ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOS-PSK0276 Toplumsal Cinsiyet ve Psikoloji 4 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders VI
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet farklılıklarına ilişkin sosyal psikoloji, psikoloji ve toplumsal cinsiyet kuramlarını incelemek ve cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kavram ve geniş anlamda toplumsal cinsiyetle ilişkili sosyal bilimler araştırmalarına odaklanarak toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığını ve süreklilik arz ettiğiyle yaşamımızın farklı alanlarında yarattığı dinamikleri tartışmayı hedefleyen, giriş niteliğinde bir derstir. Ders kapsamında toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf, din, “ırk” ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim-etkileşim noktalarını da inceleyerek, toplumsal cinsiyetin kişilerarası ilişkiler, aile ve iş hayatı gibi bağlamlardaki önemine odaklanacağız. Ders, ders anlatımı, ve tartışmalardan oluşacak, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılığı ve cinsiyet rollerinin sonuçlarını farklı açılardan değerlendirme yetisi kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Cinsiyete ilişkin bakış açıları; cinsiyet- toplumsal cinsiyet ilişkisi; cinsiyetler arası ilişkiler, toplumsal cinsiyete dair normlar; beden ve estetik algıları; kalıp-yargılar; kadınlık-erkeklik, toplumsal roller; temsiller; erkeklik, cinsiyetçilik; feminist kuram; cinsiyetçilik ve cinsel şiddet; sosyal biliş, toplumsal cinsiyet ilişkisi ve kültür gibi konulara odaklanılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet arasındaki farkı
  2) Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin toplumsal olarak inşası
  3) Feminist kuram içindeki farklı ekollerin toplumsal cinsiyet kavramına yaklaşımı
  4) Cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi temel kavramları tanımlamak; bu kavramlar hakkındaki farklı bakış açılarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek
  5) Toplumsal cinsiyet farklılıklarının biyolojik, bireysel, çevresel ve toplumsal boyutları
  6) Toplumsal cinsiyete ilişkin mevcut kalıp-yargıları; toplumsal cinsiyetin üretildiği ve sürdürüldüğü mekanizmalar
  7) Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmalar
  8) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini toplumsal düzen, aile, iş yaşamı, medya, eğitim ve psikoloji disiplini gibi kurumsal yapılarda tartışma
  9) Toplumsal cinsiyet eşitliğine olumlu yönde nasıl katkı sağlayabileceği
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel Başlangıç Ders izlencesi, içeriği ve değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi
2) Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş Quest&Hide, Bölüm1, 1-26
3) Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-1 Quest&Hide, Bölüm 2, 28-,50
4) Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-2 Quest&Hide, Bölüm 2, 50-59
5) Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-3 Dökmen, Bölüm 1, 17-41
6) Toplumsal Cinsiyet Kalıp-yargıları ve Ayrımcılık Quest&Hide, Bölüm 3, 62-82
7) ARA SINAV DERS METİNLERİ
8) Toplumsal Cinsiyet Sınıf-Etnisite ve “Irk” Quest & Hide, Bölüm 4, 83-110
9) Toplumsal Cinsiyet ve Biyoloji; Toplumsal Cinsiyet ve Gelişim Quest&Hide, Bölüm 10, 224-240; Quest&Hide, Bölüm 7, 151-180
10) Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet ve Cinsellik ve Cinsel Yönelim Quest&Hide, Bölüm 12 ve Bölüm 13, 271-294; 295-310
11) Toplumsal Cinsiyet, Duygular ve İletişim Quest&Hide, Bölüm 5 ve Bölüm 6; 111-132_ 133-150
12) Toplumsal Cinsiyet, İş-Emek ve Başarı Quest&Hide, Bölüm 8 ve Bölüm 9, 181-200; 201-222
13) Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Ruh Sağlığı Quest&Hide, Bölüm 11 ve Bölüm 15, 241- 270; 340-366
14) Erkeklik Quest&Hide, Bölüm 16, 367-394
15) Toplumsal Cinsiyet Temelli Şiddet & Genel Değerlendirme Quest & Hide, Bölüm 14, 312-337
16) FİNAL HAFTASI DERS MATERYALİ
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nicole M. Else-Quest & Janet Shibley- Hyde, Kadın Psikolojisi ve Toplumsal Cinsiyet: İnsan Deneyiminin Yarısı ve Daha Fazlası, 9. Basımdan Çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayın, 2021.
Zehra Y. Dökmen, Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2009.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar.
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir.
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ