ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313TATOZ-PSK0042 Psikolojiye Giriş II 1 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60313TATOZ-PSK0011 - Psikolojiye Giriş I | SOS105 - Psikolojiye Giriş
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜL AKINCI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜL AKINCI
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin bilişsel süreçlerin ve duyguların etkilerini, davranış edinimi ve tutum gelişimindeki rollerini anlamaları, psikolojik bozukluklar, bellek, zeka ve kişilik hakkında temel düzeyde bilgi edinmeleri, psikoloji biliminde bilişsel yaklaşımın önemine ilişkin farkındalıklarının artması, insan davranışını bilişsel değişkenleri dikkate alarak değerlendirebilme becerisi geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bilinç, dil kullanımı ve problem çözme gibi bilişsel süreçler, kısa süreli ve uzun süreli bellek yapıları ve işlevleri konuları ele alınacaktır. Zeka, duygu ve kişilik kuramları tanıtılacak, zeka ölçümü, kişilik değerlendirmesi, stres tepkileri ve stresle baş etme yöntemleri ile ilgili bilgi verilecektir. DSM-V’e göre psikolojik bozuklukların belirtileri tanıtılarak tedavi yöntemleri ile ilgili bilgilendirme yapılacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Psikolojiye Giriş II dersinin önkoşulu Psikolojiye Giriş I dersidir. Psikolojiye Giriş II dersinin alınabilmesi için Psikolojiye Giriş I dersinin başarıyla tamamlanmış olması gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikolojik bozukluklar ve tedavi yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  2) Zeka, duygu ve kişilik kuramlarını, bilişsel süreçleri ve bellek türlerinin işlevlerini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaptığı akademik ve klinik çalışmalarda bilişsel yaklaşımdan yararlanır.
  2)
    3.1) Akademik çalışmaları eleştirel gözle inceler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Derse ilişkin tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve araştırma ödevini bireysel olarak etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir.
  2) Bilişsel, gelişim ve klinik psikoloji alanlarında yapılan araştırmaları takip eder.
  3) Bireyin tutum ve davranışlarını bilişsel becerilere, belleğe, duygulara, zekaya ve kişiliğe ilişkin bireysel farklılıkları dikkate alarak değerlendirir.
  4) Psikolojik bozuklukların belirtilerini ve farklı terapi yöntemlerini tanımlar.
  5) Mesleki ilişkilerinde iletişim becerilerini etkili bir şekilde kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. Bölüm 1-6 tekrarı
2) Bellek Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. 7. Bölüm
3) Bilişsel Süreçler Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. Bölüm 8
4) Zeka ve Zeka Ölçümü Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. Bölüm 9
5) Yaşam Boyu İnsan Gelişimi Bölüm 10. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
6) Yaşam Boyu İnsan Gelişimi II Bölüm 10. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
7) Motivasyon Bölüm 11. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
8) Vize Bölümler: 5, 7, 8 ve 9
9) Duygular, Duygu Kuramları, Stres 12. Bölüm Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
10) Kişilik Kuramları I 13. Bölüm. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
11) Kişilik Kuramları II 13. Bölüm. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
12) Psikolojik Bozukluklar Psikolojik Bozukluklar: 14. Bölüm
13) Klinik Psikoloji 15. Bölüm. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
14) Sosyal Psikoloji Bölüm 16. Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara.
15) Dönem Değerlendirmesi-Tekrar Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2012). Psikoloji ve yaşam. Çev. Ed. Sart, G.). Nobel Yayıncılık. Ankara. Bölüm 7-16
16) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam - Psikolojiye giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Plotnik, R. (2009) Psikolojiye Giriş, Kaknüs Yayınları
Atkinson, R. L. & Atkinson, R. C. (2008). Psikolojiye Giriş. Arkadaş Yayınları.
Morris, C. G. (2015). Psikolojiyi Anlamak-Psikolojiye Giriş, Türk Psikologlar Derneği

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 4
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 5
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 1 5 5
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 75
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 7 14
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 14 14
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 117
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5