ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletmeSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60412METOS-ISL0527 Davranışsal Finans 0 Güz
3 0 3 4
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. KAAN EVREN BOLGÜN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, davranışsal finansın temel kavramlarını tanıtmaktır. Geçmişte, finans alanındaki temel varsayımlardan biri, tüm yatırımcıların rasyonel hareket ettiği ve piyasaların kusursuz çalıştığı idi. Geleneksel finans teorilerinde sıklıkla karşılaşılan anomaliler davranışsal finansın ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu derste yatırımcıların duygu, önyargı ve bilişsel sınırlamaların yatırım kararları üzerindeki etkisi incelenmektedir.
Dersin İçeriği: Dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin;
Yatırım kararlarında etkili teoriler,
Temel finans teorileri,
Davranışsal finans alanındaki temel kavram ve konular,
Davranışsal yatkınlıkların yatırım kararlarını nasıl etkilediği,
Yatırımcı psikolojisinin portföy üzerindeki etkisini analizi
Duygu, önyargı ve bilişsel sınırlamaların yatırım kararları açısından önemi hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Davranışsal finansın temellerini kavrayabilecek
  2) Sermaye varlıkları fiyatlama modelini kavrayacak
  3) İyimserlik hipotezini açıklayabilecek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrencilere etkin piyasa hipotezi konularını tanıtmak; uzun vadeli finansal getiriler; finansal kararlara ilişkin psikolojik kanıtlar; rasyonellik kavramı; yanlış menkul kıymet fiyatlandırmaları; tarihi finansal balonlar; verimsiz piyasalar; finansal piyasa anormallikleri ve teorileri; yatırımcı psikolojisi; riskten kaçınma; piyasa çöküşleri; piyasa aşırı tepkisi gibi konuları aktarmaktır.
  2) Yatırımcı risk profillerini karşılaştırabilecek
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yatırımcı psikolojisini kavrayabilecek

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Davranışsal Finansın Tanımı, Temelleri Ders Notları ve Kitaplar
2) Belirsizlik, Risk ve Finansal Kararlar Ders Notları ve Kitaplar Reading Materials and Books
3) Yatırım Yönetimi ve Finans Teorileri Ders Notları ve Kitaplar
4) Finansal Varlık Fiyatlama Modeli (SVFM), Portföy Performansının Ölçülmesi Ders Notları ve Kitaplar
5) Davranışsal Finans Yaklaşımı Dinamikleri, Davranışsal Finans Modelleri
6) Beklenti Teorisi Ders Notları ve Kitaplar
7) Anomaliler, Piyasa Söylentileri ve Spekülasyonlar Ders Notları ve Kitaplar
8) Ara Sınav
9) Zihinsel Muhasebe, Sürü Davranışı, Fiyat Balonları Ders Notları ve Kitaplar
10) Belirsizlik Altında Karar Verme Teknikleri Ders Notları ve Kitaplar
11) Yatırımcı Psikolojisi ve Duyarlılığı Ders Notları ve Kitaplar
12) Vak’a Çalışması: Yatırımcı Risk İştahının Ölçülmesi Ders Notları ve Kitaplar
13) Tüketici Güveni Ders Notları ve Kitaplar
14) Oyun Teorisi Ders Notları ve Kitaplar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar: Prof.Dr.Murat Kıyılar, Doç.Murat Akkaya; Davranışsal Finans, Literatür Yayınları, 2016

Devrim Dumludağ, Özge Gökdemir, Levent Neyse, Ester Ruben; İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar, İmge Kitapevi, 2015

James Montier; Davranışsal Yatırım Rehberi, Nova Kitap, 2023

Sezen Güngör, Engin Demirel; Davranışsal Finansta Yatırımcı Önyargıları, Alfa Yayınları, 2018

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme.
2) İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme.
3) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme.
4) Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme.
6) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme.
7) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme.
8) Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme.
9) İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme.
10) Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme.
11) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Okuma
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 14 % 0
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 0.1 0.2
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1.5 1.5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 2.7
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 44.7
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4