Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin travma psikolojisi ve travmatik yaşam olaylarına ilişkin temel bir anlayış geliştirmeleri; bireysel ve toplumsal travmanın etki ve sonuçları, toplumsal özellikler ve kültür bağlamında travmanın tanımlanması çerçevesinde farkındalık sahibi olmaları, güncel değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarına ilişkin bilgi edinmeleri ve ilişkili vakaları ele alınan yaklaşımlar çerçevesinde tartışabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında travma ve travmaya ilişkin kavramlar, travmanın tarihçesi, birey ve toplum üzerindeki etkileri ve belirtileri, toplumsal özellikler ve kültürü bağlamında travma, psikolojik sağlamlık, travma sonrası gözlemlenen psikolojik semptom ve bozukluklar, peri-travma ve post travmatik stres bozukluğu, stres, afet psikolojisi, afet sonrası travma, kayıp ve yas süreci, psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları ve bireysel müdahaleler, EMDR, ikincil travmalar, psiko-sosyal müdahale yaklaşımları ve travma sonrası büyüme konuları ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travmanın tanımını, kapsamını, bireysel ve toplumsal etkilerini bilir.
|
2) Öğrenciler travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkileri bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travma yaşantısının psikolojik ve sosyolojik sonuçlarını bilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travma sürecinde müdahale yöntemlerini değerlendirir ve klinik değerlendirmeler hakkında farkındalık sahibi olur.
|
2) Öğrenciler travmayla ilişkili hukuki temelleri ve devlet politikalarını bilir
|
3) Öğrenciler travma sonrası psikolojik danışma sürecini bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Travma, Travmaya İlişkin Kavramlar ve Belirtileri |
|
|
2) |
Toplum ve Kültür Açısından Travmanın Etkileri |
|
|
3) |
Stres ve Travma Psikolojisi |
|
|
4) |
Travma ve Psikolojik Sağlamlık |
|
|
5) |
Travmanın Birey ve Toplum Üzerindeki Etkileri |
|
|
6) |
Peri-travma ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) |
|
|
7) |
Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Psikolojik Bozukluklar |
|
|
8) |
Ara Değerlendirme |
|
|
9) |
Afet Psikolojisi |
|
|
10) |
Kayıp ve Yas |
|
|
11) |
Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme |
|
|
12) |
Travma Odaklı Tedavi Yaklaşımları |
|
|
13) |
Psiko-sosyal Müdahale Yaklaşımları |
|
|
14) |
Travma Sonrası Büyüme |
|
|
15) |
Travma Çalışmalarında Klinik Olgular/Vaka Çalışması |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
|
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
|
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
|
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
|
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
|
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
|
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
|
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
|
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
|
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
|
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
|
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
|
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
|
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|