Dersin Amacı: |
Günümüzde Dördüncü Endüstriyel Devrim olarak da nitelendirilen dönüşüm, çok sayıda fiziksel ve dijital teknolojinin bir araya gelmesi ile gerçekleşmektedir. Tetikleyici teknolojik araçlar ne olursa olsun endüstriyel dönüşümlerin temel amacı kaynak etkinliği ve verimliliği arttırmak, şirketlerin rekabet gücünü daha üst seviyeye taşımaktır. Yaşadığımız bu dönüşümün diğerlerinden farkı, sadece temel iş süreçlerinde değişimi sağlamakla kalmayıp, akıllı ve bağlantılı ürün kavramlarını ortaya çıkarıp gelir yaratıcı, hizmet temelli yeni iş modellerini iş dünyasına sunmasıdır. Bu dersin amacı Endüstri 4.0 tasarım ilkelerini ve kavramsal çerçevesini öğretmek, Endüstri 4.0’ın temel yapı taşlarını oluşturan otonom robotlar, yapay zekâ, büyük veri, artırılmış gerçeklik, katmanlı üretim, nesnelerin interneti, bulut bilişim, siber güvenlik teknolojilerini anlatmaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Endüstrinin Gelişimi; Endüstri 4.0 ve Bileşenleri, Akıllı Fabrikalar; Sanayide Dijital Dönüşüm; Karanlık Fabrikalar ile Karanlık Üretim; Büyük Veri ve Analitikler; Otonom Robotlar; Artırılmış Gerçeklik; Siber Fiziksel Sistemler ve Simülasyon; Siber Güvenlik; Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonu; Nesnelerin İnterneti (IoT), Endüstriyel Internet (IIoT); Katmanlı Üretim ve 3B Yazıcılar; Endüstri 4.0 ile Birlikte Gelecek Yeni Meslekler, Otomasyona Yenik Düşecek Meslekler; Yapay Zekâ. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Endüstrinin Gelişimi |
|
|
2) |
Endüstri 4.0 ve Bileşenleri |
|
|
3) |
Akıllı Fabrikalar |
|
|
4) |
Sanayide Dijital Dönüşüm |
|
|
5) |
Karanlık Fabrikalar ile Karanlık Üretim |
|
|
6) |
Büyük Veri ve Analitikler |
|
|
7) |
Otonom Robotlar |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Artırılmış Gerçeklik |
|
|
10) |
Siber Fiziksel Sistemler ve Simülasyon, Siber Güvenlik |
|
|
11) |
Endüstri 4.0 ve Sistem Entegrasyonu |
|
|
12) |
Nesnelerin İnterneti (IoT), Endüstriyel Internet (IIoT) |
|
|
13) |
Katmanlı Üretim ve 3B Yazıcılar |
|
|
14) |
Endüstri 4.0 ile Birlikte Gelecek Yeni Meslekler, Otomasyona Yenik Düşecek Meslekler |
|
|
15) |
Yapay Zekâ |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Modern Lojistik faaliyetleri bilme ve bu konularda temel mevzuatı öğrenebilme. |
|
2) |
Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemleri hakkında bilgi sahibi olma. |
|
3) |
Modern Lojistiğin günümüzde izlediği gelişmeleri ve politikaları bilme ve bu gelişimleri takip edeceği kurum ve kuruluşları öğrenebilme |
|
|
3.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlama |
|
|
3.3 Lojistik, dış ticaret, pazarlama ve gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olma. |
|
|
3.5 İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanma. |
|
|
|
|
4) |
Lojistik ile ilgili alanlarda kullanılan belgeleri tanıma, düzenleyebilme. Sahip olduğu bilgi ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve kuruluşlara açık bir şekilde anlatabilme |
|
|
4.3 Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirme |
|
|
|
|
5) |
Mesleği ile ilgili mevzuatları takip etme ve uygulama yeteneği ile birlikte temel hukuk bilgileri, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olma. |
|
|
5.5 Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri pratik bilgi ile bütünleştirme. |
|
|
|
|
6) |
Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için ilgili iletişim ağlarının içinde yer alabilme, çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirebilme |
|
|
6.1 Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını kavrama. |
|
|
|
|
7) |
Lojistik alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde karmaşık sorunları analiz edebilme, farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bakış açısı getirebilme. |
|
|
7.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alma. |
|
|
|
|
8) |
Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanında kullanabilme. |
|
9) |
Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilme. |
|
|
9.4 Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlama |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
20 |
20 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
48 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
27 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
75 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |