Dersin Amacı: |
Günümüzde ekonomik, teknolojik, hukuki ve sosyal alanlarda gerçekleşen hızlı değişimler, işletmeleri sahip oldukları insan kaynaklarının stratejik önemini arttırmakta ve insan kaynakları yönetiminde stratejik bir yaklaşımı gerekli kılmaktadır. Bu nedenle işletmeler yüksek nitelikli elemanların araştırılması, bulunması, işe alınmaları, motive edilmeleri, ücretlendirilmeleri, eğitilmeleri, doğru yerde ve doğru zamanda çalıştırılmaları, performanslarının sürekli yüksek tutulması ve işletmeye bağlılıklarının sağlanması için uzun vadeli çeşitli politikalar ,yöntemler ve teknikler geliştirmek ve bunları uygulamak zorundadırlar. Bu ders, öncelikle işletmelerin insan kaynakları departmanında çalışacaklara olduğu kadar, işletmelerde değişik düzeyde ve birimlerde görev alacak yönetici adaylarına insan kaynakları yönetiminin temel ilke ve uygulamaları ile ilgili bilgileri aktarmayı ve bunların örgütün stratejik hedefleriyle nasıl uyumlaştılacağını açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersde, İKY’nin kavramsal ve tarihsel gelişiminden hareketle, İKY' nin stratejik önemi, stratejik İKY'nin genel çerçevesi ve unsurları, temel işlevler olarak iş analizleri ve iş tanımları, iş dizaynı(tasarımı), çalışma koşullarının düzenlenmesi, insan kaynakları planlaması ve seçimi, performans ve kariyer yönetimi, eğitim ve geliştirme, iş değerleme ve ücret yönetimi, iş güvenliği ve işgören sağlığı, çalışma ilişkileri ve mevzuatı ile ilgili temel ilke ve yöntemler uygulamadan örneklerle açıklanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çalışma ilişkilerinde yaşanan dönüşümü anlayabileceklerdir.
|
2) İKY'nin, stratejik önemi, stratejik İKY'nin temel yaklaşımları, İK planlaması, seçimi, eğitimi, ücretlendirilmesi, iş değerlemesi, performans ve kariyer yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği ve çalışma ilişkileri gibi temel işlevleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir.
|
3) Stratejik yönetim ile geleneksel insan kaynakları yönetimi arasındaki karmaşık ilişkiyi anlamlandırabileceklerdir.
|
4) İnsan Kaynakları Yönetimi alanında kullanılan planlama, ölçme, değerlendirme teknik ve yöntemleri hakkında bilgi sahibidir
|
5) İnsan kaynakları yönetiminin stratejik bir yaklaşımla izleyebileceği uygulamaları ve bu uygulamaların hem çalışan refahı hem de örgütsel performans üzerindeki etkilerini anlayıp değerlendirebileceklerdir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) insan kaynakları yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, işlenmesi, analiz edilmesi ve denetlenmesi aşamalarında aktif olarak katılır.
|
2) İnsan Kaynakları Yönetimi uygulamalarında kullanılacak değişik form ve dokümanları düzenleyebilir, iş analizlerini yapabilir, iş tanımlarını ve gereklerini hazırlayabilir
|
3) İş değerlemesi, ücretlendirme ve performans değerlendirme çalışmalarının, eğitim ve geliştirme programlarının planlanması, organizasyonunu ve yürütülmesinde görev alabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çalışanlarla ve Kurumla ilgili kişisel ve kurumsal bilgi ve verilerin gizliliği konusunda üst düzeyde sorumluluk alabilir
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Temel Ders Kitabı:
1-İ. Ü. İşletme Fakültesi İnsan Kaynakları Anabilim Dalı, İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY), Yenilenmiş 8. baskı, Beta Yayınları 2018
2-Zeki Adal, Ders slaytları
|
Diğer Kaynaklar: |
Yardımcı Kitaplar:
1- Bingöl,Dursun; İnsan Kaynakları Yönetimi, Güncellenmiş 10. baskı, Beta Yayınları, 2016
2- Çetin,Canan, Özcan, Esra Dinç, Arslan, Mehmet Lütfi; İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 2017
3- Dessler, Gary; Human Resource Management, 15th ed. Pearson, US, 2017
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş ve örgüt psikolojisi konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar |
4 |
|
1.1 Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar |
4 |
|
1.2 Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir. |
4 |
2) |
İş ve örgüt psikolojisi alanlarındaki farklı konularda çeşitli teknikler kullanarak, psikolojik, fiziksel, bireylerarası ve örgütsel sorunlarda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir. |
4 |
|
2.1 İş ve örgüt psikolojisi alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri profesyonel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
2.2 Örgütlerde takım yönetimi, takım çalışmasının etkili olduğu alanları, takım içi dinamikleri analiz ederek bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir. |
4 |
|
2.3 İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar. |
4 |
|
2.4 Örgütsel davranışlar, grup dinamiği, değişiklik ve yeniliklere karşı tepkiler ve bunların önlenmesi konularında ekip çalışmaları organize edebilir, gerektiği durumda liderlik yapabilir. |
3 |
|
2.5 Örgütlerde gruplar ve grupsal farklılıklar, kişilik ve kişisel farklılıkların ışığında örgüt kültürü bilincine sahip olur; bu bilinci alan içerisindeki gruplara, bireylere aktarır. |
5 |
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar. |
5 |
|
3.1 Örgütlerde çatışma ve çatışmanın çözümlenmesi süreçlerini kavrayarak çatışma çözümlenmesine ilişkin örgüt içi bilgilendirme ve hareket planlamaları yapar. |
5 |
|
3.2 Çalışan sağlığı, yaşam hakkı, örgüt içi ve örgütler arası adalet ve eşitlik konularının önemini açıklar; yürüttüğü araştırma projeleri ve çalışmalarında bu bakış açılarını kullanır. |
3 |
|
3.3 Örgütlerde iş ile ilgili şikâyet ve tatminsizlik konularında, problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
5 |
|
|
|
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
4 |
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
4 |
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
3 |
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
60 |
60 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
102 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
40 |
40 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
40 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
142 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |