ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOZ-PSK0208 Kültürel Psikoloji 4 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60313TATOZ-PSK0073 - Sosyal Psikoloji
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜL AKINCI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜL AKINCI
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, kültürün bireylerin tutumlarına, davranışlarına, değerlerine ve inanışlarına etkileri, insan davranışının ve zihinsel süreçlerin evrensel ve kültüre özgü yönleri, kültürler arası benzerlikler ve farklılıklar ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimi kültürel psikoloji bakış açısı ile değerlendirmelerine, kültürel özelliklere ilişkin farkındalıklarının ve duyarlılıklarının artmasına katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Kültürel psikoloji yaklaşımları, kuramları ve araştırma yöntemleri, kültürler arası çalışmalar, bireycilik-toplulukçuluk ve kültürleşme kavramları ile ilgili bilgi verilecektir. Kültürün benlik, kimlik, kişilik, toplumsal cinsiyet, bilişsel süreçler ve duygusal gelişim ile ilişkisi ele alınacaktır. Kültürün ebeveynliğe ve aile süreçlerine, sosyal davranışa ve gruplar arası ilişkilere etkileri tartışılacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Derse özgü kural bulunmamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kültürel psikolojinin temel alanlarını ve diğer psikoloji alanları ile ilişkisini açıklar.
  2) Kültürün, bireyin tutum ve davranışlarına, değerlerine ve inanışlarına etkilerini açıklar.
  3) Kültürün sosyal gruplar arasındaki ilişkilere ve etkileşimlere etkilerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akademik ve klinik çalışmalarında kültürel farklılıkları ve kültürel özellikleri dikkate alır.
  2) İnsan davranışını ve bilişsel süreçleri etkileyen psikolojik ve sosyal değişkenleri kültürel bakış açısından değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Akademik çalışmalarında bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
  2) Kültürün etkilerini, farklı psikolojik ve sosyal değişkenler ile ilişkisini inceleyen kültürel ve kültürler arası bilimsel araştırmaları takip eder.
  3) İnsan davranışlarının ve bilişsel süreçlerin evrensel ve kültüre özgü yönleri ilgili bilgi sahibidir.
  4) Kültürel farkındalık ve duyarlılık geliştirmiştir.
  5) Kültürler arası iletişim becerilerini etkili şekilde kullanır

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, Kültürel Psikoloji Tarihi
2) Kültür Tanımları, Kültür ve İnsan Gelişimi
3) Kültürel Psikolojide Araştırma Yöntemleri, Kültürler Arası Çalışmalar
4) Kültür ve Bilişsel Süreçler
5) Kültür ve Duygusal Gelişim
6) Kültür, Benlik ve Bireycilik-Toplulukçuluk
7) Kültür ve Kişilik
8) Vize Sınavı
9) Kimliğe Kültürler Arası Yaklaşımlar
10) Kültür ve Toplumsal Cinsiyet, Film Analizi
11) Kültür ve Sosyal Davranış
12) Ebeveynlik Uygulamalarında ve Aile İlişkilerinde Kültürel Farklılıklar
13) Araştırma Ödevi Sunumları
14) Sosyal Gruplar ve Gruplar Arası İlişkiler
15) Kültürler Arası İlişkiler ve Kültürleşme
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kağıtçıbaşı, Ç. (2007). Kültürel psikoloji kültür bağlamında insan ve aile. İstanbul: Evrim Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Bekman, S. ve Aksu-Koç, A. (Der.). (2018). İnsan gelişimi, aile ve kültür: Farklı bakış açıları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Pandey, J., Dasen, P. R., Kağıtçıbaşı, Ç., Saraswathi, T. S. ve Segall, H. (1997). Handbook of cross-cultural psychology. Toronto: Allyn and Bacon.
Cole, M. (1998). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Ratner, C. (2014). Kültürel psikoloji, kültürler arası psikoloji, yerel psikoloji. İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayıncılık.
Schwartz, T., White, M. G. ve Lutz, C. (Eds.) (1995). New directions in psychological anthropology. New York: Cambridge University Press.
Shweder, R. (Ed.) (1984). Culture theory: Mind, self, and emotion. New York: Cambridge University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 5
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 5
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 26
Sunum / Seminer 10 10
Proje
Ödevler 9 18
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 96
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 5 5
Ara Sınavlar 7 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 8 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 131
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5