Dersin Amacı: |
Hastalıkların oluşmasında beslenme ile ilgili temel etmenlerin neler olduğunu, hastalık sırasında beslenmesinde yapması gereken temel değişiklikleri kavraması ve besinlerin hazırlanması ve pişirilmesinde sağlık açısından önemli kuralları bilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Beslenme-Sağlık İlişkisi, Sindirim Sistemi Hastalıklarında Beslenme, Karacaiğer, Safra Kesesi ve Pankreas Hastalıklarında Beslenme, Böbrek Hastalıklarında Beslenme, Diyabetus Mellitusta Beslenme, Kardiyovasküler Hastalıklarda Beslenme, Bağışıklık Sistemi, İnflamasyon ve Enfeksiyon Hastalıklarında Beslenme, Besin Alerjileri ve İntolerans, Kanserde Beslenme, Sinir Sistemi Hastalıklarında Beslenme, Kemik ve Eklem Hastalıklarında Beslenme, Cilt Sağlığı ve Hastalıklarında Beslenme, Alkol ve Sigaranın Hastalıklardaki Etkisi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hastalıkların patolojisini temel düzeyde anlayabilir.
|
2) Hastalık ve beslenme arasındaki kuvvetli ilişkiyi kavrayabilir.
|
3) Hastalık durumuna göre temel düzeyde besin seçimi yapabilir.
|
4) Hastalığa göre besinlere farklı pişirme teknikleri uygulaması gerektiğini bilir.
|
5) Bağırsak mukoza ve florasındaki patolojik değişikliklerin hastalıklar ile ilişkisini kavrayarak besinsel nedenleri ile ilişkilendirebilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Hastalığın Çevresel Faktörleri- Beslenme ve Hastalık İlişkisi |
Power point sunumları
|
Tekrar ve olgu örnekleri |
2) |
Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Beslenme |
Power Point sunumları
|
|
3) |
Karaciğer hastalıklarında beslenme |
Power point sunumları
|
Vaka üzerinde tekrar |
4) |
Kardiyovasküler Hastalıklarda Beslenme |
Power point sunumları
|
Olgu üzerinde tekrar |
5) |
Diyabette Beslenme İlkeleri |
Power point sunumları
|
Vaka üzerinden tekrar |
6) |
Böbrek Hastalıklarında Beslenme |
Power point sunumları
|
Vaka üzerinde tekrar |
7) |
Safra Kesesi ve Pakreas Hastalıklarında Beslenme |
Power point sunumları
|
Hastalığa uygun menü hazırlama |
8) |
Bağışıklık Sistemi |
Power point sunumları
|
|
9) |
Besin Alerjileri ve Besin İntoleransı Kavramları ve Beslenme İlişkisi |
Power point sunumları
|
Vaka üzerinde tekrar |
10) |
Kanser ve Beslenme |
Power point sunumları
|
|
11) |
İnflamasyon ve Enfeksiyon Hastalıklarında Beslenme |
power point sunumları
|
|
12) |
Sinir Sistemi Hastalıklarında Beslenme |
Power point sunumları
|
|
13) |
Kemik ve Eklem Rahatsızlıklarında Beslenme |
Power point sunumları
|
vaka üzerinde tekrar |
14) |
Alkol ve sigaranın hastalıklar üzerindeki etkisi |
Power point sunumları
|
Vaka üzerinden anlatım |
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Mutfak sanatının gerektirdiği temel bilgilere sahiptir. |
5 |
|
1.1 Alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
1.2 Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur. |
|
|
1.3 Çiğ ya da ham yiyeceklerin ve içeceklerin hazırlanmadan sunum sürecine kadar geçen prosesler konusunda uzmanlaşır. |
|
|
1.4 Yerli ve yabancı mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir. |
|
|
1.5 Ülke ve dünyanın belli mutfaklarının temel prensiplerini bilir. |
|
|
|
|
2) |
Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçlerin farkındadır. |
4 |
|
2.1 Gıda hijyeni, satın alma ve depolama ilkelerini açıklar. |
4 |
|
2.2 Yiyecek-içecek işletmelerinin yönetimi ve organizasyonlar konusunda temel bilgilere sahip olur. |
|
3) |
Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlayarak, gerekli ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanarak yeni sunumlar geliştirir. |
|
|
3.1 Çalıştığı kurumdaki konukların yiyecek ve içecek taleplerini hazırlar. |
|
|
3.2 Mutfakta sanitasyon ve güvenlik kurallarını uygular. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatı içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgiyi uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
2 |
2 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
44 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
48 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |