ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İletişim Tasarımı ve Göstergebilim TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70210TATOZ-ITG0011 Sanat ve Tasarımda İlişkisellik 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. AYŞEGÜL GÜÇHAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Profesör Dr. AYŞEGÜL GÜÇHAN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, sanat ve tasarımın hangi koşullarda ortaya çıktığını kavramasını sağlamak.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrencilere 19. yüzyıl sonundan bugüne değin sanat ve tasarımın, onları belirleyen etmenlerle olan basit ve karmaşık ilişkileri anlatılmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Derse devam önerilir.
Ödev hazırlamada intihal olduğunda okul yönetimi bilgilendirilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Görsel Algı dersinin öğrenme çıktıları Grafik Bölümü’nün “görsel evreni algılama ve değerlendirme biçimlerini tanımlar”, “görsel algıyı görsel sanatlar ve iletişim bilimleri kapsamında ifade eder”, “görsel imgeyi, yalıtılmış bir olgu olarak değil, yaratıcı alanların iletişim tasarımı olarak değerlendirir”, “günlük yaşam, görsel imge ve iletişim tasarımı arasındaki ilişkileri günlük yaşam olgularında ayırt edebilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir”, “tasarımlarında edindiği kuramsal bilgiyi uyarlayabilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir” program çıktılarıyla ilişkilidir.
  2) ● Yaratıcı alanlar arasındaki ilişkisellik boyutunu tanımlar.
  3) Görsel Algı dersinin öğrenme çıktıları Grafik Bölümü’nün “görsel evreni algılama ve değerlendirme biçimlerini tanımlar”, “görsel algıyı görsel sanatlar ve iletişim bilimleri kapsamında ifade eder”, “görsel imgeyi, yalıtılmış bir olgu olarak değil, yaratıcı alanların iletişim tasarımı olarak değerlendirir”, “günlük yaşam, görsel imge ve iletişim tasarımı arasındaki ilişkileri günlük yaşam olgularında ayırt edebilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir”, “tasarımlarında edindiği kuramsal bilgiyi uyarlayabilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir” program çıktılarıyla ilişkilidir.
  4) ● Etkileşimli sanatlar ve tasarım kavramlarını sanat ve tasarım tarihi kapsamında ifade eder.
  5) ● Psikocoğrafya kavramını tanımlar ve etkileşimli sanat ve tasarımdaki yerini belirler
  6) ● Etkileşimli kentsel sanat projeleri tasarlayabilir.
  7)
    8.2) Görsel Algı dersinin öğrenme çıktıları Grafik Bölümü’nün “görsel evreni algılama ve değerlendirme biçimlerini tanımlar”, “görsel algıyı görsel sanatlar ve iletişim bilimleri kapsamında ifade eder”, “görsel imgeyi, yalıtılmış bir olgu olarak değil, yaratıcı alanların iletişim tasarımı olarak değerlendirir”, “günlük yaşam, görsel imge ve iletişim tasarımı arasındaki ilişkileri günlük yaşam olgularında ayırt edebilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir”, “tasarımlarında edindiği kuramsal bilgiyi uyarlayabilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir” program çıktılarıyla ilişkilidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Etkileşimli sanat ve tasarım kavramlarını iletişim ve tasarımı alanında değerlendirir.
  2) ● Kent ve sanat-tasarım arasındaki ilişkileri İletişim ve Tasarımı alanında değerlendirebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Görsel Algı dersinin öğrenme çıktıları Grafik Bölümü’nün “görsel evreni algılama ve değerlendirme biçimlerini tanımlar”, “görsel algıyı görsel sanatlar ve iletişim bilimleri kapsamında ifade eder”, “görsel imgeyi, yalıtılmış bir olgu olarak değil, yaratıcı alanların iletişim tasarımı olarak değerlendirir”, “günlük yaşam, görsel imge ve iletişim tasarımı arasındaki ilişkileri günlük yaşam olgularında ayırt edebilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir”, “tasarımlarında edindiği kuramsal bilgiyi uyarlayabilir”, “yaşam, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri görsel iletişim tasarımı alanında değerlendirebilir” program çıktılarıyla ilişkilidir.
  2) ● Etkileşimli sanat ve tasarım çalışmaları aracılığıyla disiplinlerarası kolektif çalışmalar gerçekleştirebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Ders oryantasyonu ve ders içeriği tanıtımı.
2) 2. Disiplinlerarasılık kavramı ve sanatta uygulama biçimlerine giriş.
3) 3. Sanatın geleneksel sunum biçimleri ve alternatif etkileşimli arayışlar I.
4) 4. Sanatın geleneksel sunum biçimleri ve alternatif etkileşimli arayışlar II.
5) 5. Sitüasyonistler, yürüme, dérive (sürüklenme) ve kent keşfi.
6) 6. Arazide sanat, yürüme, etkileşim ve eylem örnekleri.
7) 7. Marina Abramovic ve katılımlı ve etkileşimli sanat uygulamaları.
8) Arasınav
9) 9. Fluxus ve etkileşim I.
10) 10. Fluxus ve etkileşim II.
11) 11. Ai Weiwei ve etkileşimli sanat örnekleri
12) 12. Rachel Whiteread ve kent.
13) 13. Öğrenci sunumları
14) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Editorial), The Twenty-first Century Art Book, 2014. London: Phaidon.
Belting, Hans, Global Studies: Mapping Contemporary Art, 2012. Hatje Cantz Publishing.
Belting, Hans, The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds, 2013. The MIT Press.
London: Thames and Hudson.
Bonham-Carter, Charlotte, 2016, The Contemporary Art Book. London: Carlton Books.
(Ed) Perry, Gill and Paul Wood, 2004, Themes in Contemporary Art. Milton Keynes: Open Univ.
Stallabrass, Julian (Çev: Esin Soğancılar), 2016, Sanat A.Ş. İstanbul: İletişim Y.
Thomson, Don (Çev: Renan Akman), 2012, Sanat Mezat. İstanbul: İletişim Y.
Materyal
Diğer Kaynaklar: Öğrencilere bu kaynakların dışında makaleler ders sayfasına yönlendirilecektir.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 1 2 3 4 5 6
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ7
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Göstergebilim ve iletişim alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir. 4
2) İlgi duyduğu görsel ve/ya işitsel sanatların üretimini göstergebilimi etkin kullanarak yetkin biçimde gerçekleştirebilir. 4
3) Estetik bilgisine ve duyusuna sahiptir. 4
4) Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu yöntembilimsel bilgileri etkin bir biçimde kullanır ve çıktıları çözümsel biçimde raporlar. 5
5) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ7 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 50
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 122
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6