Dersin Amacı: |
Öğrencilerin, kültürün bireylerin tutumlarına, davranışlarına, değerlerine ve inanışlarına etkileri, insan davranışının ve zihinsel süreçlerin evrensel ve kültüre özgü yönleri, kültürler arası benzerlikler ve farklılıklar ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimi kültürel psikoloji bakış açısı ile değerlendirmelerine, kültürel özelliklere ilişkin farkındalıklarının ve duyarlılıklarının artmasına katkı sağlanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Kültürel psikoloji yaklaşımları, kuramları ve araştırma yöntemleri, kültürler arası çalışmalar, bireycilik-toplulukçuluk ve kültürleşme kavramları ile ilgili bilgi verilecektir. Kültürün benlik, kimlik, kişilik, toplumsal cinsiyet, bilişsel süreçler ve duygusal gelişim ile ilişkisi ele alınacaktır. Kültürün ebeveynliğe ve aile süreçlerine, sosyal davranışa ve gruplar arası ilişkilere etkileri tartışılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kültürel psikolojinin temel alanlarını ve diğer psikoloji alanları ile ilişkisini açıklar.
|
2) Kültürün, bireyin tutum ve davranışlarına, değerlerine ve inanışlarına etkilerini açıklar.
|
3) Kültürün sosyal gruplar arasındaki ilişkilere ve etkileşimlere etkilerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik ve klinik çalışmalarında kültürel farklılıkları ve kültürel özellikleri dikkate alır.
|
2) İnsan davranışını ve bilişsel süreçleri etkileyen psikolojik ve sosyal değişkenleri kültürel bakış açısından değerlendirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik çalışmalarında bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
2) Kültürün etkilerini, farklı psikolojik ve sosyal değişkenler ile ilişkisini inceleyen kültürel ve kültürler arası bilimsel araştırmaları takip eder.
|
3) İnsan davranışlarının ve bilişsel süreçlerin evrensel ve kültüre özgü yönleri ilgili bilgi sahibidir.
|
4) Kültürel farkındalık ve duyarlılık geliştirmiştir.
|
5) Kültürler arası iletişim becerilerini etkili şekilde kullanır
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, Kültürel Psikoloji Tarihi
|
|
|
2) |
Kültür Tanımları, Kültür ve İnsan Gelişimi
|
|
|
3) |
Kültürel Psikolojide Araştırma Yöntemleri, Kültürler Arası Çalışmalar
|
|
|
4) |
Kültür ve Bilişsel Süreçler
|
|
|
5) |
Kültür ve Duygusal Gelişim
|
|
|
6) |
Kültür, Benlik ve Bireycilik-Toplulukçuluk |
|
|
7) |
Kültür ve Kişilik
|
|
|
8) |
Vize Sınavı
|
|
|
9) |
Kimliğe Kültürler Arası Yaklaşımlar
|
|
|
10) |
Kültür ve Toplumsal Cinsiyet, Film Analizi |
|
|
11) |
Kültür ve Sosyal Davranış
|
|
|
12) |
Ebeveynlik Uygulamalarında ve Aile İlişkilerinde Kültürel Farklılıklar
|
|
|
13) |
Araştırma Ödevi Sunumları
|
|
|
14) |
Sosyal Gruplar ve Gruplar Arası İlişkiler |
|
|
15) |
Kültürler Arası İlişkiler ve Kültürleşme |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2007). Kültürel psikoloji kültür bağlamında insan ve aile. İstanbul: Evrim Yayınları.
|
Diğer Kaynaklar: |
Bekman, S. ve Aksu-Koç, A. (Der.). (2018). İnsan gelişimi, aile ve kültür: Farklı bakış açıları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Pandey, J., Dasen, P. R., Kağıtçıbaşı, Ç., Saraswathi, T. S. ve Segall, H. (1997). Handbook of cross-cultural psychology. Toronto: Allyn and Bacon.
Cole, M. (1998). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Ratner, C. (2014). Kültürel psikoloji, kültürler arası psikoloji, yerel psikoloji. İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayıncılık.
Schwartz, T., White, M. G. ve Lutz, C. (Eds.) (1995). New directions in psychological anthropology. New York: Cambridge University Press.
Shweder, R. (Ed.) (1984). Culture theory: Mind, self, and emotion. New York: Cambridge University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
4 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
4 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
5 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
4 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
3 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|