ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOS-PSK0245 Çocuk Psikolojisi 3 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders II
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile, arkadaş, okul yapısı içinde çocuk; oyunun çocuk gelişiminde önemi, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocukluk dönemi uyum ve davranış bozuklukları, atipik gelişimi anlamak ve özel gereksinimleri olan çocuklar hakkında bilgileri edinir.
Dersin İçeriği: Bu ders; çocuk psikolojisinin konusu, tarihçesi ve yöntemi ile gelişimin incelenmesi, doğum öncesi dönemde gelişim, doğum sonrası dönemde gelişim bebeklik dönemindeki gelişim, ilk çocuklukta gelişim, son çocuklukta gelişim, benlik, cinsiyet ve cinsiyet rolleri, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen, Atipik gelişim, alt ıslatma (enuresis), dışkı kaçırma (encopresis), parmak emme, tırnak yeme, çocukta tikler, yalan söyleme, çalma-hırsızlık, konuşma bozuklukları-kekemelik, karşıt olma- karşı gelme bozukluğu, bağımlılık, davranım bozukluğu, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (ADHD), özel öğrenme güçlüğünü içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
  2) Bebeklik dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
  3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar. İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar.
  4) Son çocukluk döneminde gelişimin bilişsel ve sosyal gelişim basamaklarını açıklayabilir. Bu dönem çocuğunun ruhsallığı, aile ve arkadaş ilişkileri, okula yönelik olumsuz yaklaşımlarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İlk çocuklukta döneminde görülen Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme nedenlerini ve müdahale yöntemlerini açıklar Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolünün önemini bilir ve İlk çocuklukta kritik yaşların tüm gelişim sürecindeki önemini açıklayabilir.
  2) Akademik ve klinik çalışmalarında çocuğun fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini ele alır.
  3) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
  4) Çocuğun iç dünyasını ve bilinçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), nasıl kullanılacağını bilir.takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
  2) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Çocuk Psikolojisinin Konusu, yöntem, gelişimin tanımlanması, gelişimin evreleri, bedensel gelişim, bilişsel gelişim, motor gelişim, dil gelişimi, duygusal gelişim, sosyal gelişim
2) Bebeklik dönemindeki gelişim; bedensel gelişim, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim.
3) İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar.
4) İlk çocuklukta gelişim. Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme. Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolü. İlk çocuklukta kritik yaşlar
5) Son çocuklukta gelişim. Bilişsel, sosyal gelişim. Çocuk psikolojisi, aile ve arkadaş ilişkileri, okul reddi
6) Okul çağı çocuğunda ahlaki gelişim. Psikanalitik, bilişsel, davranışsal kuramların perspektifinden ahlak gelişimi. Kohlberg Ahlak Gelişim basamakları
7) Çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen. Ebeveyn tutumları, aile içinde disiplin, arkadaşlık ilişkileri, okul, okul başarısı, okula gitme korkuları, okul reddi ve sebepleri, okula hazır oluş.
8) Vize
9) Yaşlara göre oyunda görülen gelişim, oyun kuramları. Çocuğun iç dünyasını ve bilnçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplama
10) Atipik gelişim. Dışsallaştırma ve içselleştirme sorunları, Yaygın gelişimsel bozukluklar (Otizm, Asperger, Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu · Rett Bozukluğu, Başka türlü adlandırılmayan yaygın gelişimsel bozukluğu.Tanı ölçütleri. Zihin Kuramı.
11) Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Tanı Ölçütleri, DEHB tedavisinde kullanılan terapi yöntemleri. Davranışsal yöntemler, Bilişsel Davranışçı Yöntemler, bilişsel becerileri geliştirme yöntemleri (dikkat, organizasyon, planlama, bellek)
12) İçselleştirme Sorunları.Yeme Bozuklukları, depresyon, intihar. Tedaviye yönelik "Çözüm Odaklı Yaklaşım". Vaka paylaşımı.
13) Araştırma Ödevi Sunumları
14) Kaygı Bozuklukları: Ayrılma Kaygısı Bozukluğu, Sosyal Kaygı Bozukluğu, Yaygın Anksiyete Bozukluğu. Çocuklarda Kaygı Azaltma Yöntemleri.
15) kardeş ilişkileri, öfke ve saldırganlık, mindfulness- bilinçli farkındalık pratikleri, aile içinde pozitif disiplin, çocukluk çağı korkuları.
16) Yıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Bee, H., Boyd, D. (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi. Kaknüs Psikoloji, İstanbul.
2. Gander, M. J., Gardiner, H. W. (2015). Çocuk ve Ergen Gelişimi. İmge Kitabevi, Ankara.
3. Yavuzer, H. (2005). Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul.
4. Einon, D.(2015). Bebeklikten Okula Öğrenmede İlk Adımlar.Remzi Kitabevi, İstanbul.
5. Yavuzer, H. (2007). Çocuğu Tanımak ve Anlamak. Remzi Kitabevi, İstanbul.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar.
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir.
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır.
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 24 24
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 13 2 26
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 120
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5