| Dersin Amacı: |
Günümüzde Dördüncü Endüstriyel Devrim olarak da nitelendirilen dönüşüm, çok sayıda fiziksel ve dijital teknolojinin bir araya gelmesi ile gerçekleşmektedir. Tetikleyici teknolojik araçlar ne olursa olsun endüstriyel dönüşümlerin temel amacı kaynak etkinliği ve verimliliği arttırmak, şirketlerin rekabet gücünü daha üst seviyeye taşımaktır. Yaşadığımız bu dönüşümün diğerlerinden farkı, sadece temel iş süreçlerinde değişimi sağlamakla kalmayıp, akıllı ve bağlantılı ürün kavramlarını ortaya çıkarıp gelir yaratıcı, hizmet temelli yeni iş modellerini iş dünyasına sunmasıdır. Bu dersin amacı Endüstri 4.0 tasarım ilkelerini ve kavramsal çerçevesini öğretmek, Endüstri 4.0’ın temel yapı taşlarını oluşturan otonom robotlar, yapay zekâ, büyük veri, artırılmış gerçeklik, katmanlı üretim, nesnelerin interneti, bulut bilişim, siber güvenlik teknolojilerini anlatmaktır.
|
| Dersin İçeriği: |
Endüstrinin Gelişimi; Endüstri 4.0 ve Bileşenleri, Akıllı Fabrikalar; Sanayide Dijital Dönüşüm; Karanlık Fabrikalar ile Karanlık Üretim; Büyük Veri ve Analitikler; Otonom Robotlar; Artırılmış Gerçeklik; Siber Fiziksel Sistemler ve Simülasyon; Siber Güvenlik; Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonu; Nesnelerin İnterneti (IoT), Endüstriyel Internet (IIoT); Katmanlı Üretim ve 3B Yazıcılar; Endüstri 4.0 ile Birlikte Gelecek Yeni Meslekler, Otomasyona Yenik Düşecek Meslekler; Yapay Zekâ. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
| Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
| 1) |
Endüstrinin Gelişimi |
|
|
| 2) |
Endüstri 4.0 ve Bileşenleri |
|
|
| 3) |
Akıllı Fabrikalar |
|
|
| 4) |
Sanayide Dijital Dönüşüm |
|
|
| 5) |
Karanlık Fabrikalar ile Karanlık Üretim |
|
|
| 6) |
Büyük Veri ve Analitikler |
|
|
| 7) |
Otonom Robotlar |
|
|
| 8) |
Ara Sınav |
|
|
| 9) |
Artırılmış Gerçeklik |
|
|
| 10) |
Siber Fiziksel Sistemler ve Simülasyon, Siber Güvenlik |
|
|
| 11) |
Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonu |
|
|
| 12) |
Nesnelerin İnterneti (IoT), Endüstriyel Internet (IIoT) |
|
|
| 13) |
Katmanlı Üretim ve 3B Yazıcılar |
|
|
| 14) |
Endüstri 4.0 ile Birlikte Gelecek Yeni Meslekler, Otomasyona Yenik Düşecek Meslekler |
|
|
| 15) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
| |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
| 1) |
Lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin temel kavram, kuram ve süreçlerini açıklayabilir; tedarik zincirinde yer alan tarafların görev ve sorumluluklarını tanımlayabilir. |
|
| 2) |
Depo yönetimi, sipariş işlemleri, taşıma, paketleme ve etiketleme gibi lojistik operasyonlarını planlayabilir, yürütebilir ve değerlendirebilir. |
|
| 3) |
Dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatına ilişkin temel bilgileri açıklayabilir ve dış ticaret süreçlerinde (INCOTERMS, teslim ve ödeme şekilleri vb.) uygulayabilir. |
|
| 4) |
Lojistik işletmelerinin iç ve dış çevresini ekonomik göstergeler açısından analiz edebilir ve sektörel gelişmeleri yorumlayabilir. |
|
| 5) |
Lojistik alanında karşılaşılan karmaşık sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve farklı bakış açılarını sentezleyerek yenilikçi çözümler geliştirebilir. |
|
| 6) |
Tasarım, planlama ve karar verme süreçlerinde kuramsal bilgileri ve bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanabilir. |
|
| 7) |
İşyerinde mesleki eğitim dersi aracılığıyla kazanılan deneyimleri kullanarak teorik bilgileri pratikle bütünleştirebilir ve mesleki yeterlilik sergileyebilir. |
|
| 8) |
Etik değerlere, sosyal sorumluluk ilkelerine ve iş hukuku kurallarına uygun biçimde davranabilir ve mesleki etik bilincini gösterebilir. |
|
| 9) |
Sürdürülebilirlik, yeşil lojistik ve çevresel duyarlılık ilkelerini dikkate alarak kararlar alabilir ve süreçleri yönetebilir. |
|
| 10) |
Takım çalışması ortamında etkin biçimde yer alabilir, liderlik özellikleri gösterebilir ve yazılı-sözlü iletişim becerilerini kullanarak farklı paydaşlarla etkili iletişim kurabilir. |
|
| 11) |
Lojistik alanındaki yeni gelişmeleri ve teknolojik yenilikleri izleyebilir, yaşam boyu öğrenme anlayışıyla kendini sürekli geliştirebilir. |
|
| ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
| Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
2 |
28 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Sunum / Seminer |
1 |
20 |
20 |
| Proje |
0 |
0 |
0 |
| Ödevler |
0 |
0 |
0 |
| Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
48 |
| ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
| Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
| Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
| Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
| Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
27 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
75 |
| DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |