Dersin Amacı: |
Öğrencilerin yaşam boyu gelişim yaklaşımı, gelişim psikolojisinin temel kavramları ve kuramları, araştırma yöntemleri, gelişim dönemleri ve alanları ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve önceki yaşam dönemlerinin sonraki dönemlere etkilerini dikkate alarak insan gelişimini değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. İki dönemlik bir ders olan yaşam boyu gelişim psikolojisi dersinin bu ilk döneminde, döllenmeden orta çocukluğa kadar süreçteki fiziksel, bilişsel, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir.
|
Dersin İçeriği: |
Yaşam boyu bakış açısı, gelişim psikolojisinin temel yaklaşımları, kuramları ve araştırma yöntemleri tanıtılacaktır. Gelişimin biyolojik temelleri, doğum öncesi gelişim, bebeklikte, erken, orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi verilecektir. Kalıtım ile çevre arasındaki etkileşimi, motor, bilişsel, duygusal ve ahlaki gelişim, zeka, dil, kişilik ve toplumsal cinsiyet gelişimi ele alınacaktır. Ailenin, akranların, okulun, kültürün çocuk gelişimi üzerine etkileri tartışılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gelişim psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
2) Çocukluk dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
|
2) Psikolojik değerlendirmelerinde sosyal bağlamın özelliklerini dikkate alır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
2) Çocuk gelişimi alanında yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
|
3) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
4) Çocuk gelişimini; farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve çocukluk döneminin diğer yaşam dönemleri ile ilişkisini dikkate alarak değerlendirir.
|
5) Psikoloji alanındaki klinik ve akademik çalışmalarını çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim ihtiyaçlarına göre şekillendirir.
|
6) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile İlgili Bilgilendirme, Yaşam Boyu Bakış Açısı
|
|
|
2) |
Gelişim Psikolojisi Kuramları
|
|
|
3) |
Gelişim Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri
|
|
|
4) |
Gelişimin Biyolojik Temelleri |
|
|
5) |
Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum
|
|
|
6) |
Bebeklikte Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
7) |
Bebeklikte Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Erken Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
10) |
Erken Çocuklukta Sosyo-Duygusal Gelişim I
|
|
|
11) |
Erken Çocuklukta Sosyo-Duygusal Gelişim II
|
|
|
12) |
Orta ve Geç Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
13) |
Araştırma Ödevi Sunumları |
|
|
14) |
Orta ve Geç Çocuklukta Sosyo-Duygusal Gelişim I
|
|
|
15) |
Orta ve Geç Çocuklukta Sosyo-Duygusal Gelişim II |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Santrock, J. W. (2012). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Diğer Kaynaklar: |
Boyd, B. ve Bee, H. (2009). Çocuk: Gelişim psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Çakar, F. S. (2017). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem Akademi.
Çelen, N. (2011). Ergenlik ve genç yetişkinlik. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
Erikson, E. H. (2014). İnsanın 8 evresi (G. Akkaya, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayınları
Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi (A. Dönmez, B. Onur ve H. N. Çelen, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
Miller,n P. H. (2017). Gelişim psikolojisi kuramları (Z. G. Ahçı, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Onur, B. (1997). Gelişim Psikolojisi. İmge Kitabevi Yayınları
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
5 |
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
5 |
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
4 |
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
5 |
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
3 |
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
5 |
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
5 |
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
5 |
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
5 |
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
4 |
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
5 |
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
5 |
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
5 |
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
2 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
3 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
4 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|