ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0052 Yapı Bilgisi ve Malzemesi I 1 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60731TATOZ-MIM0271 - Mimari Anlatım Teknikleri | IMB3103 - Teknik Resim | IMT1001 - Teknik Resim | SRS 127 - Teknik Resim ve Tasarım
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi AYŞEGÜL ÇELTEKLİGİL
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencileri yapı endüstrisinde geçerli olan yapı malzemeleri, yapım sistemleri ve teknikleriyle tanıştırmaktır. Binaya etkileyen yükleri açıklayarak bu yüklere karşın taşıyıcı sistem seçimlerini, yığma ve betonarme iskelet yapım sisteminin tasarım prensiplerini ve dayanımlarını yapı malzemelerinin yapı elemanı tasarımında yerini ve özelliklerini öğreterek ilgili teknik çizimleri yapabilme ve mimari dili kullanabilme becerisini edindirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bina ve yapıma ilişkin temel kavramlar ve tanımlar; yapı ve bina kavramları, binayı etkileyen yükler, strüktür(taşıyıcı sistem), yapım sitemleri-yığma ve iskelet, betonarme iskelet sistemi gerekleri, tuğla, doğal taş, betonarme ve bağlayıcı yapı malzemeleri, zemin etüdleri, ve yapı elemanları- temeller, döşemeler, merdivenler, duvarlar sırasıyla anlatılarak ısı, nem, güneş performans gerekleri üzerinde durulur. Maket yapımı ve uygulama teknik çizimleri aracılığıyla yapı elemanlarının öğrenilmesini ve mimari anlatım dilini kullanabilmeyi içerir.

Derse Özgü Kurallar

Ders stüdyoda yapılır, uygulama kısmında teknik çizim çalışmaları ve maket yapımı içerir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Giriş düzeyinde, yapım sistemine bağlı olarak, bina ve inşa yöntemlerine dair bilgi sahibidir.
  2) Mimari tasarımın bir parçası olarak yapı elemanları konusunu bilir.
  3) Sığ ve derin temellerin özelliklerini bilir ve ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Strüktürel sistemler olarak yığma yapı ve betonarme yapıyı tanımlar ve analiz eder.
  2) Yapı elemanlarını tasarlar ve teknik çizimlerini yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Dersin Tanıtımı ve programı Yapı Kavramları, Strüktür , Yapı/Bina, Yapıların Sınıflandırılması, Yapı Malzemeleri Ders tanıtım dokümanı, ilgili kitap içi bölümler ve dokümanlar
2) Yükler: Yerçekimi, Rüzgar, Deprem Yığma Yapım Sistemi Tugla Yapı Malzemesi, Bağlayıcı Yapı malzemeleri Maket 1: Yığma Bina Ödev 01- sınıf içi uygulama
3) Yıgma yapım sistemler devam, Dogal Tas yapı malzemesi Uygulama 1: Yıgma yapı plan ve kesiti Ödev 02- sınıf içi uygulama
4) Iskelet Yapım Sistemleri, Betonarme, Ahsap, Celik; Betonrme İskelet Taşıyıcı Elemanlar Maket 2: Betonarme Bina Tasiyici Sistem Ödev 03- sınıf içi uygulama
5) Betonarme Iskelet Yapım Sistemi, Beton yapı malzemesi Uygulama 2: Betonarme Bina Plan ve Kesit Ödev 04- sınıf içi uygulama
6) Zemin ve Zemin Etütleri, Temel sistemleri-Yüzeysel Temeller, Isı, Su, Ses yalıtım Maket 3: Temel Ödev 05- sınıf içi uygulama
7) Temel sistemleri: Derin Temeller Uygulama 3 : Radye temel ve temel drenaj detayı Ödev 06- sınıf içi uygulama
8) Ara Sınav -
9) Dösemeler, Plak Doseme (tek yönlü-cift yönlü), Yapi Malzemeleri, Isı, Su , Ses yalıtım Maket 4: B.A Bina dösemeler Ödev 07- sınıf içi uygulama
10) Merdiven ilgili kavramlar, yapı malzemeleri Maket 5 : Merdiven Ödev 08- sınıf içi uygulama
11) Merdiven tipleri, yapı malzemeleri Uygulama 4: Merdiven plan, kesit, gorunus Ödev 09- sınıf içi uygulama
12) Dosemeler: Nervürlü, Kaset, Mantar Uygulama 5: Plak doseme ve nervurlu doseme Plan ve Kesit Ödev 10- sınıf içi uygulama
13) Duvarlar, duvar tipleri, yapı malzemeleri, Ses, Isı, Nem Yalıtım Maket 6: Dıs duvarlar, duvar bosluklari, ic duvarlar Ödev 11- sınıf içi uygulama
14) Uygulama 6: Bina plan, kesit , görünüs Ödev 12- sınıf içi uygulama Ödev 12- sınıf içi uygulama
15) Final sınavı -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ching, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayın 2014
Türkçü, Ç. Yapım: İlkeler, Malzemeler, Yöntemler, Çözümler
Yücesoy, L. Temeller, Duvarlar, Döşemeler, Yapı Yayın
Ertan, E. Mimarlıkta Yapı-Yapım
Emre Demirel, Strüktür Neden Gereklidir, Janus Yayıncılık 2017
Silver, P., McLean, W., Mimarlık Teknolojisine Giriş, YEM Yayın 2014
Murat Eriç, Yapı Fiziği ve Malzemesi, Birsen Yayınevi 2012
ADIM ADIM Serisi Yapı Malzemeleri, YEM Yayınları
N.Toydemir, E.Gürdal, L.Tanaçan Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme
Mimarlığın Temelleri Serisi; Yapım + Malzeme, Literatür Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Binan, Muhittin. Yapı Elemanları. İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul, 1986.
Açıkel, D., Altın, M., Dorum, A., Yapı Teknolojisi, Nobel Yayın
Çelebi, M. Rıfat. Yapı Bilgisi. İ.K.Ü. Yayınları, İstanbul, 2002.
Arslan, M., Yapı Teknolojileri 1-2, Seçkin Yayıncılık, 2008.
Simmons, H. A. and Olin, H. B. (2007). Construction, Principles, Materials, and Methods. John Wiley & Sons, Inc., Seventh Edition,
Türkçü, Çetin. Çağdaş Taşıyıcı Sistemler. Bilim Yayınevi, 2003.
Ambrose, J. Building structures. Hoboken, N.J.: Wiley, 2011.
Seely, Ivor H. (1994). Building Technology. London: MacMillan
Davies, N., Erkki Jokiniemi. Dictionary of Architecture and Building Construction. Elsevier: 2008.
Ching, Francis D. K. (2003). Building Construction Illustrated. John Wiley & Sons, Inc., Third Edition, New York.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. 5
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. 5
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 10 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 12 2 24
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 2 15 30
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5