ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Dijital Oyun TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60413METOZ-DOT0485 Oyunlaştırma 3 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. MERAL DİDAR GÜZELKARA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencinin play, game, serious game, gamification arasındaki farkları bilerek oyun ögelerini oyun dışı alanlarda kullanabilmesi, değerlendirebilmesi, özgün oyunlaştırma ve ciddi oyun projeleri tasarlayabilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrenciler, oyunlaştırmanın ve ciddi oyunların tarihi, önemi, oyunlaştırmada önemli kavramlar ve temel modelleri öğrenirler. Oyunlaştırmanın bileşenleri, psikolojik temelleri, oyun ögeleri, motivasyon çeşitleri ve oyunlaştırma tasarımı yöntemleri gibi konular, öğrencilerin oyunlaştırma ve ciddi oyun projeleri tasarlamalarına yardımcı olur.

Derse Özgü Kurallar

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Oyunlaştırmayı ve oyunlaştırmanın bileşenlerini tanımlar.
  2) Oyunlaştırma ve ciddi oyunların tarihini ve önemini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir
  2) Oyunlaştırmanın kullanılabileceği farklı alanları belirler.
  3) Oyunlaştırma için bir fikir üreterek bu fikri geliştirir.
  4) Geliştirdiği oyunlaştırma fikrini dokuman olarak yapılandırır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Oyunlaştırma tasarımı yaptığı alanların gerektirdiği sorumlulukların bilincinde olarak tasarımını gerçekleştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Oyun Tanımları, Johan Huizinga’nın “Sihirli Daire”Si, Roger Caılloıs’in Oyun Biçimleri, game ve play kavramları PPT
2) Nicolle Lazzaro Ve Eğlence Tipleri, Oyunlaştırmanın tanımı ve bileşenleri PPT
3) Oyunlaştırma ne değildir? Oyunlaştırmanın tarihi ve önemi PPT
4) Oyunlaştırma tasarımına giriş, MDA ŞABLONU, Eğitimde oyunlaştırma kullanımı PPT
5) Oyunlaştırmanın psikolojiden beslenmesi: klasik koşullanma, edimsel koşullanma, peliştireçler, cezalandırma, davranışçılık, dopamin PPT
6) Oyunlaştırma ve ciddi oyun arasındaki farklar, ciddi oyunlar ve simülasyonlar, sanal gerçeklik - vırtual realıty ile eğitim, artırılmış gerçeklik ve eğitimde artırılmış gerçeklik PPT
7) Oyunlaştırma için önemli kavramlar: oyun ögeleri, motivasyon çeşitleri, oyuncu tipleri PPT
8) Vize haftası
9) Oyunlaştırma için önemli kavramlar: ödül ve ödül çeşitleri, oyuncu serüveni, hikaye tasarımı ve hikayeleştirme, akış teorisi PPT
10) Oyunlaştırma tasarımı yöntemleri: Gamestorm Yöntemi, D6 Yöntemi PPT
11) Şirket yapıları ve oyun yapıları, oyunlaştırma tasarımı süreci: S.M.A.R.T. hedef, davranışları belirleme, hedef kitleyi tanıma, fikir bulma, görsel tasarım, prototip, test ve geliştirme, deneyimlemek PPT
12) Oyunlaştırma yatırımının getirisini hesaplamak, oyunlaştırmanın geleceği PPT
13) Oyunlaştırma tasarımı sunumları
14) Oyunlaştırma tasarımı sunumları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Berber, Alper. 218. Oyunlaştırma Oynayarak Başarmak. Seçkin Yayınevi
Binark, Mutlu, ve Günseli Bayraktutan-Sütcü, Işık Barış Fidaner (Der.). 2009. Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu. İstanbul: Kalkedon.
Koster R. ,A Theory of Fun for Game Design, O'Reilly Media, 2004
Diğer Kaynaklar: Yılmaz, Ercan Altuğ. Oyunların Gücü Adına: Oyunlaştırma Bilimine Giriş. 2020, Epsilon Yayınları
Fullerton, Tracy. 2014. Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. 3rd Edition. Boca Raton: CRC Press.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme. 4
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. 5
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme. 2
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme. 1
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme. 2
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme. 2
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme. 3
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. 4
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. 4
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 10 40
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 104
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4