ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI DiyalizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-DYZ0192 Nefroloji 1 Bahar 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KÜBRA KELLECİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi MİNE URAZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, hemodiyalizin hangi evrede, hangi klinik ve laboratuvar koşullarda başlatıldığı, ilk diyalizin yapılış prensiplerini, hemodiyaliz tedavisi için ayrıntılı order almayı, akut ve kronik hemodiyaliz reçetelendirme prensiplerini, diyalizin akut ve kronik komplikasyonlarını, hemodiyalizde beslenme ilkelerini, diyalizde hepatit, bulaş yolları, korunma ve aşılamayı, aşı programının önemini ve takibini, ev hemodiyaliz ilkelerini ve yönetmeliğini, diğer diyaliz tiplerini, uygulama alanlarını, yavaş sürekli tedavileri, diğer renal replasman tiplerini, temel prensiplerini, transplantasyon ve periton diyalizine hasta seçim ilkelerini, zehirlenmeler ve uygulanacak eliminasyon tedavi seçeneklerini gerekçeleriyle detaylı olarak öğrenmektir. Aynı zamanda hemodiyaliz uygulamalarıyla ilgili yasal düzenlemeleri ayrıntılı olarak öğrenmek.
Dersin İçeriği: Hemodiyaliz ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.
Hemodiyaliz uygulamasını tanımlar.
Hemodiyaliz endikasyonlarını tanımlar.
Hemodiyalizde hasta takibini açıklar.

Derse Özgü Kurallar

%70 devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diyalizin temel prensiplerini öğrenmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olmak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diyaliz ile ilgili tüm enstrümanları tanınmak ve etkin biçimde kullanmak
  2) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanmak
  3) Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanmak

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) BÖBREK YAPISI VE GÖREVLERİ DERS NOTU
2) BÖBREKLERİN KORUNMASI DERS NOTU
3) AKUT VE KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ DERS NOTU
4) ÜRİNER SİSTEM HASTALIKLARI DERS NOTU
5) ÇOCUKLARDA KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ DERS NOTU
6) YAŞLILARDA KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ DERS NOTU
7) KALSİYUM, FOSFOR METABOLİZMASI DERS NOTU
8) ARA SINAV
8) "ARA SINAV"
9) HİPERTANSİYON VE BÖBREK YETMEZLİĞİ DERS NOTU
10) DİYABET VE BÖBREK YETMEZLİĞİ DERS NOTU
11) Böbrek Hastalarında ve Diyaliz Hastalarında Beslenme DERS NOTU
12) KBY Hastalarında ve Diyalize Giren Hastalarda Kullanılan İlaçlar ve Uygulamalar DERS NOTU
13) Diyaliz Hastalarında Psikolojik Sorunlar DERS NOTU
14) Diyaliz Hastalarında Aşılanma DERS NOTU
15) Diyaliz Hastalarında Aşılanma DERS NOTU
16) FİNAL
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Sezen A. Diyaliz El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, Mayıs 2013
2.Diyaliz El Kitabı, John T. Daugiras, Peter G. Blake, Todd S.: İng, Çeviri Editörü: Semra Bozfakıoğlu, Güneş kitapevi, 2010
3.Hemodiyaliz El Kitabı 1: Akpolat T, Utaş C.Ceylan Ofset, Samsun, 2008
4.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2010
5.Klinik Diyaliz. Akoğlu E (Editör) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
6.Hekimler İçin Hemodiyaliz Kaynak Kitabı. Arık N, Ateş K, Süleymanlar. G, Türk Süleyman, Yıldız Alaattin ( Ed.) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
7.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S. (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
8.Diyaliz Prensipleri ve Uygulaması William L. Henrich 3. Baskı 2006
Diğer Kaynaklar: 1.Diyaliz tedavisi. Nissenson Fine Çeviri Editörleri: Süleymanlar G, Erek E, Güneş Kitapevi, 2004

2.Nefroloji. Arık N, Deniz Matbaacılık, 2001

3.Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Güzel sanatlar Matbaası, 2001

4.Nefroloji El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Süleymanlar G, Güzel sanatlar Matbaası, 1999

5.Hemodiyaliz Hekimi El Kitabı, Akpolat T, Utaş C, Anadolu Yayıncılık, 2001

6.Kronik Hemodiyaliz Hastası-Takip ve Tedavi Rehberi-, Sever M.Ş, Ok E, Başcı A, Ömür Matbaacılık, 2011

7.Böbrek Nakli El Kitabı, Danovitch G.M, Çeviri Editörü: Karpuzoğlu T, Güneş Kitapevi, 2003

8.Sezen A. Diyaliz El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, Mayıs 2013

9.Diyaliz El Kitabı, John T. Daugiras, Peter G. Blake, Todd S.: İng, Çeviri Editörü: Semra Bozfakıoğlu, Güneş kitapevi, 2010

10.Hemodiyaliz El Kitabı 1: Akpolat T, Utaş C.Ceylan Ofset, Samsun, 2008

11.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2010

12.Klinik Diyaliz. Akoğlu E (Editör) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009

13.Hekimler İçin Hemodiyaliz Kaynak Kitabı. Arık N, Ateş K, Süleymanlar. G, Türk Süleyman, Yıldız Alaattin ( Ed.) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009

14.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S. (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009

15.Diyaliz Prensipleri ve Uygulaması William L. Henrich 3. Baskı 2006

16.Hemodiyalizde Damar Giriş Yolları, Böbrek Hastalıkları, Diyaliz ve Transplantasyon Hemşireliği Eğitim Programları Kitabı II. Uraz S, M. 49-56, İstanbul, 2002.

17.Hemşireler ve teknikerler için Diyaliz ilke ve teknikleri. Gökdoğan F (Vasküler giriş yolu Kahraman A, Uraz M- Hemodiyaliz uygulaması Kahraman A, Uraz M Bölümü) Akademisyen Tıp Kitapevi, 2015

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6
1 2 3 4 5 1 2 1 2 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 4
2) Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. 3
3) Diyaliz ünitelerinin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonu işlemlerini gerçekleştirerek korunmasını sağlar 4
4) Gelen hasta güvenliğini sağlayarak diyaliz işlemini başlatıp sonlandırabilir.
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 10 10 100
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 105
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 135
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5