Dersin Amacı: |
Manyetik Rezonans ve Bilgisayarlı Tomografi Görüntüleme ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste; bilgisayarlı tomografi cihazı çalışma prensibi, tüm jenerasyon cihazlar, hasta hazırlığı, tüm vücut çekim teknikleri; baş ve boyun bt görüntüleme, vertebra bt görüntüleme, toraks ve abdomen bt görüntüleme, ekstremite bt görüntüleme, ileri bilgisayarlı tomografi yöntemleri, manyetik rezonans cihazı I-II, kranial manyetik rezonans görüntüleme, boyun manyetik rezonans görüntüleme, toraks manyetik rezonans görüntüleme, üst ve alt abdomen manyetik rezonans görüntüleme, vertebra manyetik rezonans görüntüleme, üst ve alt ekstremite manyetik rezonans görüntüleme, MR anjio görüntüleme, ileri manyetik rezonans görüntüleme konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilgisayarlı Tomografi ve Manyetik Rezonans Görüntüleme cihazları hakkında teorik bilgileri anlatır.
|
2) Görüntü oluşumunu ve görüntü kalitesini etkileyen faktörleri listeler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilgisayarlı Tomografi ve Manyetik Rezonans Görüntüleme çekimi yapabilme becerisine sahip olur.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hastalarla iletişim ve görüntüleme yöntemleri konusunda bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Bilgisayarlı Tomografi cihazı çalışma prensibi, Tüm jenerasyon cihazlar |
|
|
2) |
Hasta hazırlığı, Baş ve boyun BT görüntüleme |
|
|
3) |
Vertebra bt görüntüleme, Toraks ve abdomen BT görüntüleme |
|
|
4) |
Ekstremite BT görüntüleme, İleri bilgisayarlı tomografi yöntemleri |
|
|
5) |
Manyetik rezonans cihazı I, Manyetik rezonans cihazı II |
|
|
6) |
Kranial manyetik rezonans görüntüleme, Boyun manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
7) |
Toraks manyetik rezonans görüntüleme,Üst abdomen manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Alt abdomen manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
10) |
Vertebra manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
11) |
Üst ekstremite manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
12) |
Alt ekstremite manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
13) |
MR anjio görüntüleme |
|
|
14) |
İleri manyetik rezonans görüntüleme |
|
|
15) |
Genel tekrar |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar. |
5 |
|
1.2 Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar.
|
5 |
|
1.3 X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. |
5 |
|
1.4 Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.5 Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. |
|
|
1.6 İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler. |
|
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar. |
5 |
|
2.1 Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar. |
|
|
2.2 Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar. |
5 |
|
2.3 Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar. |
5 |
|
2.4 Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. |
5 |
|
2.5 Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. |
|
|
|
|
3) |
Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar. |
5 |
|
3.1 Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar. |
5 |
|
3.2 Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar. |
5 |
|
3.3 Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
|
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
4 |
56 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
84 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
20 |
40 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
174 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
7 |