Dersin Amacı: |
Öğrencilerin temel sosyal psikoloji yaklaşımları ve kuramları, sosyal biliş, sosyal algı, tutum değişimi, sosyal etki, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık gibi sosyal psikolojinin araştırma alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Psikolojik olguları, toplumsal süreçleri ve kültürel özellikleri dikkate alarak değerlendirme becerisi edinmelerinin desteklenmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireyin grup ve toplum içindeki tutum ve davranışları, sosyal kimlik, gruba aidiyet, gruplar arası ilişkiler ve kültürler arası etkileşimler kapsamlı bir şekilde incelenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Sosyal psikoloji tarihi ile ilgili bilgilendirme yapılarak, sosyal psikolojinin temel yaklaşımları ve kuramları, araştırma alanları ve yöntemleri tanıtılacaktır. Sosyal biliş, sosyal algı, benlik ve kimlik, tutumlar ve tutum değişimi, kişilerarası çekim ve bilişsel çelişki ile ilgili bilgi verilecektir. Uyma ve itaat, önyargı, olumlu sosyal davranış ve saldırganlık kavramlarına ilişkin bilgilendirme yapılacaktır. Grubun, toplumsal süreçlerin ve kültürün bireyin tutum ve davranışları üzerindeki etkileri, gruplar arası ve kültürler arası ilişkiler ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal psikolojinin yaklaşımlarını ve kuramlarını tanımlar, temel araştırma alanlarını ve yöntemlerini açıklar.
|
2) Bilişsel ve psikolojik değişkenleri sosyal bağlam ile ilişki kurarak değerlendirir.
|
3) Grup içi ve gruplar arası süreçleri, sosyal etkiyi, tutumlar ile davranışlar ve bilişsel süreçler ile sosyal değişkenler arasındaki ilişkileri sosyal psikolojik kuramları çerçevesinde açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bireyin tutum ve davranışları ile toplumsal süreçler arasında ilişki kurar, bireyin tutum ve davranışlarını sosyal değişkenleri dikkate alarak değerlendirir.
|
2) Mesleki çalışmalarını sosyal etkinin bireyin yaşamındaki rolüne, grup içi ve gruplar arası süreçlerin bireyin bilişsel, psikolojik ve sosyal gelişimine etkilerine önem vererek yürütür.
|
3) Sosyal Psikoloji alanında yapılan çalışmaları eleştirel gözle değerlendirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ders kapsamında yapılan tüm çalışmalarda sorumluluk alır ve araştırma ödevini etkili bir şekilde hazırlamak için çaba gösterir.
|
2) Sosyal psikoloji alanına ilişkin güncel araştırmaları ve yayınları takip eder.
|
3) Mesleki çalışmalarında psikolojik olguları ve toplumsal konuları sosyal psikolojik yaklaşımlar bağlamında değerlendirir.
|
4) Sosyal değişkenlerin ve kültürel özelliklerin bireyin yaşamına etkilerine, grup içi ve gruplar arası sorunlara ilişkin farkındalık geliştirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile İlgili Bİlgilendirme, Giriş |
|
|
2) |
Sosyal Psikoloji Nedir? Sosyal Psikolojinin Tarihçesi |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 21- 38
|
|
3) |
Sosyal Psikoloji ’de Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 39-66
|
|
4) |
Sosyal Etki ve Uyma |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), 67-100
|
|
5) |
Sosyal Biliş
|
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 101-128
|
|
6) |
Tutumlar ve Tutum Değişimi |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),129-178
|
|
7) |
İletişim, Tutum ve Propaganda
|
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK,179-219
|
|
8) |
(12-20 KASIM)VİZE HAFTASI – DERS YAPILMAYACAKTIR |
il 7 hafta içeriği
|
|
9) |
|
|
|
9) |
Sosyalleşme ve Sosyal Gelişim
|
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 219-246
|
|
10) |
Benlik |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), ÇK, 247-318
|
|
11) |
Grup Yapı, Dinamik ve Süreçleri |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir),ÇK, 271-318
|
|
12) |
Kişilerarası Çekim ve Yakın İlişkiler
|
J.L Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith, Sosyal Psikoloji, Çev. Prof. Dr. Ali Dönmez, Ankara: İmge, 2003. (BUNDAN SONRA Freedman ve diğerleri ), 189-246
|
|
13) |
Sosyal Psikoloji, Kültür ve Toplumsal Cinsiyet |
Çiğdem Kağıtçıbaşı ve diğerleri (2014). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. (BUNDAN SONRA ÇK olarak geçecektir), ÇK, 319-3
|
|
14) |
Sosyal Psikoloji, Kent ve Çevre |
J.L Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith, Sosyal Psikoloji, Çev. Prof. Dr. Ali Dönmez, Ankara: İmge, 2003. (BUNDAN SONRA Freedman ve diğerleri ,)621-658
|
|
15) |
FİNAL SINAV SÜRECİNİN BAŞLAMASI |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
4 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
4 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
4 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
4 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
2 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
2 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
2 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
5 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|