Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Açık veri kaynakları ve partallarına erişimi sağlar
|
2) ● Temel veri görselleştirme yöntemleri ile içgörü elde eder.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Veri tabanlarına erişim yapabilir.
|
2) ● Dijital platformlardan veri elde etme ve toplama yöntemlerini gerçekleştirebilir.
|
3) ● Excel gibi programlarla veri temizleme yöntemlerini gerçekleştirir.
|
4) ● Twitter ve benzeri platformlardan veri toplama gerçekleştirebilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) ● Veri gazeteciliği ya da veri ile raporlamanın prensiplerini tartışabilir.
|
2) ● Veri analizi ve görselleştirme uygulamaları tanımlabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1. Hafta: Veri nedir ve yeni yükselen değer olarak önemi? ● Veri ile neler yapılabilir, nerelerde kullanılır? ● Örnekler üzerinden verinin elde edilme ve uç kullanıcılara ulaşma süreci. ● Örnekler üzerinden geçmişten günümüze görselleştirmeler, infografikler, haritalar. ● Müfredatla ilgili bilgiler, ödev konuları ve final projesine yönelik görüşme. |
|
|
2) |
2. Hafta: Açık veri kaynakları nelerdir? ● Kurumların sunduğu açık veri kaynakları ve incelenmesi
● Github üzerindeki işlemler. ● Github üzerinden açık veri kaynaklarına erişim.
|
|
|
3) |
3. Hafta: Veri Seti Dosya Formatları Farkları ● Tablolama Programları (Spreadsheets) ● Excel'e Giriş, Github üzerinden veri seti aktarma ● Genel olarak kullanılan Excel fonksiyonları |
|
|
4) |
4. Hafta: Veri görselleştirmede kullanılan çizelge çeşitleri ve uygulanma alanları ● Excel üzerinde çizelge ve grafik çeşitlerinin uygulanması |
|
|
5) |
5. Hafta: İnteraktif Veri Görselleştirme Yazılımlarına Giriş ● Datawrapper web arayüzü ile görselleştirme örnekleri ● Worldbank verisi ile "Line Chart" oluşturma |
|
|
6) |
6. Hafta: Veri Gazeteciliğine Giriş ● Veri Gazeteciliğinde Hikaye Anlatımı ● Dünya'dan ve Türkiye'den Veri Gazeteciliği Örnekleri ● Yıllara Göre Küresel Plastik Üretimi Verisi Üzerinden Datawrapper Kullanarak Anlama Dikkat Çekme Çalışması |
|
|
7) |
7. Hafta: Çizelge ve Grafik Tasarımı Prensipleri ● Veri Görselleştirmede Renk Kullanımı ● Makaleleştirilecek Konunun 4 Adımlık Eskiz Çizimleri ● Word ile Gazete Stili Makale Oluşturma |
|
|
8) |
8. Hafta: Ara Sınav |
|
|
9) |
9. Hafta: Coğrafi Konum Belirleme ● Coğrafi Veri Kullanarak Veri Gazeteciliği ● Açık Veri Kaynakları Üzerinden Coğrafi Veri Elde Etme ● Google Maps Kullanarak Harita Verisini Görselleştirme |
|
|
10) |
10. Hafta: Açık Kaynak Haritalama ● Koroplet Haritalarda Renk Seçimi ● Haritalar İçin İnterpolasyon ve Renk Ölçekleri ● Koroplet Harita Kullanarak Yıl Bazlı Konut Değeri Görselleştirme
|
|
|
11) |
11. Hafta: Koroplet Harita Kullanarak Seçim Verisi Görselleştirme ● Koroplet Harita Kullanarak IMF Avrupa Ülkeleri İşsizlik Oranı Verisini Görselleştirme |
|
|
12) |
12. Hafta: Sosyal Medya Firmalarının sunduğu API'ler ● Reddit Verilerinin API Sorguları ile Tablolama Programlarına Aktarılması ● Kelime Frekansına Göre Wordcloud Oluşturma |
|
|
13) |
13. Hafta: Veri ile Nasıl Yalan Söylenir? ● Hatalı Görselleştirme Örnekleri ● Veri Görselleştirme Uygulamalarında Etik ve Güvenilirlik ● Word ile Veri Raporu Oluşturma |
|
|
14) |
14. Hafta: Final Projesi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
○ Rogers, S., 2013. Facts are sacred: the power of data. Faber and Faber, Guardian Books, London.
○ Tufte, E.R., 2001. The visual display of quantitative information, 2nd ed. ed. Graphics Press, Cheshire, Conn.
○ Usher, N., 2016. Interactive journalism: hackers, data, and code. University of Illinois Press, Urbana.
|
Diğer Kaynaklar: |
○ https://datavizcatalogue.com/
○ https://handsondataviz.org/opendata.html
○ Özmen, K. (2017). Dünya'da ve Türkiye'de Bilgi-Veri Görselleştirme: İnfografik Tasarım, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
○ Kahraman, N. (2021). Açık Veri Uygulamasının Belediyeler Üzerindeki Etkisi: Londra ve İstanbul Büyükşehir Belediyeleri Örneği, Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
○ Oran, İ. (2018). A Qualitative Analysis of Data Journalism Practice in Turkey, Master's Thesis. Kadir Has University Graduate School of Social Sciences, Istanbul.
○Zinderen, A. (2019). Veri Gazeteciliği ve İnfografik Haber Tasarımına Yönelik Uygulamalı Bir Analiz, Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
○ https://www.academia.edu/34442143/Veri_Okuryazarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1_El_Kitab%C4%B1
○ https://www.academia.edu/8959292/D%C3%BCnyada_ve_T%C3%BCrkiyede_Veri_Gazetecili%C4%9Fi
○ https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1113756
○ https://manifold.press/infografigi-yeniden-tanimlamak
○ Gray, J., Chambers, Bounegru, L., 2012. The Data Journalism Handbook, 1., neue Ausg. ed. O’Reilly & Associates, Sebastopol, CA.
○ Mair, J. (Ed.), 2014. Data Journalism: Mapping the Future. Abramis, Bury St. Edmonds.
○ Mair, J., Keeble, R., Lucero, M., Moore, M., 2017. Data Journalism: Past, Present and Future.
○ McCandless, D., 2012. Information is Beautiful, New ed., Revised, Recalculated and Reimagined. ed. Collins, London.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İletişim bilimleri, İletişim tasarımı ve iletişim tasarımının ilintili olduğu beşeri ve toplumsal bilimler alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri eşgüdümlü olarak kullanır. |
5 |
|
1.1 İletişim ve Tasarımı’nın temel olgularını, kuramlarını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini kullanır. |
5 |
|
1.2 Teknolojik gelişmeler ve bu gelişmelere buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel üretim ve algılama biçimlerini yorumlar. |
5 |
|
1.3 Çağdaş sanat pratiklerini tartışır. |
|
|
1.4 İletişim ve tasarım alanında kavram geliştirir. |
4 |
2) |
İletişim, tasarım, sanat, toplum ve birey arasındaki ilişkinin yapısı ile yönünü saptayabilir. |
5 |
|
2.1 Tasarımsal düşünme metodlarını kullanır. |
5 |
|
2.2 Görsel iletişim sorunlarına yaratıcı çözüm türetir. |
5 |
|
2.3 Tasarımda görme ve şekillendirmeye ilişkin yeni formlar ve biçimler geliştirir. |
5 |
|
2.4 Birbirinden farklı endüstriyel ve sanatsal üretim tekniklerini bir araya getirir. |
5 |
3) |
İletişim tasarımı alanında proje döngüsünü tasarlar. |
5 |
|
3.1 Çoklu-ortamda bütüncül iletişim ve tasarım için strateji geliştirebilir. |
5 |
|
3.2 Yaratıcı fikirlerini çoklu-ortam uygulamalarına uyarlayabilir. |
5 |
|
3.3 Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel tasarım ve içerik çalışmaları uygulayabilir. |
5 |
|
3.4 Proje sürecinde sanatın ve tasarımın görsel dilini estetik duyarlılıkla tasarımlarına uyarlar. |
5 |
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
10 |
3 |
30 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
72 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
50 |
50 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
70 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
142 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |