ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İş ve Örgüt Psikolojisi TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313TATOZ-IOP0021 İş ve Örgüt Psikolojisi 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SEMİHA FÜSUN AKDAĞ AYCİBİN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. ÜMİT DENİZ İLHAN
Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dr. Öğr. Üyesi SEMİHA FÜSUN AKDAĞ AYCİBİN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere İş ve Örgüt Psikolojisi alanının inceleme konuları, içerik ve gelişimi hakkında temel bilgileri kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler kavramsal bilgilerin yanı sıra, İş Psikolojisi alanına dair bilgilerin örgütsel alandaki uygulamalara olan yansımalarını da öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu derste İş ve Örgüt Psikolojisinin gelişimi, ele aldığı konular, tarihsel olayların alanın gelişime etkileri, alanın kullandığı bilimsel yöntemler ve İş ve Örgüt Psikolojisi alanına giren temel konular incelenmektedir. Bu kapsamda evrilen çalışma ilişkileri ve çalışmanın değişen anlamı, insan kaynakları yönetiminin gelişimi, kuşak farklılıkları ve çalışma değerleri, insan kaynakları yönetimi fonksiyonları gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikolojinin bilimsel bir disiplin olarak konumlanışını ve davranışsal ve zihinsel süreçlere yaklaşımını tarihsel bir perspektif içinde kavrar.
  2) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak değerlendirebilecek kavramsal ve teorik çatıya sahiptir.
  3) Bir bireyin gelişimsel süreçlerini yaşam boyu anlayışıyla ve bu süreçlerin karşılıklı etkileşimlerini göz önüne alarak açıklar
  4) Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini ve yöntemlerini bilir.
  5) Çalıştığı alanda psikolojik sağlığı koruyacak davranış ve uygulamaların benimsenmesinde rol alır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilişsel bir sistem olarak insan zihnin yapısı, işleyişi ve beyin, zihin ilişkisini kavramıştır.
  2) Canlıların öğrenme becerilerini açıklayan temel kavram ve ilkeleri kavramıştır.
  3) İş Analizi süreçlerini planlayıp yürütebilir.
  4) Sahada kişisel görüşlerin değerlendirildiği çalışmalarda nitel görüşme (görüşme ve odak grup) tekniklerini kullanabilir.
  5) Çalıştığı ortamlardaki insanlarla ilgili problemlere çözüm yolu üretebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikolojinin alt alanlarını, bu alanlarda çalışan psikologun görevlerini bilir ve her bir alt alanın çalışma konu ve yöntemlerine vakıftır.
  2) Endüstri ve örgütlerde psikolojik sağlığı etkileyebilecek etmenleri değerlendirir.
  3) Sorgulayıcı, eleştirel ve çok boyutlu düşünebilir.
  4) İnsanı toplumsal aidiyetleri, diğer insanlarla etkileşimleri ve inşa ettiği ilişkiselliği içinde ele alır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Temel Kavramlar Önerilen kaynakların okunması.
2) Evrilen Çalışma İlişkileri ve Çalışmanın Değişen Anlamı Önerilen kaynakların okunması.
3) Kuşak Farklılıkları ve Çalışma Değerleri Önerilen kaynakların okunması.
4) İnsan Kaynakları Yönetiminin Gelişimi Önerilen kaynakların okunması.
5) İnsan Kaynağı Planlaması ve İş Analizi Önerilen kaynakların okunması.
6) Seçme ve Yerleştirme Önerilen kaynakların okunması.
7) Eğitim ve Gelişim Önerilen kaynakların okunması.
8) Performans Yönetimi Önerilen kaynakların okunması.
9) Vize Sınavı Önerilen kaynakların okunması.
10) Ücret Yönetimi ve Yan Haklar Önerilen kaynakların okunması.
11) Motivasyon Teorileri Önerilen kaynakların okunması.
12) İş Sağlığı ve Güvenliği Önerilen kaynakların okunması.
13) Olumlu Çalışan Tutum ve Davranışları Önerilen kaynakların okunması.
14) Olumsuz Çalışan Tutum ve Davranışları Önerilen kaynakların okunması.
15) Genel Tekrar Önerilen kaynakların okunması.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Üyesinin hazırladığı ders notları, ders içeriği ile ilgili paylaşılan bilimsel yayınlar ile görsel kaynaklar (ted talks, film önerileri vb.)
Diğer Kaynaklar: ● Eren, E. (2020). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Ankara: Beta Yayınevi.
● İlhan, Ü. D. (2019). Kuşaklar açısından çalışma değerleri ve örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
● Landy, F. J. ve Conte, J. M. (2007). Work in the 21st Century: An introduction to Industrial and
Organizational Psychology. Blackwell Publishing.
● Riggio, R. (2014). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş (Çev. Belkıs Özkara). Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık.
● Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2020). Örgütsel Davranışın Temelleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
● Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology: Research and Practise. John Wiley & Sons, Inc.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 1 2 3 4 5 1 2 3 1 2 3 4 5 6
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11
DÖÇ12
DÖÇ13
DÖÇ14

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş ve örgüt psikolojisi konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar 4
2) İş ve örgüt psikolojisi alanlarındaki farklı konularda çeşitli teknikler kullanarak, psikolojik, fiziksel, bireylerarası ve örgütsel sorunlarda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir. 5
3) Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar. 2
4) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11 DÖÇ12 DÖÇ13 DÖÇ14
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 16 48
Laboratuvar
Uygulama 10 20
Derse Özgü Staj 10 20
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Sunum / Seminer 10 20
Proje 10 20
Ödevler 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 152
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 1 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 156
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6