Dersin Amacı: |
Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile, arkadaş, okul yapısı içinde çocuk; oyunun çocuk gelişiminde önemi, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocukluk dönemi uyum ve davranış bozuklukları, atipik gelişimi anlamak ve özel gereksinimleri olan çocuklar hakkında bilgileri edinir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; çocuk psikolojisinin konusu, tarihçesi ve yöntemi ile gelişimin incelenmesi, doğum öncesi dönemde gelişim, doğum sonrası dönemde gelişim bebeklik dönemindeki gelişim, ilk çocuklukta gelişim, son çocuklukta gelişim, benlik, cinsiyet ve cinsiyet rolleri, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen, Atipik gelişim, alt ıslatma (enuresis), dışkı kaçırma (encopresis), parmak emme, tırnak yeme, çocukta tikler, yalan söyleme, çalma-hırsızlık, konuşma bozuklukları-kekemelik, karşıt olma- karşı gelme bozukluğu, bağımlılık, davranım bozukluğu, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (ADHD), özel öğrenme güçlüğünü içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocuk psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
2) Bebeklik dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar. İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar.
|
4) Son çocukluk döneminde gelişimin bilişsel ve sosyal gelişim basamaklarını açıklayabilir. Bu dönem çocuğunun ruhsallığı, aile ve arkadaş ilişkileri, okula yönelik olumsuz yaklaşımlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İlk çocuklukta döneminde görülen Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme nedenlerini ve müdahale yöntemlerini açıklar Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolünün önemini bilir ve İlk çocuklukta kritik yaşların tüm gelişim sürecindeki önemini açıklayabilir.
|
2) Akademik ve klinik çalışmalarında çocuğun fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini ele alır.
|
3) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
|
4) Çocuğun iç dünyasını ve bilinçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), nasıl kullanılacağını bilir.takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
2) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Çocuk Psikolojisinin Konusu, yöntem, gelişimin tanımlanması, gelişimin evreleri, bedensel gelişim, bilişsel gelişim, motor gelişim, dil gelişimi, duygusal gelişim, sosyal gelişim |
|
|
2) |
Bebeklik dönemindeki gelişim; bedensel gelişim, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim. |
|
|
3) |
İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar. |
|
|
4) |
İlk çocuklukta gelişim. Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme. Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolü. İlk çocuklukta kritik yaşlar |
|
|
5) |
Son çocuklukta gelişim. Bilişsel, sosyal gelişim. Çocuk psikolojisi, aile ve arkadaş ilişkileri, okul reddi |
|
|
6) |
Okul çağı çocuğunda ahlaki gelişim. Psikanalitik, bilişsel, davranışsal kuramların perspektifinden ahlak gelişimi. Kohlberg Ahlak Gelişim basamakları |
|
|
7) |
Çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen. Ebeveyn tutumları, aile içinde disiplin, arkadaşlık ilişkileri, okul, okul başarısı, okula gitme korkuları, okul reddi ve sebepleri, okula hazır oluş. |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Yaşlara göre oyunda görülen gelişim, oyun kuramları. Çocuğun iç dünyasını ve bilnçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplama |
|
|
10) |
Atipik gelişim. Dışsallaştırma ve içselleştirme sorunları, Yaygın gelişimsel bozukluklar (Otizm, Asperger, Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu · Rett Bozukluğu, Başka türlü adlandırılmayan yaygın gelişimsel bozukluğu.Tanı ölçütleri. Zihin Kuramı. |
|
|
11) |
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Tanı Ölçütleri, DEHB tedavisinde kullanılan terapi yöntemleri. Davranışsal yöntemler, Bilişsel Davranışçı Yöntemler, bilişsel becerileri geliştirme yöntemleri (dikkat, organizasyon, planlama, bellek) |
|
|
12) |
İçselleştirme Sorunları.Yeme Bozuklukları, depresyon, intihar. Tedaviye yönelik "Çözüm Odaklı Yaklaşım". Vaka paylaşımı. |
|
|
13) |
Araştırma Ödevi Sunumları |
|
|
14) |
Kaygı Bozuklukları: Ayrılma Kaygısı Bozukluğu, Sosyal Kaygı Bozukluğu, Yaygın Anksiyete Bozukluğu. Çocuklarda Kaygı Azaltma Yöntemleri. |
|
|
15) |
kardeş ilişkileri, öfke ve saldırganlık, mindfulness- bilinçli farkındalık pratikleri, aile içinde pozitif disiplin, çocukluk çağı korkuları. |
|
|
16) |
Yıl sonu sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. |
|
|
1.1 Psikolojinin diğer sosyal bilim alanları ile ilişkileri hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgisine dayanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz eder. |
|
|
1.2 Veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilir. |
|
|
1.3 Psikolojinin farklı alt dallarında akademik, klinik ve diğer uygulama alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi, beceri ve deneyim sahibidir. |
|
|
1.4 Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklar; psikoloji süreçlerini analiz eder. |
|
2) |
Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. |
|
|
2.1 Bireysel özellikleri ve sorunları sosyal bağlamı dikkate alarak değerlendirir. |
|
|
2.2 Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamaya çalışır. |
|
|
2.3 Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar ile ilgili yeni bilgi edinir. |
|
|
2.4 Psikoloji alanındaki eğitimlere katılarak bir psikolog olarak becerilerini geliştirir. |
|
3) |
Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. |
|
|
3.1 Mesleki çalışmalarında ileri düzeyde analiz etme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri gösterir. |
|
|
3.2 Akademik ve uygulamalı çalışmalarda önyargılı olmadan, ayrımcılık yapmadan ve mesleki etik ilkeleri temel alarak hareket eder. |
|
|
3.3 Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar yapar, mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlar. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosu’nda en az B1 düzeyinde tanımlanan yabancı dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|