ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731TATOZ-MIM0271 Mimari Anlatım Teknikleri 1 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Öğretim Görevlisi SIRMA KONUK
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin, mimari tasarım sürecinde ve sunumunda kullanabilecekleri mimari anlatım tekniklerini anlamaları ve kullanma becerisi kazanmalarıdır. Çizim araç ve gereçlerini tanıyıp, kullanım tekniklerine hakim olarak evrensel bir ortak dil olan temel teknik çizim kuralları dahilinde teknik resim çizme becerisinin kazanılması ve teknik resim okuma kabiliyetinin geliştirilmesi diğer ana hedeflerdir.
Dersin İçeriği: Teknik çizim araçlarının tanıtımı, kullanımı; teknik yazı, çizgi çeşitleri ve özellikleri; izdüşüm, görünüş, plan, kesit, perspektif çeşitleri ve bu çizimlere ait teknikleri; ölçülendirme konuları; çizimler için antet hazırlama ve özgün insan figürü oluşturma da dahil olmak üzere her kavram için çeşitli çizim uygulamalarını içermektedir.

Derse Özgü Kurallar

Uygulama ağırlıklı yürütülen derste öğrenciden her hafta ders süresi boyunca verilen uygulamayı çizmesi beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) . Teknik çizim kavramı, tarihçesi ve teknikleri, araç gereçlerin kullanım şekilleri ve kağıt boyutları hakkında bilgi sahibidir. 2. Teknik çizim konularından çizgi ve yazı kullanımı, teslimlerde antet tasarımı konularında bilgi sahibidir. 3. Temel geometrik çizimleri, teknik çizim kuralları doğrultusunda araç gereçler yardımıyla yapabilir. 4. Teknik çizim ana konularından izdüşüme hakimdir; noktanın, doğrunun, düzlemin ve cisimlerin izdüşümünü çizebilir. 5. Teknik çizim ana konularından görünüşe hakimdir; bir makine parçasının eksik görünüşleri, mimari cephe görünüşleri ve iç mekandan görünüşler çizebilir. 6. Teknik çizim ana konularından plan ve kesite hakimdir; bir makine parçasının kesitlerini, mimari ve iç mekan detay kesitleri çizebilir. 7. Teknik çizim ana konularından perspektife hakimdir; bir makine parçasının, mimari bir yapının ya da bir iç mekanın perspektifini çizebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Açılış, malzeme tanıtımı ve kullanımı, A4-A3 antet formatı
2) Harf ve rakam yazılışlarının çizgi türlerinin anlatımı Stüdyo Egzersizi: Serbest el çalışmaları Uygulama: 1 Temel geometrik çizimler
3) Uygulama 2: Ölçek Kavramı, Krokiden ölçekli çizim, ölçülendirme, ölçek değişimi
4) Uygulama 3: İzdüşüm ve metodları: basit geometrik cisimlerin izdüşümü, epür sistemi, görünüş, önde arkada ilişkisi
5) Uygulama 4: Epür sistem, Görünüş
6) Kesit çizimi anlatımı ve uygulamaları
7) Uygulama 5: Kesit çizimi
8) Ara Sınav Haftası
9) Uygulama 6: Arazi Kesiti-Topoğrafya, eğimli bir topoğrafyada yer alan yapılar grubunun plan- kesit ve görünüşte ifadelendirilmesi
10) Vaziyet planı çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planları çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planlarında iç ve dış ölçü verme tekniklerinin aktarılması
11) 1/100 ölçek kat planları çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planlarında iç ve dış ölçü verme tekniklerinin aktarılması
12) 1/100 ölçek mimari kesit çizim tekniklerinin aktarılması, 1/100 ölçek görünüş çizim tekniklerinin aktarılması, Kot verme, malzeme ifade etme yöntemlerinin açıklanması Proje Ara Teslimi
13) Uygulama 7: Perspektif “Perspektif kavramı tanımı, Perspektif almanın amaçları ve yararları, Perspektif terimleri ve alma kuralları, Perspektif çeşitleri ve çeşitlere ait anlatımlar.”
14) Uygulama 8: Perspektif çeşitleri ve çeşitlere ait anlatımlar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şahinler, O. ve Fehmi Kızıl. Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Yayın, 2003.
Onat,E. Perspektif ve Perspektifte Gölge Çizimi, Elif Yayınevi, 2019.
Diğer Kaynaklar: Andrews, J., Architectural Visions Contemporary Sketches Perspectives Drawings, Braun, 2009.
Architectural Graphic Standards: Student Edition, 12th Edition. John Wiley & Sons, 2016.
Ching, F., Architectural Graphics. John Wiley & Sons: NY, 2009.
Ching, Francis D. K., A Visual Dictionary of Architecture. New York: Van Nostrand Reinhold, 1995.
Ching, Francis D. K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, Yem Yayınları, 1996.
Ching, Francis D. K., Steven P. Juroszek, AIA. Design Drawing, 2nd Edition. John Wiley & Sons: 2011.
Ching F., Green J.N., & Lasseau, P. Graphic Communication. In Erpi, F. & Gürsu H. (Eds.), Ankara: ODTÜ Basım İşliği, 1986.
Ching, Francis, Drawing: A Creative Process. New York: John Wiley & Sons, 1990.
Edwards, B., Understanding Architecture Through Drawing. Taylor & Francis: 2008.
Hotan, H. Mimari Perspektif ve Gölge, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1999.
Itten, Johannes, The art of color: the subjective experience and objective rationale of color, John Wiley & Sons, 1975.
Lasean, Paul, Graphic Thinking for Architects and Designers. New York: Van Nostrand Reinhold, 1989.
Manual of Graphic Techniques: Medium and Methods, V: 1, 2, 3., New York: Butterworth Architecture, 1980.
McGarry, Richard., Scale Elements for Design Elevations. New York: Van Nostrand Reinhold, 1991.
Zell, M. The Architectural Drawing Course, Thames & Hudson Smith, K. S., Architects Sketches. Elsevier, 2009.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 10 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 6 30 180
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 180
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 50
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 250
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5