ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313TATOZ-PSK0073 Sosyal Psikoloji 2 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör.Dr. FUNDA GENÇ TURHAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Arş.Gör.Dr. FUNDA GENÇ TURHAN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin temel sosyal psikoloji yaklaşımları ve kuramları, sosyal biliş, sosyal algı, tutum değişimi, sosyal etki, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık gibi sosyal psikolojinin araştırma alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Psikolojik olguları, toplumsal süreçleri ve kültürel özellikleri dikkate alarak değerlendirme becerisi edinmelerinin desteklenmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireyin grup ve toplum içindeki tutum ve davranışları, sosyal kimlik, gruba aidiyet, gruplar arası ilişkiler ve kültürler arası etkileşimler kapsamlı bir şekilde incelenmektedir.
Dersin İçeriği: Sosyal psikoloji tarihi ile ilgili bilgilendirme yapılarak, sosyal psikolojinin temel yaklaşımları ve kuramları, araştırma alanları ve yöntemleri tanıtılacaktır. Sosyal biliş, sosyal algı, benlik ve kimlik, tutumlar ve tutum değişimi, kişilerarası çekim ve bilişsel çelişki ile ilgili bilgi verilecektir. Uyma ve itaat, önyargı, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık kavramlarına ilişkin bilgilendirme yapılacaktır. Grubun, toplumsal süreçlerin ve kültürün bireyin tutum ve davranışları üzerindeki etkileri, gruplar arası ve kültürler arası ilişkiler ele alınacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Derse özgü kural bulunmamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sosyal psikolojinin yaklaşımlarını ve kuramlarını tanımlar, temel araştırma alanlarını ve yöntemlerini açıklar.
  2) Bilişsel ve psikolojik değişkenleri sosyal bağlam ile ilişki kurarak değerlendirir.
  3) Grup içi ve gruplar arası süreçleri, sosyal etkiyi, tutumlar ile davranışlar ve bilişsel süreçler ile sosyal değişkenler arasındaki ilişkileri sosyal psikolojik kuramları çerçevesinde açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bireyin tutum ve davranışları ile toplumsal süreçler arasında ilişki kurar, bireyin tutum ve davranışlarını sosyal değişkenleri dikkate alarak değerlendirir.
  2) Mesleki çalışmalarını sosyal etkinin bireyin yaşamındaki rolüne, grup içi ve gruplar arası süreçlerin bireyin bilişsel, psikolojik ve sosyal gelişimine etkilerine önem vererek yürütür.
  3) Sosyal Psikoloji alanında yapılan çalışmaları eleştirel gözle değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ders kapsamında yapılan tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve araştırma ödevini etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir.
  2) Sosyal psikoloji alanına ilişkin güncel araştırmaları ve yayınları takip eder.
  3) Mesleki çalışmalarında psikolojik olguları ve toplumsal konuları sosyal psikolojik yaklaşımlar bağlamında değerlendirir.
  4) Sosyal değişkenlerin ve kültürel özelliklerin bireyin yaşamına etkilerine, grup içi ve gruplar arası sorunlara ilişkin farkındalık geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders ile İlgili Bİlgilendirme, Giriş
2) Sosyal Psikoloji Nedir? Sosyal Psikolojinin Tarihçesi Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 21- 38
3) Sosyal Psikoloji ’de Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 39-66
4) Sosyal Etki ve Uyma Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 67-100
5) Sosyal Biliş Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 101-128
6) Tutumlar ve Tutum Değişimi Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),129-178
7) İletişim, Tutum ve Propaganda Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK,179-219
8) (12-20 KASIM)VİZE HAFTASI – DERS YAPILMAYACAKTIR il 7 hafta içeriği
9)
9) Sosyalleşme ve Sosyal Gelişim Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 219-246
10) Benlik Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), ÇK, 247-318
11) Grup Yapı, Dinamik ve Süreçleri Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 271-318
12) Kişilerarası Çekim ve Yakın İlişkiler J.L Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith, Sosyal Psikoloji, Çev. Prof. Dr. Ali Dönmez, Ankara: İmge, 2003. (BUNDAN SONRA Freedman ve diğerleri ), 189-246
13) Sosyal Psikoloji, Kültür ve Toplumsal Cinsiyet Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), ÇK, 319-3
14) Sosyal Psikoloji, Kent ve Çevre J.L Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith, Sosyal Psikoloji, Çev. Prof. Dr. Ali Dönmez, Ankara: İmge, 2003. (BUNDAN SONRA Freedman ve diğerleri ,)621-658
15) FİNAL SINAV SÜRECİNİN BAŞLAMASI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir)
J.L Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith, Sosyal Psikoloji, Çev. Prof. Dr. Ali Dönmez, Ankara: İmge, 2003. (BUNDAN SONRA Freedman ve diğerleri )
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 5
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 5
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 15 15
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 97
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 17 17
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 144
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6