) Müzik kullanımı ve düzenlemesi
8) Vize
9) Wwise’a giriş
10) Soundscape yaratımı
11) Oyun eşlemeleri
12) Akusitk mêkan yaratımı
13) Oyunda ses sinyali akışı
14) Final projesi görüşmeleri
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Önen, U. (2016) Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri. İstanbul: Çitlembik Yayınevi
- Önen, U. & Pasinlioğlu, T. (2016) Synthesizer Teknolojileri ve Programlama. İstanbul: Çitlembik Yayınevi
- Jean-Luc Sinclair "Principles of Game Audio and Sound Design: Sound Design and Audio Implementation for Interactive and Immersive Media"
- Aaron Marks “The complete guide to Game Audio for composers, musicians, sound designers and Game developers”
- Bill A. Gibson "The S.M.A.R.T. Guide to Mixers, Signal Processors, Microphones, and More” Sonnenschein “Sound Design”
Diğer Kaynaklar: - Önen, U. (2016) Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri. İstanbul: Çitlembik Yayınevi
- Önen, U. & Pasinlioğlu, T. (2016) Synthesizer Teknolojileri ve Programlama. İstanbul: Çitlembik Yayınevi
- Jean-Luc Sinclair "Principles of Game Audio and Sound Design: Sound Design and Audio Implementation for Interactive and Immersive Media"
- Aaron Marks “The complete guide to Game Audio for composers, musicians, sound designers and Game developers”
- Bill A. Gibson "The S.M.A.R.T. Guide to Mixers, Signal Processors, Microphones, and More” Sonnenschein “Sound Design”

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme. 2
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. 3
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme. 4
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme. 1
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme. 2
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme. 1
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme. 5
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. 4
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. 2
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 2 10 20
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 94
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 94
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4