ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Tıbbi Görüntüleme TeknikleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-TGT0192 Radyolojik Cihazların Bakımı  1 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KÜBRA KELLECİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Radyoloji departmanlarında kullanılan araç ve gereçlerin teknik özellikleri tanıtılarak gerekli bakımlarının yapılması ve oluşan arızaların saptanarak giderilmesi için gerekli bilgi, becerileri kazanılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: Ders kapsamında, radyoloji alanındaki standartlar incelenerek biyomeidkal cihazlarda bakım, onarım, kalite kontrol testleri ve kalibrasyon tanımları ile işlemler incelenir. X ışını oluşumu, Röntgen Cihazı, elektrik devreleri montajı ve muhtemel arıza durumları incelenir. MRI, BT, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi cihazları, cihaz elemanları incelener cihazlarda meydana gelebilecek arızalar ve onarımları, bakım planları işlenmektedir. Ayrıca Kasetleri ve Ranfansatörleri Radyografiye Hazırlama, Kaset ve Ranforsatörlerde Bakımı Onarımı, Röntgen Filmlerinin Yapısı ve Özellikleri
Film Çeşitlerinin tanıtılması. Film Banyo Tekniği, Modern Banyo ve Baskı Sistemleri, filmler üzerinde meydana gelen artefaktlar ve giderilmesini içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) standart ve standardizasyon tanımını yapar ve alanı ile ilgili standartları bilir
  2) yüksek teknolojili cihazların bakım- onarım - kalibrasyon ve kalite kontrol testlerinin neden yapılması gerektiğini bilir. Arıza durumları hakkında bilgi sahibidir
  3) bakım kartı ve kalibrasyon kartı oluşturmayı bilir.
  4) Xışınının oluşmasını, özelliklerini ve kullanımını bilir
  5) Röntgen, BT, MRG, Ultrasonografi, Mamografi gibi cihazların çalışma prensibini ve elemanlarını bilir
  6) film banyo tekniğini bilerek görüntünün nasıl oluştuğunu açıklayabilir
  7) kaset, ranforsatör ve film üzerinde meydana gelebilecek hataları ve olumsuzlukları nedenleri ile birlikte açıklayabilir.
  8) radyografik kontrast madde (KM) kullanımı ve kontrast madde çeşitlerini bilir. KM kullanımının önemi, etkileri, risk faktörleri, meydana gelebilecek reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara karşı uygulanacak tedavi yöntemlerini bilir
  9) ilaç uygulama yöntemlerini bilir ve uygulamasını yapar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş, standart, standardizasyon ve radyoloji ile ilgili standartların incelenmesi ders notu
2) biyomedikal cihazlarda bakım,onarım ve kalibrasyonun tanımı, önemi ve gerekliliği ders notu
3) X ışınınn oluşumu, Röntgen cihazlarının yapısı ve ana parçaları, bakım onarım ve kalibrasyonu ders notu
4) MRG cihazının ana elemanları, montajı, bakımı ve arıza durumları
5) BT cihazı çalışma prensibi, bileşenleri, bakımı, arıza durumu, montaj işlemleri
6) ultrasonografi çalışma prensibi, bileşenleri, bakımı, kurulumu ve arıza durumu
7) mamografi cihazı çalışma prensibi, elemanları, bakımı, kurulumu ve arıza durumu
8) ara sınav
9) floroskopi cihazı bileşenleri, bakım-onarımı ve arıza durumu
10) cihazlarda meydana gelen kullanıcı kaynaklı hatalar muhtemelen arıza durumları bakım planı hazırlama
11) kaset ve ranforsatörleri çekim için hazırlama, ranforsatör tabakaları bakımı ve ranforsatörde meydana gelen hatalar
12) röntgen film yapısı ve özellikleri kullanılmamış filmlerin korunması
13) film banyo tekniği ve modern banyo ve baskı işlemleri film kalitesine etki eden faktörler
14) film, kaset ve ranforsatör üzerinde meydana gelebilecek olumsuzlukların ve artefaktların nedenleri ve gideirlmesi
15) radyografik kontrast maddeler ve uygulama yöntemleri enteral, parenteral, respiratuvar ve topik ilaç uygulama yöntemleri
16) final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notu
Diğer Kaynaklar: Radyasyon Güvenliği ve radyasyondan Korunma –Prof. Dr. Mustafa Demir
Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları - Ahmet Kumaş
KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji
Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
MERİÇ Cemil, Rüstem SEVER, Uygulamalı Radyoloji, S.B. Sağ. Eğ.
Gn. Yay. No:503 (I. Baskı), Ankara, 1983.
TOGAY Yusuf Ergün, Radyasyon ve Biz, Türkiye Atom Enerjisi
Kurumu,Ankara,2002.
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Tanısal Radyolojide Radyasyondan
Koruma Notları, Ankara, 2002.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar. 5
3) Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 41
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 88
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3