Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel istatistik kavram ve yöntemlerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Araştırma sorusuna uygun olan istatistiksel analiz yöntemini belirler.
|
2) Merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri hesaplayabilme gibi basit istatistiksel ölçümleri yapar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Veri analizinde kullanılan bilgisayar programlarını tanır.
|
2) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve hipotez testlerinin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İstatistiğe Giriş- İstatistiğin Tanımı ve İşlevleri : Tanımlayıcı (Betimleyici) İstatistik ve Çıkarımsal İstatistik. |
|
|
2) |
Araştırma Sürecinde İstatistik- Genel Kavramlar ve Terminoloji: Araştırma Sorusu, Araştırma Problemi, Hipotez, Araştırma Değişkenleri, Operasyonel Tanım. |
|
|
3) |
Örnekleme, Değişkenlerin Sınıflandırılması ve Ölçüm Düzeyleri |
|
|
4) |
Normal Dağılım, Merkezi Eğilim ve Merkezi Yayılım Ölçümleri.
|
|
|
5) |
Hipotez Test Etme Süreci: Araştırma ve Sıfır (Null) Hipotezlerinin Tanımlanması, Alfa (Tip 1) ve Beta (Tip 2) Hataları, Önem Düzeyi, Güven Düzey ve Güven Aralığı, Testin Gücü ve Hipotez Testi Kararı |
|
|
6) |
Araştırma Sürecinde İstatistik- Uygulamalar: Araştırma Sorusu Sorma, Hipotez Önerme, Değişkenleri Tanımlama ve Değişkenlerin Operasyonel (İşevuruk) Tanımını Yapma, Ölçüm Düzeylerini Belirleme, Hipotez Sınama Süreçlerini Tanımlama |
|
|
7) |
Deneysel Desenler ve Veri Analizi için Uygun İstatistiksel Testin Seçimi |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
SPSS'te Veri Analizine Giriş: SPSS Programının Tanıtılması, SPSS'e Veri Girişi ve SPSS Programının Pratik Uygulamaları. |
|
|
10) |
SPSS Programı Üzerinde Frekans Dağılımı, Ortalama, Mod ve Medyan Hesapları, Grafik Sunumları ve Betimleyici İstatistiksel Test Uygulamaları (Ki-Kare Testi) |
|
|
11) |
SPSS Üzerinde Normal Dağılım Sınamaları ve Korelasyon Analizleri |
|
|
12) |
SPSS Üzerinde Parametrik ve Non-parametrik İki Örneklemli Hipotez Testlerinin Uygulamaları |
|
|
13) |
SPSS'te Tek Yönlü ANOVA (Varyans) Analizi. |
|
|
14) |
SPSS Programı Üzerinde Genel Tekrar ve Uygulamalar |
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Gravetter F & Wallnau L. (2011) Essentials of Statistics for the Behavioral Sciences (7th ed.) Wadsworth
Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
|
Diğer Kaynaklar: |
Temel Ders Kaynakları (2021 Güz)
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık.
2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık.
Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York.
Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., New York: West Publishing Company
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
3 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
3 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
5 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
5 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
3 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
3 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
|
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
5 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
|
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
1 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
3 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|