Dersin Amacı: |
Göz ve görme optiği, görme kusurlarının tanıtılması ve düzeltilmesinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; İnsan Gözünün Optik Sistemi Görme Yolları ve Görme Alanı, Muayene Yöntemleri, Görme Alanı Kayıpları ve Renkli Görme, Görme Keskinliği Ölçümü ve Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler, Emetropi, Ametropi ve Özellikleri, Optik Aberasyonlar, Miyop, Hipermetrop ve Presbiyopi Özellikleri, Astigmatizma ve Özellikleri, Objektif Test Yöntemleri, Subjektif Test Yöntemleri, Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesi-Siklopleji, Refraksiyon Kusurlarının Gözlükle ve Lazerle Düzeltilmesi, Ametropilerin Cerrahi Yöntemler ile Düzeltilmesi, Az Görenlere Yardımcı Alet ve Cihazlarr, konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görme optiği ve refraksiyon konuları ile ilgili temel teorik bilgiyi açıklar.
|
2) Refraksiyon kusurlarının klinik özelliklerini listeler.
|
3) Hastalara görsel rehabilitasyonu açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gözün optik sisteminde ve görme yollarında oluşan kusurlar için kullanılacak optik gözlükler hakkında bilgi verme becerisine sahip olur.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Reçeteye göre hazırlayacağı optik gözlük hakkında hasta ile sağlıklı iletişim kurabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İnsan Gözünün Optik Sistemi Görme Yolları ve Görme Alanı |
Ders Notları
|
|
2) |
Muayene Yöntemleri, Görme Alanı Kayıpları ve Renkli Görme |
Ders notları
|
|
3) |
Görme Keskinliği Ölçümü ve Görme Keskinliğini Etkileyen Faktörler |
Ders notları
|
|
4) |
Emetropi, Ametropi ve Özellikleri, Optik Aberasyonlar |
Ders notları
|
|
5) |
Miyop, Hipermetrop ve Presbiyopi Özellikleri |
Ders notları
|
|
6) |
Astigmatizma ve Özellikleri |
Ders notları
|
|
7) |
Objektif Test Yöntemleri |
Ders notları
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Subjektif Test Yöntemleri |
Ders notları
|
|
10) |
Refraksiyon Kusurlarının Ölçülmesi-Siklopleji |
Ders notları
|
|
11) |
Refraksiyon Kusurlarının Gözlükle Düzeltilmesi |
Ders notları
|
|
12) |
Refraksiyon Kusurlarının Lazer ile Düzeltilmesi |
Ders notları
|
|
13) |
Ametropilerin Cerrahi Yöntemler ile Düzeltilmesi |
Ders notları
|
|
14) |
Az Görenlere Yardımcı Alet ve Cihazlar |
Ders notları
|
|
15) |
Genel Tekrar |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Optisyenlik alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Göz anatomisi ve fizyolojisi alanındaki temel bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.2 Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri tanımlar. |
|
|
1.3 Temel fizik ve fiziğin geometrik optik alanı bilgilerini açıklar. |
3 |
|
1.4 Görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgileri açıklar. |
|
|
1.5 Mesleki görev ve sorumluluklarını, Türkiye'deki güncel optisyenlik mevzuatını tanımlar. |
|
|
1.6 Gözlük çerçeveleri ve gözlük camları hakkında bilgileri açıklar. |
|
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Temel görme cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar. |
4 |
|
2.1 Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini yapması için gerekli basamakları listeler. |
4 |
|
2.2 Numaralı gözlük ve kontakt lens ölçümleri hakkında bilgileri açıklar. |
5 |
|
2.3 Temel görme cihazlarının satış sürecini ve kullanıcıya adaptasyonu açıklar. |
|
|
2.4 Alanında kullandığı ekipmanların dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. |
|
|
2.5 Genel ve mesleki yazılım program bilgilerini açıklar. |
|
|
|
|
3) |
Çalışma alanında mesleki ve sosyal sorumluluklarını açıklar. |
3 |
|
3.1 Birey, halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma kurallarını açıklar. |
3 |
|
3.2 Temel ilk yardım ve sağlık tedbirlerinin uygulama basamaklarını listeler. |
|
|
3.3 Çalışma alanındaki ve hizmet verdiği kişilerle meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar. |
3 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
3 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
3 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
16 |
3 |
48 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
58 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
55 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
113 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |