Dersin Amacı: |
Öğrencilerin psikoloji konuları ve kuramları ile ilgili temel düzeyde bilgi edinmeleri, psikolojinin farklı alt alanlarını tanımaları, bu alanların zihinsel ve davranışsal süreçlerine ilişkin açıklamalarını bütüncül bir yaklaşım ile değerlendirebilme ve psikoloji konuları arasında ilişki kurabilme becerileri geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Psikoloji tarihi, temel kavramları ve kuramları, psikolojinin alt dalları, davranışların biyolojik, psikolojik ve sosyal temelleri tanıtılacaktır. Psikoloji çalışmalarında kullanılan araştırma yöntemleri, psikolojik süreçlerin nörolojik temelleri, duyum, algı, öğrenme ve motivasyon süreçleri, gelişim psikolojisinin ve sosyal psikolojinin temel kuramlarına ilişkin bilgi verilecektir. Fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişim özellikleri, sosyal normlar, kişiler arası ilişkiler, uyma ve itaat gibi konular ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Psikolojinin temel kavramlarını ve kuramlarını, alt alanlarının özelliklerini ve farklı bilim dalları ile ilişkilerini tanımlar.
|
2) Davranışın biyolojik temellerini, motivasyon, duyum, algı ve öğrenme süreçlerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Psikoloji alanındaki araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sınıf içi ve dışı çalışmaları gerçekleştirmek için sorumluluk alır ve araştırma ödevini bireysel olarak etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir.
|
2) Psikoloji alt alanlarına ilişkin güncel araştırmaları ve yayınları takip eder.
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerin araştırılmasında kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
|
4) İnsan davranışları ile zihinsel süreçler arasında ilişki kurar, bireyin davranışlarını sosyal değişkenleri ve kültürel özellikleri dikkate alarak açıklar.
|
5) Öğrenciler hem mikro (örn. nörofizyolojik ve nörokimyasal) hem de makro (sinir sistemi) seviyelerinde davranışın biyolojik temelleri tanımlayabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, Giriş |
Psikoloji ve Yaşam kitabı, 1. Bölüm
|
|
2) |
Kuramsal Yaklaşımlar |
1. Bölüm
|
|
3) |
Psikolojide Araştırma Yöntemleri |
2. Bölüm
|
|
4) |
Psikolojide Araştırma Yöntemleri II |
Bölüm 2
|
|
5) |
Davranışın Evrimsel ve Biyolojik Temelleri; Biyoloji ve Davranış |
Bölüm 3
|
Fizyolojik Psikoloji, Bölüm 3 (Sinir Sisteminin Yapısı) |
6) |
Etik |
Türk Psikologlar Derneği, Etik Yönetmeliği
Bölüm 2; İnsanlar ve Hayvanlar ÜZerinde Yapılan Araştırmalarla ilgili Etik Sorunlar
Materyal
|
|
7) |
Biyolojik Temeller I |
3. Bölüm
|
Fizyolojik Psikoloji; Bölüm 2(Sinir Sistemindeki Hücrelerin Yapısı ve İşlevi) |
8) |
Vize |
Bölümler: 1, 2, 3
|
|
9) |
Duyum ve Algı; Görsel Sistem |
Bölüm 4; sayfa 91-105
|
|
10) |
Duyum ve Algı |
Bölüm 4; sayfa105-132
|
|
11) |
Zihin, Bilinç ve Değişen Durumlar I |
Bölüm 5
|
|
12) |
Vize Sınav Sorularının üzerinden Geçilmesi + Quiz I |
Bölüm 3 ve 4
|
|
13) |
Zihin, Bilinç ve Değişen Durumlar |
Bölüm 5
|
|
14) |
Öğrenme |
Bölüm 6
|
|
15) |
Öğrenme |
Bölüm 6
|
|
16) |
Konu Tekrarı; Dönem sonu değerlendirmesi |
Chapter 1,2,3,4,5,6
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
5 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
5 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
4 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
4 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
3 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
3 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
2 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
2 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
3 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
3 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
3 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|