ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOS-PSK0158 Nöropsikoloji 3 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60313METOZ-PSK0032 - Fizyolojik Psikoloji
60313TATOZ-PSK0094 - Bilişsel Psikoloji
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amaçları aşağıda maddeler halinde sıralanmıştır:

1. İnsan davranışının nörobilişsel süreçlerinin anlaşılarak beyin-davranış arasındaki ilişkinin kurulması.
2. Kognitif (bilişsel) işlevlerinin ölçüm ve değerlendirilmesinde (Klinik Nöropsikoloji için) teorik ve pratik genel ilke ve prensiplerin edinilmesi,
3. Nöropsikolojik bozulma profillerinin tanımlanması ve ayırt edilmesi.
Dersin İçeriği: Ders, insan davranışının nörokognitif süreçleri, davranışsal nöroanatomi, klinik nöropsikolojik değerlendirme ve rehabilitasyon, spesifik nörokognitif bozukluklar ve bu bozuklukların nöropsikolojik profillerini içerir.

Derse Özgü Kurallar

Dersle ilgili kaynakların, kitap bölümlerinin, makalelerin öncesinde okunarak bilimsel hazırlığın yapılması.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) İnsan davranışının altında yatan nörobilişsel süreçleri açıklar.
  2)
    3.2) Nöropsikolojinin klinik ve araştırma uygulama alanlarına ilişkin teorik ve pratik temeller hakkında bilgi sahibi olur.
  3)
    4.3) Nöropsikoloji alanındaki yeni gelişmelerin ve çalışmaların farkında olur.
  4)
    5.4) Genel nöropsikolojik değerlendirmenin ilkeleri, klinik uygulamaları ve raporlandırması hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Bazı spesifik nörobilişsel bozuklukların nöropsikolojik profillerini predikte eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş: Temel Kavramlar, Kısa Tarihçe, Amaç ve Kapsam. Öktem,Ö(1994): Nöropsikolojik Testler ve Nöropsikolojik Değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi (Özel Sayı Psikolojik Testler I), 9(33), 33-44.
2) Klinik Nöropsikolojik Değerlendirme ve Bilişsel Alanlar 1. Öktem,Ö(1994): Nöropsikolojik Testler ve Nöropsikolojik Değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi (Özel Sayı Psikolojik Testler I), 9(33), 33-44. 2. Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş-Öget Öktem (2006). Nobel Tıp Kitabevleri. 3.Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 2: Mental Durumun Nöropsikolojik Değerlendirmesi (syf: 121-164). Yelkovan- Pfizer Yayınları.
3) Dikkat, Dikkatin Farklı Bileşenleri ve Dikkatin Mekansal Dağılımı: Kuramsal Çerçeve 1. Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri- Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 3: Dikkat Şebekesi, Konfüzyonel Durumlar ve İhmal Sendromları (syf: 174-238). Yelkovan- Pfizer Yayınları. 2. Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanmış ders notu ve önerilen bilimsel makaleler.
4) Dikkat, Yönelim ve Mekansal Dikkat: Klinik Uygulamalar Bilnot Bataryası-Yetişkin (2 Cilt) Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları-Prof. Dr. Sirel Karakaş (2017). Eğitim Yayınevi.
5) Bellek ve Amnezi Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 4: Bellek ve Amnezi (syf: 257-283). Yelkovan- Pfizer Yayınları.
6) Sözel ve Görsel Belleğin Klinik Değerlendirmesi: Uygulamalar Bilnot Bataryası-Yetişkin (2 Cilt) Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları-Prof. Dr. Sirel Karakaş (2017). Eğitim Yayınevi.
7) Görsel Mekansal İşlevler & 1. Ara Değerlendirme Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 7: Karmaşık Görsel İşlemleme Bozuklukları (syf: 332-363). Yelkovan- Pfizer Yayınları.
8) VİZE
9) Karmaşık Görsel-Mekansal İşlevler: Karmaşık Algısal Bozukluklar ve Agnoziler (Tanıma Bozuklukları) 1.Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 7: Karmaşık Görsel İşlemleme Bozuklukları (syf: 332-363). Yelkovan- Pfizer Yayınları. 2. Gerçek Bir Yanılsama Bilinç: Tevfik Alıcı (2019) Metisi BilimYayınları.
10) Görsel-Mekansal İşlevlerin Değerlendirilmesi: Uygulamalar Bilnot Bataryası-Yetişkin (2 Cilt) Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları-Prof. Dr. Sirel Karakaş (2017). Eğitim Yayınevi.
11) Yürütücü İşlevler ve Değerlendirilmesi 1. Bilnot Bataryası-Yetişkin (2 Cilt) Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları-Prof. Dr. Sirel Karakaş (2017). Eğitim Yayınevi. 2. Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanmış ders sunusu ve önerilen ilgili bilimsel makaleler.
12) Afazi ve Dilin Nöral Temeli. ve Dil İşlevlerinin Klinik Değerlendirilmesi Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004). Bölüm 5: Afazi ve Dilin Nöral Temelleri (syf: 294-307). Yelkovan- Pfizer Yayınları.
13) Spesifik Nörokognitif/Nöropsikiyatrik Bozuklukların Nöropsikolojik Profillerine İlişkin Bir Özet & İkinci Küçük Sınav
14) Nöropsikolojik Test Raporu: Yazım ve Yorumlamada Genel İlkeler Örnek bir Raporlama ve Yorumlama
15) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunuları
Klinik Nöropsikoloji ve Nöropsikiyatrik Hastalıklar- Emre Kumral (Edt.). (2018). Güneş Tıp Kitabevleri (Temel Kaynak).
Diğer Kaynaklar: 1. Nöropsikolojik Rehabilitasyon: Teori, Modeller, Terapi ve Sonuçlar- Lütfü Hanoğlu (2019, 1. basım). Medipol Üniversitesi Yayınevi.
2. Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri-Marsel Mesulam (Çev. Edt. Hakan Gürvit) (2004) Yelkovan-Pfizer Yayınları.
3. Bilnot Bataryası-Yetişkin (2 Cilt) Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları-Prof. Dr. Sirel Karakaş (2017). Eğitim Yayınevi.
4. Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş-Öget Öktem (2006). Nobel Tıp Kitabevleri.
5. Gerçek Bir Yanılsama Bilinç: Tevfik Alıcı (2019) Metisi BilimYayınları.
6. Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanmış ders sunuları

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar.
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir.
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 58
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5