ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Gastronomi ve Mutfak SanatlarıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOS-GAS0026 Şarap Kültürü 3 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÇİSE GÖKCE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders daha önce hiç şarap bilgisi olmayan veya çok az bilgi sahibi gastronomi öğrencilerine kapsamlı bir temel şarap bilgisi kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler bu derste “şaraba dair” ana başlıklar altındaki temel bilgileri edinebilir, F&B kariyerlerinde şarap konusundaki gelişimlerini üzerine inşa edebilecekleri sağlam bir taban oluşturabilirler.
Dersin İçeriği: Öğrenciler öncelikle şarabın ne olduğunu ve üretimsel süreçlerini öğreneceklerdir. Bu temel farklı stil ve çeşitlerdeki şarapları anlamak için gereklidir. Eğitim döneminde ilerledikçe şarabın tarihteki yolculuğu, vinikültür, dünya şarapları, önemli şarap bölgeleri, klasik kupajlar, şarabın sistematik degüstasyonu, saklanması ve yemek ve şarap uyumuna dair konular incelenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Şarabın tarihteki yerini ve gelişimine yön veren olayları anlama.
  2) Şarabın ne olduğunu ve maddesel içeriğini değerlendirme.
  3) Şarabın üretim süreçlerini açıklayabilir.
  4) Farklı karakterlerdeki şarap çeşit ve stillerini ayırt edebilir.
  5) Dünyanın önemli şarap bölgelerini, şaraplık üzümlerini ve klasik kupajlarını tanımlayabilir.
  6) Şarap etiketlerinden içeriklerini ayırt edebilir.
  7) Şarapların türüne göre çeşitlilik gösteren gastronomik kullanım alanlarını karşılaştırabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı şarap stillerini ve şaraplık üzümleri ayırt edebilir.
  2) Restoran veya etkinlik özelinde uygun şarap listeleri oluşturabilir.
  3) Uyumlu şarapları teşhis edebilir.
  4) Şarap degüstasyonu ve yemek eşleşmesi yapabilir.
  5) Şarapları karakterlerine uygun sürelerde ve doğru koşullarda muhafaza edebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Şaraba dair temel kavramlar. Bağ, asma, şarap, üzüm, rekolte, teruar, kupaj ve monosepaj, sek. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
2) Vinikültür’e giriş. Beyaz ve kırmızı şarap yapımı. Farklı tip ve stillerde şarapların üretimsel farklılıkları ve karakteristikleri. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
3) Şarap stillerini anlamak: Köpüren ve fortifiye şaraplar. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
4) Dünya’da ve Türkiye’de şaraplık asil ve ana üzümler. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
5) Şarapta eski dünya yeni dünya ve antik dünya. Etiket okumaya giriş. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
6) Dünya’nın ve Türkiye’nin önemli şarap bölgeleri. Üzümlerin iklime göre gösterdikleri değişim. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
7) Şarap apelasyon ve mevzuatları. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
8) Ara Sınav
9) Uygun saklama koşulları. Yıllandırma. Mantar ve diğerleri. Buşone kavramı ve şaraptaki başka hatalar. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
10) Sistematik şarap tadımına giriş. Şarap degustasyonu. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
11) Yemek şarap uyumunun temel prensipleri. “Birlikte yetişen birlikte yakışır” OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
12) Şarap servisi, şişe ve bardak tipleri. Genel tekrar ve soru cevap. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
13) Eğitim gezisi. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Oxford Companion to Wine - Jancis Robinson; Julia Harding
Dünya Şarap Atlası - Hugh Johnson; Jancis Robinson
Kevin Zraly's Windows on the World Complete Wine Course
What to Drink with What You Eat - Andrew Dornenburg, Karen A. Page
Şarap Rehberi: Wine Folly Ekibinden Pratik Bilgiler
IWSA Çevrimiçi Kaynakları Materyal

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme
2) Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme
3) Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme
4) İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme.
5) Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime
6) Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme
7) Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme.
8) Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme.
9) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme
10) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme
11) Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme.
12) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev
Teknik Gezi
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 36
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 91
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4