Dersin Amacı: |
Bu ders, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet farklılıklarına ilişkin sosyal psikoloji, psikoloji ve toplumsal cinsiyet kuramlarını incelemek ve cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kavram ve geniş anlamda toplumsal cinsiyetle ilişkili sosyal bilimler araştırmalarına odaklanarak toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığını ve süreklilik arz ettiğiyle yaşamımızın farklı alanlarında yarattığı dinamikleri tartışmayı hedefleyen, giriş niteliğinde bir derstir. Ders kapsamında toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf, din, “ırk” ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim-etkileşim noktalarını da inceleyerek, toplumsal cinsiyetin kişilerarası ilişkiler, aile ve iş hayatı gibi bağlamlardaki önemine odaklanacağız. Ders, ders anlatımı, ve tartışmalardan oluşacak, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılığı ve cinsiyet rollerinin sonuçlarını farklı açılardan değerlendirme yetisi kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Cinsiyete ilişkin bakış açıları; cinsiyet- toplumsal cinsiyet ilişkisi; cinsiyetler arası ilişkiler, toplumsal cinsiyete dair normlar; beden ve estetik algıları; kalıp-yargılar; kadınlık-erkeklik, toplumsal roller; temsiller; erkeklik, cinsiyetçilik; feminist kuram; cinsiyetçilik ve cinsel şiddet; sosyal biliş, toplumsal cinsiyet ilişkisi ve kültür gibi konulara odaklanılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet arasındaki farkı
|
2) Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin toplumsal olarak inşası
|
3) Feminist kuram içindeki farklı ekollerin toplumsal cinsiyet kavramına yaklaşımı
|
4) Cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi temel kavramları tanımlamak; bu kavramlar hakkındaki farklı bakış açılarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek
|
5) Toplumsal cinsiyet farklılıklarının biyolojik, bireysel, çevresel ve toplumsal boyutları
|
6) Toplumsal cinsiyete ilişkin mevcut kalıp-yargıları; toplumsal cinsiyetin üretildiği ve sürdürüldüğü mekanizmalar
|
7) Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmalar
|
8) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini toplumsal düzen, aile, iş yaşamı, medya, eğitim ve psikoloji disiplini gibi kurumsal yapılarda tartışma
|
9) Toplumsal cinsiyet eşitliğine olumlu yönde nasıl katkı sağlayabileceği
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Genel Başlangıç
Ders izlencesi, içeriği ve değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi |
|
|
2) |
Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş
|
Quest&Hide, Bölüm1, 1-26
|
|
3) |
Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-1
|
Quest&Hide, Bölüm 2, 28-,50
|
|
4) |
Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-2
|
Quest&Hide, Bölüm 2, 50-59
|
|
5) |
Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavram ve Kuramlar-3
|
Dökmen, Bölüm 1, 17-41
|
|
6) |
Toplumsal Cinsiyet Kalıp-yargıları ve Ayrımcılık
|
Quest&Hide, Bölüm 3, 62-82
|
|
7) |
ARA SINAV |
DERS METİNLERİ
|
|
8) |
Toplumsal Cinsiyet Sınıf-Etnisite ve “Irk”
|
Quest & Hide, Bölüm 4, 83-110
|
|
9) |
Toplumsal Cinsiyet ve Biyoloji; Toplumsal Cinsiyet ve Gelişim
|
Quest&Hide, Bölüm 10, 224-240; Quest&Hide, Bölüm 7, 151-180
|
|
10) |
Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet ve Cinsellik ve Cinsel Yönelim |
Quest&Hide, Bölüm 12 ve Bölüm 13, 271-294; 295-310
|
|
11) |
Toplumsal Cinsiyet, Duygular ve İletişim
|
Quest&Hide, Bölüm 5 ve Bölüm 6; 111-132_ 133-150
|
|
12) |
Toplumsal Cinsiyet, İş-Emek ve Başarı
|
Quest&Hide, Bölüm 8 ve Bölüm 9, 181-200; 201-222
|
|
13) |
Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Ruh Sağlığı
|
Quest&Hide, Bölüm 11 ve Bölüm 15, 241- 270; 340-366
|
|
14) |
Erkeklik
|
Quest&Hide, Bölüm 16, 367-394
|
|
15) |
Toplumsal Cinsiyet Temelli Şiddet & Genel Değerlendirme |
Quest & Hide, Bölüm 14, 312-337
|
|
16) |
FİNAL HAFTASI |
DERS MATERYALİ
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
|
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
|
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
|
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
|
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
|
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
|
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
|
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
|
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
|
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
|
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
|
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
|
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
|
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|