Dersin Amacı: |
Öğrencilerin renal replasman tedavi yöntemleri hakkında bilgi ve becerilere sahip olmasıdır.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği, diyalizin temel prensiplerini, kullanılan malzemeleri, su arıtma sistemini, damar erişim yollarını ve bu yolların kullanımı ve korunmasını, hemodiyalizde heparinizasyonu, heparinsiz diyaliz endikasyonlarını, diyaliz yeterliliğini, yeterli diyalizin temel ilkelerini, diyalizde kuru ağırlık kavramını, kuru ağırlığı belirleme metodlarını ve kuru ağırlığa ulaşma ilkelerini, diyaliz hastalarını klinik ve laboratuvar metodlarla nasıl değerlendirildiğini ve değerlendirme sıklığını, diyaliz ve organ naklinde etik prensipleri, ekip çalışmasını, hasta-hasta yakını ve personel ilişkilerini, hemodiyalizde kullanılan temel ilaçları, uygulama yollarını uygulama sıklığı ve sürelerini, etki, yan etki kavramlarını içermektedir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Böbreğin fonksiyonel yapısı ve önemi hakkında bilgi sahibidir.
2.1) akut ve kronik böbrek yetmezliği hakkında bilgi sahibidir.
2.2) renal replasman tedavilerini bilir
|
2) diyaliz endikasyonlarını bilir
|
3) hemodiyalizin fiziksel temellerini bilir
|
4) diyalizin fizyolojik prensiplerini bilir
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1)
2.1) hemodiyalizdeki komplikasyonlar, endikasyonlar kontrendikasyonlarını bilir
|
2) periton diyalizi temel prensiplerini bilir
|
3) periton diyalizi endikasyonları ve kontrendikasyonlarını bilir
|
4) diyaliz yeterliliği ve kuru ağırlık kavramlarını bilir
|
5) vital bulgu takibini bilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
böbreğin yapısı ve fonksiyonları |
ders notu
|
|
1) |
Böbreğin yapısı
|
ders notu
|
|
2) |
Böbrek fonksiyon testleri
|
ders notu
|
|
3) |
İdrar üretimi ve İdrar analizi
|
ders notu
|
|
4) |
Hemodiyalizin tarihçesi
|
ders notu
|
|
5) |
Hemodiyalizin temel prensipleri
Hemodiyaliz öncesi hasta hazırlığı,
Fizyolojik prensipler diyalizörler ,diyaliz solusyonlarının kulanımı ve bakımı, |
ders notu
|
|
6) |
Vasküler giriş yolları ve hemodiyaliz uygulaması
hemodiyaliz sonrası hasta takibi ve vasküler giriş yolları bakımı
|
ders notu
|
|
7) |
su arıtım sistemi ve hemodiyaliz uygulaması,
hemodiyaliz komplikasyonları, endikasyonları ve kontrendikasyonları |
ders notu
|
|
8) |
vize |
|
|
9) |
Periton diyalizi tarihçesi, hasta seçimi ve katater uygulaması
katater yeri bakımı
|
ders notu
|
|
10) |
Periton diyaliz komplikasyonları, endikasyonları ve kontrendikasyonları
|
ders notu
|
|
11) |
Ev hemodiyalizi
|
ders notu
|
|
12) |
Periton ve hemodiyaliz yeterliliği
|
ders notu
|
|
13) |
Diyaliz yetersizliği ve kuru ağırlık kavramı
|
ders notu
|
|
14) |
Hasta seçimi, hasta ve hasta yakını eğitimleri
vital bulgu alma ve takibi
parenteral ilaç uygulamaları |
|
|
15) |
parenteral ilaç uygulamaları |
|
|
16) |
final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
öğretim elemanı ders notu
|
Diğer Kaynaklar: |
1.Sezen A. Diyaliz El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, Mayıs 2013
2.Diyaliz El Kitabı, John T. Daugiras, Peter G. Blake, Todd S.: İng, Çeviri Editörü: Semra Bozfakıoğlu, Güneş kitapevi, 2010
3.Hemodiyaliz El Kitabı 1: Akpolat T, Utaş C.Ceylan Ofset, Samsun, 2008
4.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2010
5.Klinik Diyaliz. Akoğlu E (Editör) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
6.Hekimler İçin Hemodiyaliz Kaynak Kitabı. Arık N, Ateş K, Süleymanlar. G, Türk Süleyman, Yıldız Alaattin ( Ed.) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
7.Diyaliz El Kitabı. Bozfakıoğlu S. (Ed) Güneş Tıp Kitabevleri, 2009
8.Diyaliz Prensipleri ve Uygulaması William L. Henrich 3. Baskı 2006
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. |
4 |
|
1.1 Üriner sistem ve sorunları hakkında geniş bilgi sahibi olur |
4 |
|
1.2 Hasta ve Hastalıklar Bilgisi kavramlarını öğrenir |
4 |
|
1.3 Alan terminolojisini etkin kullanabilir |
3 |
|
1.4 Alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda cihazlarla ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar. |
4 |
|
1.5 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. |
2 |
|
2.1 Donanımlı, gelişen teknolojiye uygun bilgi ve beceriye sahip olur |
|
|
2.2 Araştırma ve sorun çözme yeteneğini geliştirir. |
2 |
3) |
Diyaliz ünitelerinin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonu işlemlerini gerçekleştirerek korunmasını sağlar |
4 |
|
3.1 Sterilizasyon, dezenfeksiyon, asepsi, antisepsi terimlerini tanımlayarak, aseptik koşullar altında çalışma yetkinliği kazanır. |
4 |
|
3.2 Hijyen kurallarının önemini algılamak ve uygulamada etkinlik kazanır. |
4 |
4) |
Gelen hasta güvenliğini sağlayarak diyaliz işlemini başlatıp sonlandırabilir. |
2 |
|
4.1 İlk yardım uygulamalarında yetkinlik kazanır. |
2 |
|
4.2 doktorların gözetiminde hastaların günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak diyaliz makinesine bağlanmasını takip edebilir. |
2 |
|
4.3 Diyaliz makinesinin hastaya bağlanmasından ve kullanılmasından birinci derecede sorumlu olur. |
4 |
|
4.4 Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanabilir. |
3 |
|
4.5 Su Sistemlerini tanır |
3 |
|
4.6 Diyaliz cihazının bakımı ile ilgili kontrolleri gerçekleştirebilir. |
2 |
5) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
5.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
5.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
5.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır |
|
|
5.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
|
|
6) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
6.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır |
|
|
6.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
6.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
|
|
6.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
6.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
6.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır |
|
|
6.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir |
|
|
6.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
6.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
4 |
56 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
94 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
75 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
169 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
7 |