DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60314GETOS-SOS2190 | Sosyoloji | 2 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Genel Eğitim Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY |
Dersin Kategorisi: | Yetkinlik Geliştirme (Genel Eğitim) |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Sosyolojinin temel kavramlarının, belli başlı sosyolojik tartışmaların ortaya konulması, katılımcılara sosyolojik bakış açısı ile toplumsallıkları irdelemenin biçim, koşul ve avantajlarının kavratılması dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği: | Temel sosyoloji teorileri, sosyolojik araştırma yöntemleri, sosyolojik düşünmek, sosyolojik tahayyül, temel sosyolojik tartışmalar bağlamında sosyolojinin kavram araçları ile analitik yaklaşımların geliştirilmesi. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Katılımcılar sosyolojik kavramlarla düşünmeyi öğreneceklerdir. |
||
2) Katılımcılar farklı sosyoloji teorileri ve yaklaşımların paradigmatik özgünlüklerini tanıyacaklardır. |
||
3) Katılımcılar sosyolojik yaklaşım ve temel kavramları gündelik sorun alanlarına uygulayabileceklerdir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Katılımcılar sosyolojik tahayyülle gündelik deneyim ve toplumsal olgular arasında ilişki kurabileceklerdir. |
||
2) Katılımcılar nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal olgular ve toplumsallıklar hakkında bilgi toplayabileceklerdir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Katılımcılar birey ve toplum ilişkilerini sosyolojik düşünme ile kavrayacaklardır. |
||
2) Katılımcılar sosyolojinin gelişim safhalarını ve bu süreçlerde rol oynamış temel sosyologların yaklaşımlarını öğreneceklerdir. |
||
3) Katılımcılar sosyolojik araştırma yöntemleri ve bunların uygulama alanlarını öğreneceklerdir. |
||
4) Katılımcılar sosyal kurumları tanıyacak ve kurumların işlevselliğini analiz edebileceklerdir. |
||
5) Katılımcılar toplumsal ötekiyle etkileşim becerisi kazanacaklardır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Bilim Nedir? Sosyoloji Bir Bilim midir? | Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998. C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014. | |
2) | İbn-i Haldun’dan Auguste Comte’a Proto-Sosyoloji Mirası | Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230. Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergâh-2018. Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014. Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016. Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997. | |
3) | Öncüler: Emile Durkheim’in Sosyolojiye Katkıları | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015. | |
4) | Öncüler: Karl Marx’ın Sosyolojiye Katkıları | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014 | |
5) | Öncüler: Max Weber’in Sosyolojiye Katkıları | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. | |
6) | Öncüler: Georg Simmel’in Sosyolojiye Katkıları | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009. Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. | |
7) | Sosyolojik Araştırma ve Sosyolojik Araştırma Yöntemleri | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017. Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001. | |
8) | Kültür, Toplum, Toplumsallaşma ve Ötekilik Halleri | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015. Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017. | |
9) | Siyaset, Devlet ve Toplumsal Hareketler | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. | |
10) | Aile | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. | |
11) | Sosyal Yapı ve Tabakalaşma | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. | |
12) | Postmodern Meydan Okuma: Mutlak Gerçeklikten Çoğul Hakikat Rejimlerine | Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994. Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015. Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013. Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017 | |
13) | Yapı-Özne İkiliği Karşısında Bourdieu Geleneği | Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015. Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003. | |
14) | Türkiye Sosyoloji Geleneği ve Yerel Tartışmalar | Kurtuluş Kayalı-Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Temel Kaynaklar: Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998 C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014. Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Ek Okumalar: Auguste Comte-Pozitif Felsefe Kursları-Sosyal Yayınlar-2001. Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015. Christopher Hill-1640 İngiliz Devrimi-Kaynak-1997. Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015. Eric J. Hobsbawm-Fransız Devrimine Bakış-Agora-2009. Fernand Braudel-Kapitalizmin Kısa Tarihi-Say-2013. Fernand Braudel-Tarih Üzerine Yazılar-Doğubatı-2016. Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001. Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990. Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230. İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergah-2018. Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014 Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014. Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994. Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015. Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013. Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017 Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015. Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003. Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017. Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001. Kurtuluş Kayalı--Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40. Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017. Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 0 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % | |
Toplam | % |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Ders | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 | |
Sunum / Seminer | 3 | 21 | |
Proje | |||
Ödevler | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 77 | |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Kısa Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 1 | |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 2 | |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 79 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |