ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOS-MIM0367 Çağdaş Türk Mimarisi 4 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders II
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi SIRMA KONUK
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Küresel bağlamda mimari üretimi etkileyen teknolojik, estetik, ekonomik ve sosyal değişimler ışığında 20. ve 21. yüzyıllarda mimarlık alanında ortaya konan uygulamaların, kavramların ve tartışmaların öğrenilmesi. Bununla birlikte mimari düşüncedeki önemli değişimler konusunda eleştirel bir bakış açısı kazanılması.
Özellikle 1980 sonrasında Türkiye’deki mimarlık pratiğinin ve düşüncesinin yaşadığı dönüşümlerin genel bir çözümlemesinin yapılabilmesi ve çağdaş Türk mimarlığında yer alan aktörlerin ve yaptıkları yapılarının tanınabilmesi.
Dersin İçeriği: Mimari üretimi etkileyen küresel bağlamda teknolojik, estetik, ekonomik ve sosyal değişimler ışığında 20. ve 21. yüzyıllarda mimarlık alanında ortaya konan uygulamaları, kavramları ve tartışmaları dönemsel olarak ele anlatılması. Dönemsel örnekler üzerinden konuların irdelenmesi. Küresel anlamda dönemsel olarak hakim olan mimari anlayışın Türkiye’de ortaya konan örnekler üzerinden okunması. Özellikle 1980 sonrasında Türkiye’deki mimarlık pratiğinin ve düşüncesinin yaşadığı dönüşümlerin genel bir çözümlemesi,

Derse Özgü Kurallar

Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrencilerden bireysel olarak belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir projenin yapılması planlanmaktadır. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni; proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı tarafından değerlendirilmesini içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) çağdaş mimarlık kavramları
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) • Çağdaş mimarlığın gelişimini anlayacak ve değerlendirebilecektir. • Güncel mimarlık sorunları ve olanaklarının farkına varabilecektir. • Türkiye’de mevcut Çağdaş mimarlık sorunları ve tartışmaları hakkında bilgi sahibi olacaktır. Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders kapsamı, işleyişi, not değerlendirme ve kriterleri proje hakkında genel bilgilendirme. Çağdaş Mimarlık anlayışı ve akımları proje konularının belirlenmesi.
2) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Fütürizm, Kübizm ve De Stijl, Alman Ekspresyonizmi ve Bauhaus
3) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Uluslararası Mimarlık, yerel ve ulusal ikilemi, Modernite ve Modern Kent, CIAM Kongreleri – Modern Mimarlığın Eleştirisi Türkiye’de modern mimarinin ilk dönemi
4) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Türkiye’de ulusal mimariye geçiş dönemi 1920-1930 Türkiye’de II. ulusal mimari dönemi 1940-1950
5) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Geç Modernizm-Postmodernizm Türkiye’de 1950-1960 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi
6) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Anlam ve biçimsel zenginleşme, yeni tarihselcilik Türkiye’de 1970-1980 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar
7) Anlatılan konular ile ilgili uygulama örnekleri ve araştırmalarının ders içi değerlendirilmesi Dekonstrüktivizm, High-Tech, proje ara teslimi
8) ARA SINAV
9) Küreselleşme 1980 ler Türkiye Sosyo-Kültürel Ortamı Türkiye’de 1980-1990 yılları arası mimari anlayışı ve uygulamalar Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi.
10) Sürdürülebilir Mimarlık 1990 lar Türkiye Sosyo-Kültürel Ortamı 1990-2000 Türkiye’de mimarlık- örnekler üzerinden anlatım Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi.
11) 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi.
12) 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi.
13) 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerin tartışılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi.
14) 2000 ler Türkiye Sosyo-Kültürel, ekonomik ve siyasi ortamı; mimari anlayışa yansımaları Projelerinin teslimleri
15) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Le Corbusier, Towards an architecture, Paris 1923.
2. Gropius, W.,The New Architecture and The Bauhaus, 1935.
3. Rossi, A., The Architecture of the City, Milano, 1966.
4. Venturi, R., Izenour, S., Scott-Brown, D., Learning from Las Vegas, MIT Press 1970.
5. Koolhaas, R., Mau, B., SMLXL, 010 Rotterdam, 1995.
6. . Bir Mimarlığa Doğru, Le Corbusier, Yapı Kredi Yayınları,2013, Çeviren: Serpil Merzi Özaloğlu.
7. Sözen, M. - Tapan, M., 50 Yılın Türk Mimarisi, İstanbul, 1973.
8. Aslanoğlu, İ., Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara 1980.
9. Yavuz, Y., Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi ve Mimar A. Kemalettin Bey, Ankara, 1981.
10. Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Ankara, 1984.
11. Batur, A., M. Vedat Tek Kimliğinin İzinde Bir Mimar, İstanbul 2003.
12. Bozdoğan, S., Modernizm ve Ulusun İnşaası - Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul, 2008.
Diğer Kaynaklar: 1. Le Corbusier, Towards an architecture, Paris 1923.
2. Gropius, W.,The New Architecture and The Bauhaus, 1935.
3. Rossi, A., The Architecture of the City, Milano, 1966.
4. Venturi, R., Izenour, S., Scott-Brown, D., Learning from Las Vegas, MIT Press 1970.
5. Koolhaas, R., Mau, B., SMLXL, 010 Rotterdam, 1995.
6. . Bir Mimarlığa Doğru, Le Corbusier, Yapı Kredi Yayınları,2013, Çeviren: Serpil Merzi Özaloğlu.
7. Sözen, M. - Tapan, M., 50 Yılın Türk Mimarisi, İstanbul, 1973.
8. Aslanoğlu, İ., Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara 1980.
9. Yavuz, Y., Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi ve Mimar A. Kemalettin Bey, Ankara, 1981.
10. Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Ankara, 1984.
11. Batur, A., M. Vedat Tek Kimliğinin İzinde Bir Mimar, İstanbul 2003.
12. Bozdoğan, S., Modernizm ve Ulusun İnşaası - Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul, 2008.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Projeler 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 2 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 0
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5